Traktorer och processorer

County med hakki 400

91 inlägg 28123 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: County med hakki 400

paavo25  
#827067 Nu äntiligen fått ny svarvad fläns till pumpen men där var hel del smide och filning innan den var duglig att skruva på komatsun. Mun nu är den dit och fungerar!

1705255595_20240114_183606.jpg

Men nu när jag har massa halv tums bsp bonde anslutingar hemma så vad är dessa för namn? Yttergängans inre ca 12-13mm , altså inne i konan.

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: County med hakki 400

paavo25  
#834084 Efter flertal försök och ahaa, så är komatsun som grundmaskin nu hydraulik redo för ferrari/hakki. Hakki skall hugga ännu denne vinter som bogserad efter countyn.

Men, med små steg nu behövliga delar hemma , så test vad "nya" pumpen via övertryck, den gav 180bar. Så de borda gå att koppla i.

Komatsuns original tredje funktion är halv tums slangar. Original har den ju även halv tums fri retur. Nu ju kylfläktens pump via 3/2 ventil tages allt och egen linje till 3/4 T när prosessorn är igång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: County med hakki 400

paavo25  
#835573
1709655533_img_20240305_140851.jpg

600 däck är bra nu i slask eller fruset. Om för tight, bredare spår?
1709655529_img_20240305_141430.jpg

Counytn i skogen, komatsun kommer man hem.
1709655532_img_20240305_105928.jpg

Radiostyrt fälljärn
1709655532_img_20240305_105314.jpg

Sikten ingenting att klaga på.

De stora är nu, finns ej difflock, ock pendeln begränsat, så rejäla dubb kedjor, möjligtvis bredare däck, blött så märks de skilnaden hur countyn flyter och komatun sjunker.

   TS
Användarvisningsbild

Re: County med hakki 400

HannuRöj  
#835671 😀 Det är alltid bra att få köra lite i praktiska arbetet och skapa erfarenheter så vet man vad som behövs utväcklas. Hjulen kunde ju vara större och fälgarna utåt bredda, att kompensera korta pendeln. Förvånads bra gick det i varjefall med tanke på allt is, och hala småhinderna under snön.

👍 Bra jobbat paavo! Trevligt att få se bilder av jobbet med projektet.

Användarvisningsbild

Re: County med hakki 400

paavo25  
#836183 Nu fint att vara på skogen. Nu med countyn och dennes 600 däck underbara att kliva i stenig uppförbacke med bogserade prosessorn bakom.
Vinch att da ner träd i tät skog samt lunna in, sedan även säkergöra framfarten första varvet med vinchen för komatsun?

Tror ej komatsu skulle klivat utan slir där ej iaf nuvarande konfundering.

Blev liksom nu lite såhär, de jag nu kört komatsu med 3 kedjor utan dif lås, samt funderar alvarligt avlägsna pendelstopparena, eller iaf göra kortare sådanna. De andra nu iår igen, ej tjäle alls, men med rätt däck, sådanna som på countyn, packar och kliver över sten och stubb. Om jag frigör pendel, måste styrvinkeln begränsas, vippig redan nu, känslan iaf. Sedan kikat under komatsun, ej helt tokig markfrigång, men den ny köpta väckelådan är lägre ner än bakasel mitten, samt typ två-tre mm skyslåt för bränsletanken under motorn. Bottenpansare nog billigare än spräcka växelåden i skogen? Därtill, vikt hastigt hundra kg eller mer lågt nere som stabiliserar

365/80r20, D ca 1150mm, sneglat på dessa vagns paket däck, i storlek ca 500 nånting 22.5. Vetskap dennes förra liv i grönområde bygg samt nu innom jordbråket burit bla sand till täkdik, dennes orginal däck i förhållande till vikten på 5,5t ej alls optimalt för teräng skador.

Vet, vissa snöförhållanden, smalare är bättre. Då har jag ju orginalen kvar, kanske. Ferrari kranen nu lite provosoriskt, utan rotator eller grip, känns dennes vikt alls, ni vet hur en skogskran inverkar i svårare teräng hur man kan balansera med att ha kranen framåt eller sidan osv.

Men om man skall hantera säg 300-400liters stammar, så orgindäcken sjunker nog in, samt offsetten, de märkte jag ju med countyn hur mycket de inverkade.

Märkte nu i erfarenhets insamling ändå i teräng, lyfter man ju upp kranen bort från kvistar, den kanske kunna sitta lägre ner ändå. Svängen är ju svag på denne typs kanar, fraåt bakåt fås enkelt justerat, men i färdrikting få vågrätt, oskilerande fäste?

Därtill, en entreprenör visionerade pendelakslar lik nisulas skördare, mellan framaksel och lastaren...........

Sikten framåt i komatsun samt färdas ut och in sitta ner och köra/lasta är nåt helt annat än countyn min och alla valtras, ett nois att svänga runt om, samt ut i mellanåt från bakåtsittande

Många vägar att utforska sam slanten har mer än två sidor.......

   TS
Användarvisningsbild

Re: County med hakki 400

paavo25  
#847817
1719133012_img_20240623_115343.jpg


Kung county, lite småköror nu som då.

1719133021_img_20240623_115303.jpg

Komatsun, med ferrari, ventil bordet var ju optimerat till en lastbil, men helt malplacerat för skogs köraså utsatt på sidan att de i nåt skede skulle törna i träd samt uttsatt för kvistar. Så ventilbordet loss för ny plats samt rejäla glappet där den snurrar så lyfte jag av bommarna. Såklart ferrarin hade lager som är d114 x D123. Helt udda samt otroligt svårt att allmänt gogla reservdelar till ferrari kranar.

1719133021_img_20240623_115312.jpg


1719133015_img_20240623_115131.jpg


Ventilbordet, pvg, uppgraderat till sjätte funktion. Väntar på att slippa på ny plats.

Samt inhandlat ventil för att kunna bromsa enskilt endera framhjul, när komatsu ej hade diff spärrar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: County med hakki 400

paavo25  
#849174 Ösregnar ute, gald för för det i ytters torr de nu varit här, (södra Finland) . Kran hylsorna gick lite snett, fick för tjockväggig hylsa. Nu beställt ferrari orginal, den var betydligt dyrare, men en crcka ocjḱ arbetstid for när jag försökte få den för tjocka dit.

Även funderare till styrbroms när där ej ju är dif spärr. Inga akslar me diff finn till salu, hört nog de går att fiksa difflås efteråt och vetskapen jag hade bakdiffen ut och bör hel del saker men ej tanke på alls tvinga dit fler lim slipp brickor. De lilla jag körde i fjol vintrast i riktig skog med 3 st kedjor var saknad av diff lås.

Färdbromsen på komatsun är ju normal pedal som verkar på farmhjulen samt en linje till drivingen så den himmar även vid bromsning samt full broms går ej drift alls. Min tanke samt delar redan hemma, en NC 2/2 ventil så bromsen ej inverkar, eller bromsar driften alls, elektrisk. >Så att man elektrisk sedan kunde välja viket dera hjul man vill bromsa, dvs de hjul som spinner fritt bromsas så att de andra börja driva. Kanske tmo skulle fungera, men. Eller nu ändå bygga en pedal till, liksom på traktorer........ För I verkligheten, Man aktiverar tex vänster hjul skall bromsas, tryker ner pedalen, Maskinen rörde på sig, men sen kánske höger hjul blikst snabt behörve bromsas? De går ju ej med pedalen ner och byta sida?

   TS
Användarvisningsbild

Re: County med hakki 400

paavo25  
#851713
1722772684_img_20240729_200048.jpg

Kranen lyfts på och kopplad el, samt en hel del nya vinklar samt tillbehör För att få rotator/vrid slangar på. Fria gänade hål finns på bommen, men vad som är rätt eller ändamånseligt fungerande, där lite tänka på. Tog då nån gång som fyllnad 4 meterers 1/4 och 3/8 billigt (typ 20 euro stycke) frn estisk web butik, och de kom nu lite fel, för de är fyra meter nu från ventilbordet till andra leden. Om slangarna skulle gå så som förmodligen fabriksmonterat, så är skarven o- optimalt i leden. Där även hel del springand till hydraulik affär för alldrig allt rätt eller förnågra.

1722772714_img_20240729_200530.jpg

Stycke godskran som ju denn är har i utskjutets sylinder rör som är båda i varandra. Så gjorde av två rörklämmor och skarv muttrar ett fäste för slang.

Hel del fundera än, Tex hur klamporna skall vara så dom ej skruvar opp sig eller skadar sig själv.

   TS
Avatar Fallback

Re: County med hakki 400

Bosse1  
#851750 En svetsloppa går väl att låsa med,går ju slipa bort om man vill justera nåt 😀 smart klämma 👍

Användarvisningsbild

Re: County med hakki 400

paavo25  
#851764 Jo, låsning finns ju olika alternativ, men försöka få slangarna fyra bete sig fungerande utan slak på fel ställe, utan slangspolor eller annat.

Vet nog större kranar har fina liksom kedja med fyra slangar i son lägger sig fint brevid bommen men dyrt och kanske känsligt i skogsköra

   TS
Användarvisningsbild

Re: County med hakki 400

paavo25  
#857326 Handbromsen tar dåligt trots nya klossar ilägda. drar man allt va man orkar hjälper ej. Borde man borra ett nytt hål närmare "gångjärnet" i handbrom spaken, liksom mer moment?

   TS
Användarvisningsbild

Re: County med hakki 400

paavo25  
#858258 Inga bilder, men fiksa hanbromsen, där är två hål i handbroms spaken. Den var i yttere, längre bort från gåmgjärnet, nu flyttade jag vaijern till hålet närmare roten, gångjärnet. Vips håls den på plats. Därtill "diffspärr" ventiler i färdbroms linjerna nu på plats och luftade. Liksom nu bara elen som skal dras så kan man individuelt bromsa framhjul, liksom styrbromsa när pendeln rätt lite. Man ser ju framhjulen så har man kontroll hur mycket man bromsar de fritt spinnande hjulet. Komplett set fullständig diffspärr är priset lika som jag köpte maskinen för....

Därtill, nu sista 3/8 nipplar så nisula 150 lever, men hatar den funktionen den tiltar vid full gripning. Måste göra nåt åt saken, eller så får poiken. 12 börja köra med den.....

   TS
Användarvisningsbild

Re: County med hakki 400

paavo25  
#858435 Lite testat, ovant att använda 7 spaks system och självtiltande energi klippen tycker jag int allt om.

Lite åt gången

   TS
Användarvisningsbild

Re: County med hakki 400

paavo25  
#863418 Ärade skogsfolk.

Nu ideal väder, att göra lätta skogs bruk. +3 mulet och rätt tort i träden.

Man tar sig fs450 som sist för sådär max en månad sedan körde jag två tankar me den, inga konstigheter, For till skogs, tankade, efter massa kvyck den spottar till, med full gas, men stannar vid tomgång. Sedan feter ej alls, enbart skuvmejsel till förfogande, skruvar på L samt H, sedan goglade att dom ska vara 1 sam t3/4. Den starttar men på tomgån ej den få släppas, för då bååå och den dör. En stond jag orkade. Massa yrsen på bla stihl dealers här i regionen nu samt di gamla blivit bort. Nå nån får göra nåt själv ej tålamod eller tålamod.

Dit jag for med röjsågen, sem vigtigt, men brukar ej bli bättre att vänta heller. främs asp som älgen ätit sönder i granpalantering som jag nu tog en runda i.

I inlägget ovan ser ni "drömmen" men strävan till bra vet ni, men härtills brister, jag kan ej med 360x20 däck nu köra före de fryser, ej ännu lärt mig 8 spaks systemet samt relativt långsam kran, samt nisula 150 ej nu rigtit bra.
Långsamhet i kranen, blir att ha mera varv, eller ta mer flöde från överflödet från pump 2?

Countyn har ju 600 däck samt 52cc så snabhet samt bekantare styrning man är bekväm med.kortare kran. Borda man nu ändå.....

   TS
Användarvisningsbild

Re: County med hakki 400

paavo25  
#863542 Röjsågen var i bilen över natten, for till en anna skog och se. För skojs skul tog ja ut den, några g prime, med första knyck, ben hålls igång! En tank frigjorde jag lind sly fråm gran plantor. Lite otålig tomgång men de gick.

Sedan, tog jag kopmatsu ferrari nisulan och när den år scanreco vippar så lite åt gången. Svajig samt känslan den stjälper åtgärdade jag med att höja däcktrycket fram, specielt fult ut känns betydligt bättre.

Har nån lagt tredje gripklo på en nisula 150 grip?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).