Skotare

Valmet 830.1 problem

8 inlägg 3159 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Valmet 830.1 problem

Boij  
#681138 Hej. Har en valmet 830.1 skotare som börjat "räkna varv". Är ett klånkande ljud som kommer från frammvagnen. Första tanken var såklart bogien men ljudet slutar när man kopplar från awd. Tänkte kolla om någon har haft samma problem eller har några förslag innan jag kör den till verkstan. 23tusen timmar slog den över till idag så det mesta är slitet😁



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Valmet 830.1 problem

skogsjan695xl  
#681143 Låter ju misstänkt nått i växellådan. Alla axlar och kardaner snurrar ju oavsett awd in eller urkopplad. Då skulle ljudet varit kvar om det varit nått annat skulle jag tycka.

Avatar Fallback

Re: Valmet 830.1 problem

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#681166 Knutkors under batterierna

Användarvisningsbild

Re: Valmet 830.1 problem

Boij  
#681214 Får hoppas på knutkorset då😅 ska ut till maskin imorgon och se👍

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 830.1 problem

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#681295 Är samma drivaxel som 830 men starkare diesel så blir problem med drivaxeln växellåda-midja
Kolla bärlager o knutkors midja

Användarvisningsbild

Re: Valmet 830.1 problem

skogsjan695xl  
#681321
Simba skrev:Är samma drivaxel som 830 men starkare diesel så blir problem med drivaxeln växellåda-midja
Kolla bärlager o knutkors midja


Men borde det inte låta i knutarna även om allhjulsdriften är urkopplad 🤔

Avatar Fallback

Re: Valmet 830.1 problem

AKKAMAAN  
#681411 Det kan bli olika ljud i en drivlina beroende på om momentdrivande kraft är inkopplad jämfört med frirullande...

Användarvisningsbild

Re: Valmet 830.1 problem

Boij  
#686217 Nu är problemet hittat å fixat. Det var tyvärr inte drivknuten utan växellådan 😥 Fattades bitar i kronhjulet och flera kugghjul.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).