Skotare

1110A

7 inlägg 1966 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

1110A

SkogsmulleN  
#698402 Någon som har erfarenhet av 1110A från 95-98
Var det några barnsjukdomar på dem första 1110:orna?

Samt en maskin som gått strax runt 30000h
Bör man va försiktig vid köp? (Är väl som alltid att inspektera själv men)

Och är dem klumpiga i första gallring?
Ligger väl på 2,8 med 700 hjul om jag minns rätt. Känns lite trångt.

Tacksam för svar.



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: 1110A

skogsjan695xl  
#698462 Barnsjukdomar lär nog inte längre vara ett problem på en skotare med 30.000 på räknarn.
Det du ska kolla på är ALLT när den gått så mycket. Vanlig fel som kan bli dyrt är bak och framaxel som släpper i bultarna så hålen blir ovala m.m
2.8 är inte brett i mina ögon och öron. Kört en D modell i gallring för länge sen, funka väll okej i gallring men inte jätte smidig i korsningar med skarpa svängar då kärran genar ganska mycket.
Det är en bra allround maskin som klarar det mesta. En nackdel är väll att de är lite för starka för sitt bästa så många har nog gått ganska hprt åt i slutavv. Fördel är ju att dessa tidiga hadr perkins motor, driftsäker och bränslesnål.

Avatar Fallback

Re: 1110A

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#698491 Bultarna som håller fast H-et (diff+boggi) horsisontellt så är inte genomgångs med mutter utan bulten är ingängad i godset,brukar va ett problemställe att få bort den avbrutna bulten
Annars kort i nos trots 6-a o smidig,och JD har bästa kranhydraulik på dom där årsmodellerna

Avatar Fallback

Re: 1110A

SkogsmulleN  
#698800 Tack för svar!
Är lite sugen på att köpa en skotare till gården och den prisklassen mellan 200-300. Kollade först på dem finare gallrings skotarna men visst liten och smidig maskin samt betydligt dyrare än en maskin 11-12 tons maskin. mindre med virke med ut osv så tänkte gå upp en klass. Då kan jag även köra lite mindre slutavverkning och grövre.

Dock så tänker jag nog inte betala mer än 150-200 för en maskin som gått runt 30,000 Tim och är över 20 år gammal.

Å andra sidan så kanske det mesta är bytt när man kommer upp i dem timmarna men kan ju även smälla till så ska man hosta upp 50 tusen till. Men som gårdsmaskin så tänker jag, billigt inköp, inte så dyr då om den står still, dock lär jag nog köra ut 200-500 kubik om året i gallringar osv. Eftersom relativt liten mängd så är det bara bra om maskin är billigare. Tänker jag fel ? 🤔

   TS
Avatar Fallback

Re: 1110A

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#698808 Komponenter går att byta och mycket finns på skrotarna. Sämst är om det är stora glapp i midja och boggielagringar. Vid 30 000 timmar anses en maskin vara totalslut. Men 500 m3 om året lär väl alltid gå att peta ut så länge den startar.

Användarvisningsbild

Re: 1110A

Fredrik Reuter  
#698817 Ursäkta om jag inte bidrar med något tekniskt om 1110A men måste passa på att fråga; gjordes "A" serien i FIlipstad?

Avatar Fallback

Re: 1110A

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#699375 Tror att alla gjordes i Finland.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).