Skördare

Sågmotor

50 inlägg 21327 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sågmotor

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43625 Tänkte höra vad andra har för erfaranheter av sågmotorer. Vi tycker att de håller alldeles för dåligt i slutavverkning. Har alltid en "renoverad" liggandes i kojjan. Igår var det dax för byte igen,då läkte den olja ut vid packboxen. Har kört ungefär 1500 H med den räknade vi ut. Och det är ungefär i de intervallerna vi byter. Sen vilken skillnad när man byter,blir ju som att skära smör i solsken!
Ingen mer som har samma erfarenheter av livslängden? Eller är det bara vi som kör "slut" på dem fort.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Sågmotor

NZ  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43630 Har bara bytt två sågmotorer under alla år jag kört en blev helt slut, det vart tvärnit i den (den satt på en slutavverkare)
Den andra började läka i axeln, bytte packbox men det vart lika igen så det var bara att byta den också. (gallring)
Har bytt tätning i utgående axel någon gång också och då har det hållit tätt.
Den kanske övervarvar er såg så att den går varm eller nåt och därför inte håller så länge

Användarvisningsbild

Re: Sågmotor

masterchief  
#43636 Jag har bara bytt en sågmotor med, då på 2004an, först packade vi om den sedan tog vi en utbytes av rottne efter en vecka :lol:
Håller med föregående talare, antingen övervarvar ni den alternativt pressar den för hårt med svärdsmatningnen?

Användarvisningsbild

Re: Sågmotor

NZ  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43641 Eftersom att ni får byta sågmotor ca 2ggr året och tycker att den nya gör en jäkla skillnad tyder ju på högt slitage på motorn.
Så den börjar väl med att läka invändigt tills packboxen blir slut utåt.

Avatar Fallback

Re: Sågmotor

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43752 Engstrand: har för mig att jag läst nånstans att ni använder stihl kedjor?
Om det är dom senaste förstärkta så hörde jag att dom är mycke tyngre än andra kedjor och skulle därför vara jobbiga för kapmotorn. :???:

Användarvisningsbild

Re: Sågmotor

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43792 Jo de är bra mycket tyngre än en "vanlig". Men du kör i princip aldrig av en kedja tack vare det,sen kapar det utav sjutton åxå! Men de kan ju vara så att de går tyngre.
Om sågmotorn skulle vara för högt påställd vetefan om man vill ändra. Blir ju helt annat flyt i körningen när det sågar riktigt bra på grov skog.
Är det nån som har testat de nya sågmotorerna? Bucher lr. bocher nånting???

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sågmotor

masterchief  
#44038
masterchief skrev:Jag har bara bytt en sågmotor med, då på 2004an, först packade vi om den sedan tog vi en utbytes av rottne efter en vecka :lol:
Håller med föregående talare, antingen övervarvar ni den alternativt pressar den för hårt med svärdsmatningnen?

Bara för att man pratar om hållbarheten så rasar en sågmotor :lol:
Gick ned idag på 604agregatet på 5005an, började gå hackigt för att sedan skjuta packboxen.
Jaja finns en ny i Vimmerby, så den kommer igång idag.

Avatar Fallback

Re: Sågmotor

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44075 På gamla 1270-n så bytte vi vid 8000h men 1470-n kräver mer av motorn förstås.
På den nya så bytte vi första vid 600h,orka inte såga fullt igenom,
andra vid 1300h men då var kilspåret o axeln slut,vansinnigt att enbart anv. kilspår för sådana krafter,så vi tillverka en mellanhylsa med 4 rörsprintar+kilspår som drar drivhjulet.Sen fick Hultdins(Supercutansvarig)ett argt samtal från undertecknad,och jodå dom hade fått väldigt många reklamationer ang. att drift enbart via kilspår var för klent så "dom skulle fundera på att ev. göra om det" MEN HALLÅ hur många motorer måste förstöras för att puckona på Hultdins ska fatta att det är åt h-e :?:
Sen dess har vi inte bytt nån (2200h) peppar peppar
men det är klart med 1300Nm som drar så motorn lär nog få sina 280bar hela tiden,visst han kapar snabbt men nån lång livsläng på motorn ska man kanske inte förvänta sej,men 1500h är väl i minsta laget 8)

Avatar Fallback

Re: Sågmotor

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44083 Vi bytte vår första vid 3400 tim (JD1470D-07) efter mycket klagande och problem med att sågmotorn gick hela tiden under högtryck vilket resulterade i en del märkliga ting. Vi hade även tidigt problem med att sågmotorn inte orkade såga genom, detta redan innan 1000 timmar. Dock så avvisade JD några eventuella problem utan sa att så är det, beror på svärd/kedjor/träd.
Tyvärr körde jag inte maskinen själv under denna perioden och de som körde bydde ju sig inte nämvärt...
Nu är sågmotorn bytt (vilken skillnad) efter att en med kunnig person från JD fick skika på det efter många arga samtal från undertecknad.

Tror ni de står för något av det, trots att vi vid varje garanti-service påtalade problemet, och att chafförerna gick på att så ska det vara, det enda de hade problem med var ju att den sågade trissor från andra hållet ibland. :)

Användarvisningsbild

Re: Sågmotor

Spidde  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44087 Vi har bytt på både 1270:n(758) och 1470:n(H480) med ungefär 3000H intervall. Vi har dock gått ifrån 19cc motorerna och kör nu med 20cc busher istället.. Stoor skillnad på draget! :geek: Hållbarheten vet vi dock inte ännu.

Avatar Fallback

Re: Sågmotor

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44090
Spidde skrev:Vi har bytt på både 1270:n(758) och 1470:n(H480) med ungefär 3000H intervall. Vi har dock gått ifrån 19cc motorerna och kör nu med 20cc busher istället.. Stoor skillnad på draget! :geek: Hållbarheten vet vi dock inte ännu.

Var får man tag i sådana motorer? Busher alltså. Passar dom rakt i supercut?

Användarvisningsbild

Re: Sågmotor

Spidde  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44094 Det var JD servicelämnaren som rekomenderade..och monterade. Går att dreva upp en kugg nu mera.
Var lite pyssel att montera på 480 i allafall. Läckslangen sitter på andra sidan, så det går åt 2x45graders adapter för att dra den ena grovsingen vettigt. Sen finns det inget uttag för varvräknare på Bushern heller.
Vi mätte 11000varv på axeln, så serviceteknikern la i en bricka bakom fjädern i någon ventil där så det ökade till 11600 :surp:

Användarvisningsbild

Re: Sågmotor

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44113 Hållbarheten skall väl vära rejält mycket bättre på de motorerna? Vad jag hört så skall de även såga värre åxå!?


Spidde skrev:Det var JD servicelämnaren som rekomenderade..och monterade. Går att dreva upp en kugg nu mera.
Var lite pyssel att montera på 480 i allafall. Läckslangen sitter på andra sidan, så det går åt 2x45graders adapter för att dra den ena grovsingen vettigt. Sen finns det inget uttag för varvräknare på Bushern heller.
Vi mätte 11000varv på axeln, så serviceteknikern la i en bricka bakom fjädern i någon ventil där så det ökade till 11600 :surp:

   TS
Avatar Fallback

Re: Sågmotor

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44171 Vi ska få en ny på garanti på vårt SP451 nu vid dryga 2000 timmar. Vi har klagat lite på att den "hugger" lite när kedjan precis börjar kapa i stocken och då fick vi en ny direkt. Iofs kör vi med de där grova Stihlkedjorna (RMHS 2mm) men efter bytet ska vi köra med vanliga 2mm kedjor. Sliter nog onödigt på motorn med RMHS, men de skär gudomligt när de är nya 8)

Användarvisningsbild

Re: Sågmotor

masterchief  
#44182 Det blev skillnad på nya sågmotorn.
Betydligt bättre drag i sågningen.
Inte för att vi upplevt den som slö innan, man missar nog när den går sakta ned sig.....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).