Gallring

HJORT SKADOR I GRANGALLRING?

2 inlägg 525 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

HJORT SKADOR I GRANGALLRING?

JorgeDamien  
#694088 Hej, har en gran gallring som ska utföras i Medelpad. Är skadorna på stammarna gjorda av hjort? Det är inte fejskador, ser ut som gnag? Hur tycker ni man ska göra för att säkerställa att de tas med av utföraren av gallringen?omegle xender

Senast redigerad av JorgeDamien mån 18 jan 2021, 08:40, redigerad totalt 1 gång.

TS
Malwa skogsmaskiner för gallring

Re: HJORT SKADOR I GRANGALLRING?

alias  
JorgeDamien skrev:Hej, har en gran gallring som ska utföras i Medelpad. Är skadorna på stammarna gjorda av hjort? Det är inte fejskador, ser ut som gnag? Hur tycker ni man ska göra för att säkerställa att de tas med av utföraren av gallringen?

Både älg och kronvilt kan gnaga bark i yngre och medelålders granskog.

Jag hade markerat stammarna med sprayfärg så att skördarföraren ser vilka stammar som man bör prioritera att ta bort.

Kan även vara bra att markera träden olika beroende på om det är stor eller liten skada på stammen (hellre spara en stam med liten skada än att skapa ett hål i beståndet).
Glöm bara inte att förklara för skördarföraren vad de olika markeringarna betyder.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).