Föryngring

Viltskydd till tall

14 inlägg 3552 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Viltskydd till tall

Skogshenke  
#689028 Vad använder ni för att skydd era tallar? (Om ni nu gör detta)
Jag har lagt på garn på topparna och det har fungerat OK förra vintern, men nu helt plötsligt så börjar älgen äta upp topparna ändå. Kanske kan ha blåst av.

Finns det några gamla trix som används?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Viltskydd till tall

A.falck  
#689038 Jag har kört fårull. Men lite väl tidskrävande, så nästa år blir det nog trico

Användarvisningsbild

Re: Viltskydd till tall

Skogshenke  
#689069
A.falck skrev:Jag har kört fårull. Men lite väl tidskrävande, så nästa år blir det nog trico

Har du gjort det många år?

   TS
Avatar Fallback

Re: Viltskydd till tall

A.falck  
#689071 Nja några år bara. Men har bara varit små områden.
Men jag tycker det har fungerat bra. Knöt på för mycket i början så klena plantor vek sig när ullen blev blöt

Avatar Fallback

Re: Viltskydd till tall

Reymond  
#689095 Spruta Trico på topparna så får du ha dom ifred. När dom närmar sej 3 m kan du köpa en förlängare till sprutan.
Blir jobbigare att spruta med precision, men man måste upp till ca 4 m om man ska va säker.
Får du in en ko med 2 kalvar i ett tallbestånd på vintern kan allt gå åt helvete om du inte sprutar.

Användarvisningsbild

Re: Viltskydd till tall

Skogshenke  
#689112
Reymond skrev:Spruta Trico på topparna så får du ha dom ifred. När dom närmar sej 3 m kan du köpa en förlängare till sprutan.
Blir jobbigare att spruta med precision, men man måste upp till ca 4 m om man ska va säker.
Får du in en ko med 2 kalvar i ett tallbestånd på vintern kan allt gå åt helvete om du inte sprutar.


När på året brukar du behandla med Trico och gör du det flera gånger under året?

   TS
Avatar Fallback

Re: Viltskydd till tall

Reymond  
#689119 Sprutar torra, helst soliga dagar i september. Måste hinna torka några timmar.

Avatar Fallback

Re: Viltskydd till tall

Reymond  
#689120 Glömde... räcker spruta en gång.

Användarvisningsbild

Re: Viltskydd till tall

Knagge  
#689166 Stora hyggen över 2 hektar och hyggesrensat är det bästa viltskyddet .
Hjortdjuren har torgskräck enligt min erfarenhet .
Alla mina problemföryngringar har varit långsmala eller små hyggen för viltet vill ha insynsskydd när dom betar + att all förväxande björk skall röjas ner .
Gör man detta i första hand behöver man inte viltskydda så mycket .

Avatar Fallback
Reymond  
#689279 Re: Viltskydd till tall. Knagge Du har säkert rätt i visa fall. Men den lokala viltstammen är det som oftast bestämmer vilka åtgärder som ger bäst resultat.

Användarvisningsbild

Re: Viltskydd till tall

Knagge  
#689282 Nu får man inte bli stött , men jag har 😀 😀 pratat med mycket olika skogsfolk som säger att det är omöjligt att skogsodla tall i småland för viltet äter upp dom .
Det enda sättet är och hägna in .
Och varför har du frötallar dom blåser bara ner och blir det några tallplantor så äter rådjuren bara upp dom så det går inte .
Hade alla skogsägare sparat frötallar markberett med harv och hyggesrensat ner pattagransnåren och senare röjt ner överskärmande björk så hade vi inte haft dom problemen vi har med sönderbetad tall .
Den enda som är på att misslyckas är den som inte försöker . 😀 😀

Avatar Fallback

Re: Viltskydd till tall

Reymond  
#689290 Du har en helt riktig poäng där knagge: Om ALLA hade sparat frötallar markberett osv precis som du beskriver det, så hade vi inte haft dom problemen. Dock återstår vissa områden där det inte hjälper. Men allt hade varit betydligt bättre om alla gjort som du beskriver.
Spruta tall i 6-7 år efter plantering som jag beskriver då är ju ekonomiskt vanvett. Men för några är det enda sättet då stor del av älgskötselområdet bara håller igen och vill inte ta ner älgstammen.

Användarvisningsbild

Re: Viltskydd till tall

Knagge  
#689291 Jo jag vet .
Ibland känns det hopplöst med tallföryngring .
Det känns som att en del blir skadeglada om man misslyckas med en tallförynring bara för att man har försökt . Då säger dom vad var det jag sa .

Användarvisningsbild

Re: Viltskydd till tall

Skogshenke  
#689306 Jag ser för min del inte det som möjligt att få upp en tallskog, men om jag får upp 30-50 tallar/hektar ihop med gran så är jag nöjd, detta betyder att man i framtiden kan få frötallar efter nästa avverkning samt så blir skogen kanske lite mer stormstabil får man hoppas.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).