Traktorer och processorer

Fotsteg för skogskörning

30 inlägg 5640 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fotsteg för skogskörning

Johan Olofsbol  
#691110 Hej
Är det någon som har bild på hur ni har skyddat fotstegen vid skogskörning?
Själv har jag bara en länk och halkat ner från hytten några gånger nu. Tänkte bygga något bättre.
//Johan



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Fotsteg för skogskörning

Robertberg  
#691130 Här är en tråd på ämnet, dessutom med en länksamling på ytterligare alternativ.
kärrabol - Fotsteg Valtra 6xxx

Jag är fortfarande väldigt nöjd med fotstegen av transportband jag gjorde som syns i tråden.

Avatar Fallback

Re: Fotsteg för skogskörning

550  
#691274 Har aldrig kommit längre än en bit kätting och två schackel. Har man stövlar med rejäl klack och tar det försiktigt så går det att gå ut framlänges.

Det avkapade originalfotsteget som satt längst ner har fått en skarvplåt påsvetsat på röret, så det enkelt kan skruvas ihop med tre M10 (tror jag det är). Kättingen kan hängas upp bakom så den behövs inte skruvas bort. Så när traktorn inte används i skogen så kan man använda det, och det är betydligt bekvämare att gå på än en kätting.

Användarvisningsbild

Re: Fotsteg för skogskörning

Bert1  
#691303 Sett på flera nya skogsanpassade Valtra där undre fotsteget hänger i hydralslangar

Användarvisningsbild

Re: Fotsteg för skogskörning

svampbob  
#691311 På 404an är det en hydraulslang som steg men på 610an det ett rör som är ledat i framkant och hänger i en kätting i bakkant. Då slipper man gunget i slanglösningen och får ändå en lösning som är väldigt svår att köra sönder.

Användarvisningsbild

Re: Fotsteg för skogskörning

Johan Olofsbol  
#691609 Bra med lite förslag på fotsteg 👍
La upp bilder som visar nuvarande fotsteg och ett som jag tänkte ta lite idéer från.
Återkommer när jag är klar

   TS
Avatar Fallback

Re: Fotsteg för skogskörning

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#692119 Ser ut som den kedjan är knepig att kliva på, vad finns i lådan?

Användarvisningsbild

Re: Fotsteg för skogskörning

Johan Olofsbol  
#692327 Går bra när man ska kliva in men hal när man hoppar ut. Lådan är en del av tanken. Håller nu på att förbättra det med två insteg av aluminium men behåller länken ett tag till men flyttar ut den lite.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fotsteg för skogskörning

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#692345 Men klarar sig tanken borde ett steg utanpå överleva med, fast de blir kanske för högt?

Användarvisningsbild

Re: Fotsteg för skogskörning

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#692355 Jag har tre hydraukslangar, det blir inte så svajigt då

Användarvisningsbild

Re: Fotsteg för skogskörning

wol  
#692357 Nu kör vi inte med traktorn i skogen så det ordinarie fotsteget funkar bra men min far har ont i knät och han ville ha ett extra fotsteg för att smidigare komma in i våra traktorer.
Jag tog en 25 mm rundstång något kortare fotsteget och hängde den i två kedjor under det nedre fotsteget. Det extra fotsteget kan lätt ta i marken även i lättare terräng så jag valde att hänga det i kedjor.

Användarvisningsbild

Re: Fotsteg för skogskörning

Johan Olofsbol  
#696075 Då var det klart!
Med aluminium fotsteg till en Volvo lastbil. Länken annväner jag sällan numera. Bra när jag är trött efter en lång dag i skogen 😁 Sen blir det att bättra på med lite färg till sommaren.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fotsteg för skogskörning

550  
#696108 Det blev rätt snyggt, stegen behöver ingen färg ens 😀
Vill man skydda sig ännu mer så är det bra med en bit stående plåt vid varje ände. Så att det tar stopp om foten halkar i sidled. Så är det gjort på vår traktor original, även om steget är räfflat. Har nog aldrig halkat ordentligt på det vad jag kan komma på, så det är en bra design. Det är kättingen som hänger under man får ta det riktigt försiktigt på. Där har man halkat till ibland.

svampbob skrev:På 404an är det en hydraulslang som steg men på 610an det ett rör som är ledat i framkant och hänger i en kätting i bakkant. Då slipper man gunget i slanglösningen och får ändå en lösning som är väldigt svår att köra sönder.


Det borde vara svårt att hålla koll på den när man kör bakåtvänd. Hur klarar den sig vid backning?

Användarvisningsbild

Re: Fotsteg för skogskörning

Johan Olofsbol  
#696117 Verkar klara sej bra det är i samma höjd som tanken. Sen har jag bara häftat dit det undre steget i fall det tar skulle ta i rejält

   TS
Avatar Fallback

Re: Fotsteg för skogskörning

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#696126 Är väl aldrig nåt som tar emot i skogen 🙃

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).