Motorsåg och handhållet

Problem med Husqvarna 346

22 inlägg 4189 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Problem med Husqvarna 346

lindell_03  
#689240 Hej och god jul på er!
Vi har en gammal 346 liggandes som inte går som den ska, sågen startar och går fint men kedjan rusar och slår man i kedjebromsen tvärdör sågen och går inte startar igen förens man lagt ur bromsen igen. Antar att det är något med kopplingen men ser inget fel på den. Någon som vet var det kan vara för fel? Känns ju tråkigt att en så bra såg inte ska kunna användas.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Problem med Husqvarna 346

lindell_03  
#689241 Jag ska tillägga att kedjan rör på sig när man drar i startsnöret.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Problem med Husqvarna 346

Joakim S  
#689244 Det är kopplingen. Ta av kedjebromsskyddet, och titta vad som sker när du drar i snöret.
Sitter fjädrarna som de ska?

Avatar Fallback

Re: Problem med Husqvarna 346

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#689246 Kan vara lagret som är osmort bara.

Avatar Fallback

Re: Problem med Husqvarna 346

Hepo  
#689254 Hej smörj lagret hjälper inte det så byt fjädrarna båda 2 tex är en av å man bara byter den då går den andra av ganska snart.

Användarvisningsbild

Re: Problem med Husqvarna 346

Joakim S  
#690518
lindell_03 skrev:Hej och god jul på er!
Vi har en gammal 346 liggandes som inte går som den ska, sågen startar och går fint men kedjan rusar och slår man i kedjebromsen tvärdör sågen och går inte startar igen förens man lagt ur bromsen igen. Antar att det är något med kopplingen men ser inget fel på den. Någon som vet var det kan vara för fel? Känns ju tråkigt att en så bra såg inte ska kunna användas.

Hur gick det här? Har du fått se på det än?

Användarvisningsbild

Re: Problem med Husqvarna 346

lindell_03  
#690522 Nej tyvärr, tänkte jag skulle tagit tag i det nu på jullovet men det har inte blivit av...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Problem med Husqvarna 346

Joakim S  
#690526
lindell_03 skrev:Nej tyvärr, tänkte jag skulle tagit tag i det nu på jullovet men det har inte blivit av...

Ok 👍

Användarvisningsbild

Re: Problem med Husqvarna 346

lindell_03  
#691757 Hej igen nu har jag tittat på sågen men vad jag kan se så är det inget fel på kopplingen, vad säger ni som är kunniga?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Problem med Husqvarna 346

Williamm  
#691760
lindell_03 skrev:Hej igen nu har jag tittat på sågen men vad jag kan se så är det inget fel på kopplingen, vad säger ni som är kunniga?


Kan den yttre metalltrumman snurra i förhållande till den inre delen med fjädrar?

Användarvisningsbild

Re: Problem med Husqvarna 346

lindell_03  
#691761 Ja alltså den yttre trumman snurrar med den inre delen, men trumman ska väll kunna rottera fritt? Eller har jag fel?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Problem med Husqvarna 346

Joakim S  
#691762
lindell_03 skrev:Ja alltså den yttre trumman snurrar med den inre delen, men trumman ska väll kunna rottera fritt? Eller har jag fel?

Det låter som det är lagret, som andra har föreslagit.

Användarvisningsbild

Re: Problem med Husqvarna 346

Joakim S  
#691763 Nr. 5.

Användarvisningsbild

Re: Problem med Husqvarna 346

lindell_03  
#691764 Ok, vad ska lagret smörjas med?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Problem med Husqvarna 346

Joakim S  
#691765
lindell_03 skrev:Ok, vad ska lagret smörjas med?

Fett. Men kolla så att det är helt,och att det inte saknas nålar och så.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).