Skogsvagn (Huggarvagnar)

Stolpnedslagare stolphejare i kranen?

6 inlägg 2065 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stolpnedslagare stolphejare i kranen?

molnia  
#693337 Har sett lite olika lösningar på stolpnedslagare i 3-p och även fäst på grävmaskin.
Funderar på hur det skulle funka med en som är fäst i rotatorn på kranen. Den bör ju ha en fot som man sätter ner som stöd och sedan lodar in stolpslagare med kranen. Kanske behöver man då sätta ut 2 mekaniska stödben för att bibehålla lod när man börjar slå. Men jag räknar med att man ändå kommer behöva vara 2 Pers när man använder detta redskap...
Vad tror ni?



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Stolpnedslagare stolphejare i kranen?

molnia  
#693391 Skulle bli bättre om stolpslagare var 3-bent. Antingen mekanisk lösning på de 2 andra benen eller hydraulisk. Lyfta fram den med kranen och då ha större frihet att komma åt än med en 3-p hängd lösning.
På plats så sätter man mer foten som är formad typ som en hästsko, så man kan resa upp stolpar i förväg och bara trä stolpslagare från sidan. Sedan så justerar man in den i lod med de andra 2 stödbenen och börjar slå.
Frågan är om man ska lösa hydraliken med rotatorns hydraulik eller om man ska egna slangar. Vi har idag elektrisk ventil till gripen så det skulle gå att göra en egen vippa som är låsbar för att slippa hålla in knapp.
Ett ventilpaket ute på stolpslagare för 3 ventiler så man kan reglera slaget och stödben en bredvid...

   TS
Avatar Fallback

Re: Stolpnedslagare stolphejare i kranen?

holmesö  
#693440 När jag sätter hörnstolpar använder jag ett 20cm jordborr som jag fäst i ett profilrör 70x70 ca 10cm bredare än gripen.
Röret sitter tvärs borret och man sänker ner gripen i nästan stängt läge över röret och vrider gripen 90 grader sen stänger man och borret sitter fast.
Fungerar oväntat bra. Sedan i med en vässad 2,5 m ekstock. Slår ner dom med en stor sten i gripen.
Det borde fungera med klenare borr också. Fördelen med att borra är ju att man inte slår sönder stolparna.

Avatar Fallback

Re: Stolpnedslagare stolphejare i kranen?

holmesö  
#693458
1610386576_img_20200527_172459.jpg
Här kommer en bild

Användarvisningsbild

Re: Stolpnedslagare stolphejare i kranen?

molnia  
#693472 Intressant, det skulle ju kunna kompletteras med ett borr i rotatorn om jag ändå tagit bort gripen.. Men sten finns det gott om här..

jag har tänkt att man skulle kunna ha ett "spett" som man kan slå ner med detta stolpredskap som är klenare än stolpen för att skona lite på stolpen om det är mkt stenig mark, vilket det mer eller mindre alltid är här i östra Småland.
Kräver bara att den orkar dra upp spettet sen också när jag väl fått ner det...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stolpnedslagare stolphejare i kranen?

ss0803  
#693474 Enkelt och smart holmesö!

Som nämnts många gånger förr, en griplastarvagn kan användas till många sysslor på gården förutom skotning.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).