Motorsåg och handhållet

Xforce svärd

7 inlägg 1594 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Xforce svärd

mullhytting  
#680799 Någon här som kan förklara varför husqvarnas xforce svärd är bredare än vad deras svärd varit tidigare, vad är nyttan med det?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Xforce svärd

där nor  
#680824 Är väl en modenyck, en design-trend. Man känner igen svärdet på långt håll.
Men går bättre att såga rakt med, när man finsnickrar, Och kedjan ligger tajtare pga bågformen på över och undersidan. Noshjulet verkar ju också större men ja har inte provat skillnaden.

Användarvisningsbild

Re: Xforce svärd

kyrk  
#680895 Förhoppningsvis håller noshjulet längre än de 80-100 m3f som noshjulen på dom gamla svärden höll.På 80-90 talet höll noshjulen till svärdet i övrigt var slut och då var svärden bredare

Avatar Fallback

Re: Xforce svärd

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#680902 Ett noshjul på 100m3f? Har du provat med sågkedjeolja? 😀

Användarvisningsbild

Re: Xforce svärd

halvproffs  
#680908
Skogsola skrev:Ett noshjul på 100m3f? Har du provat med sågkedjeolja? 😀


Svärd går att använda som brytjärn också men inte rekommendabelt. Har provat själv en gång i min ungdom men inte sen.

Avatar Fallback

Re: Xforce svärd

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#680917 På den den tiden vi högg på allvar så krökte vi nog fler svärd än vi rasade noshjul. Dagens Stihlsvärd är dyra men verkar omöjliga att ta död på, på annat vis än att kröka dem.

Användarvisningsbild

Re: Xforce svärd

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#680996 Högre svärd ger större diameter i nosen vilket ger möjlighet för bättre lager.
Ser inga fördelar med lägre svärd.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).