Före och efter jobbet

Fotoskolan del 5 – Blixt

2 inlägg 1832 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fotoskolan del 5 – Blixt

Wilhelm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43732 Fotoskolan del 5 – Blixt

Blixten är något som de flesta inte ägnar någon större tanke. Det är något som kameran sköter själv och ger röda ögon och kolsvarta bakgrunder och kritvita förgrunder. Blixten är den sista bastionen för kompaktkameror att blåsa på med när slutartiden är för lång i förhoppning att det är ett innemotiv. Alla har vi sett de tusental blixtar som blinkar som stjärnor på OS invigningar eller liknande.
Om de nu hade läst del 5 som ni gör nu skulle inte en enda blixt avfyras. Varför? Jo, för den effektiva räckvidden kompaktkamera blixt är runt 2-3m!!

Så ta nu och stäng av den automatiska blixten på din kamera den skall bara användas när du vill. Eftersom vårat mål är att ta bättre bilder och blixten är en av de värre bildsabotörerna om den används fel. Den ger hemska skuggor och reflexer samt ett sterilt ljus.

En blixt styrka mäts i ledtal vid ISO 100. Högre ledtal ger ett starkare ljus. Dubblerar du ISO så blir även ledtalet dubbelt.
Det är bländaren som styr exponeringen av huvudmotivet vid blixt inte slutartiden. Det är dock inte bara bländaren med de nyare reglerbara blixtarna.
Ljuset i en blixt varar bara i en 1/1000s eller mindre. Därav att inte slutartiden har någon inverkan på blixtexponeringen.
Räckvidden där blixten är huvudljuset beräknas med ledtal/bländare=m


Först lite ljusteori för att man skall förstå varför blixt (ljus) beter sig som det gör. Ljusets intensitet avtar med kvadraten på avståndet. Det är därför det blir så stora kontraster när blixten är huvudljuset att lysa upp med.
Antag att motivet du fokuserar på är på 2m håll. Kameran kommer då att försöka att exponera detta korrekt genom att klippa blixten när det nått rätt värde. På 1m kommer då att ljust att vara dubbelt så mycket och på 4m en fjärdedel av det som var lagom på 2m. Som ni förstår blir det inte så bra när det borde vara lika mycket ljus på allt. Detta är en omöjlig uppgift att lösa endast med den inbyggda blixten. Därför är det bäst att prova utan blixt först inomhus, skruva även upp ISO talet för att få lite bättre tider.

Röda ögon är även detta något som har med de inbyggda blixtens placering på kameran att göra. Den sitter för nära objektiv öppningen helt enkelt. Det röda som man ser är der röda blodådrorna i den bakre väggen i ögat. Lösningen är att flytta blixten vertikalt längre från objektivet för att på så sätt undvika att lysa upp den del i ögat som man kan se genom objektivet. Så det är inte utan orsak att de bra externa blixtarna är så höga just för att undvika lysande ögon.

Bild

Här kan man se skillnaden i avstånd till objektiv mellan inbyggd och extern blixt.

På en bra extern blixt kan man även vrida själva blixt huvudet för att på så sätt studsa ljuset i taket eller mot en vägg. Detta är ett bra sätt att få ett jämnare ljus när man bara har en blixt på kameran inomhus.

Blixt som huvudljus inomhus är oftast inte den optimala lösningen. På en fast blixt i kameran är det oftast bäst att använda en teknik som heter upplättningsblixt.

Bild

Full blixt enligt kamerans val. Ger hemsk kallt och sterilt ljus.

Bild

Med -1 blixtkompensation (upplättningsblixt). Blixten lyser upp de mörka delarna och det naturliga ljuset finns kvar.

Bild

ISO 400 ingen blixt. Ljuset från fönster gör att det blir lite mörkt i skuggorna.

Bild

Bild i befintlig ljus ISO 1250. Utan något skarp fönsterljus som i exemplet ovan är befintligt ljus utan blixt är helt överlägset inomhus.


Upplättingsblixt är när man inte kör blixten på full styrka utan låter det naturliga ljuset vara det dominerande och inte blixten som är det vanliga. På så sätt så blir de ljusa delarna i bilden opåverkade och de mörka delarna får hjälp av blixtljuset.

I en tidigare del skrev jag om exponerings kompensation för att finjustera exponeringen. Detta kan man även göra med blixtstyrkan detta kalls för blixtkompensation. Blixten utgår ifrån att den är huvudljus och anpassar styrkan därefter. Om man då ställer blixtkompensation på -1 steg (hälften så mycket blixt ljus) kommer endast de mörka delarna att påverkas.
Denna teknik lämpar sig mycket bra att användas sig av vid foto i fullt dagsljus ute. Det är här man verkligen har nytta av blixten för att lätta upp skuggorna utan att det märks.

Bild

Upplättingsblixt i dagsljus gör att man får ett jämnt ljus utan skarpa skuggor utomhus.

Bild

Här syns det lite tydligare att man använt upplättingsblixt för att ljusa upp.

Glöm inte att inte ha något fönster eller blankt föremål rakt bakom för att inte få en jätte reflex.

Denna guide är för inbyggd blixt i kamera och gäller inte för studiofoto med flera blixtar och reflex väggar.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Fotoskolan del 5 – Blixt

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44990 Denna trådserie borde rensas från kommentarer och låsas samt klistras.
Den är så bra att komma tibax till ibland när man funderar på att fota nåt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).