sön 10 mar 2024, 10:00#836183
Nu fint att vara på skogen. Nu med countyn och dennes 600 däck underbara att kliva i stenig uppförbacke med bogserade prosessorn bakom.
Vinch att da ner träd i tät skog samt lunna in, sedan även säkergöra framfarten första varvet med vinchen för komatsun?
Tror ej komatsu skulle klivat utan slir där ej iaf nuvarande konfundering.
Blev liksom nu lite såhär, de jag nu kört komatsu med 3 kedjor utan dif lås, samt funderar alvarligt avlägsna pendelstopparena, eller iaf göra kortare sådanna. De andra nu iår igen, ej tjäle alls, men med rätt däck, sådanna som på countyn, packar och kliver över sten och stubb. Om jag frigör pendel, måste styrvinkeln begränsas, vippig redan nu, känslan iaf. Sedan kikat under komatsun, ej helt tokig markfrigång, men den ny köpta väckelådan är lägre ner än bakasel mitten, samt typ två-tre mm skyslåt för bränsletanken under motorn. Bottenpansare nog billigare än spräcka växelåden i skogen? Därtill, vikt hastigt hundra kg eller mer lågt nere som stabiliserar
365/80r20, D ca 1150mm, sneglat på dessa vagns paket däck, i storlek ca 500 nånting 22.5. Vetskap dennes förra liv i grönområde bygg samt nu innom jordbråket burit bla sand till täkdik, dennes orginal däck i förhållande till vikten på 5,5t ej alls optimalt för teräng skador.
Vet, vissa snöförhållanden, smalare är bättre. Då har jag ju orginalen kvar, kanske. Ferrari kranen nu lite provosoriskt, utan rotator eller grip, känns dennes vikt alls, ni vet hur en skogskran inverkar i svårare teräng hur man kan balansera med att ha kranen framåt eller sidan osv.
Men om man skall hantera säg 300-400liters stammar, så orgindäcken sjunker nog in, samt offsetten, de märkte jag ju med countyn hur mycket de inverkade.
Märkte nu i erfarenhets insamling ändå i teräng, lyfter man ju upp kranen bort från kvistar, den kanske kunna sitta lägre ner ändå. Svängen är ju svag på denne typs kanar, fraåt bakåt fås enkelt justerat, men i färdrikting få vågrätt, oskilerande fäste?
Därtill, en entreprenör visionerade pendelakslar lik nisulas skördare, mellan framaksel och lastaren...........
Sikten framåt i komatsun samt färdas ut och in sitta ner och köra/lasta är nåt helt annat än countyn min och alla valtras, ett nois att svänga runt om, samt ut i mellanåt från bakåtsittande
Många vägar att utforska sam slanten har mer än två sidor.......