Skotare

Bakterier i dieseltanken

20 inlägg 13191 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bakterier i dieseltanken

KalleHåstedt  
#680348 Hej. Har försökt med tillsatsmedel utan framgång för att få bort bakterier/alger i tanken på min ÖSA 260. Nu har jag gett upp och har en båttank uppe på motorhuven som jag dragit sug och retur till vilket ju funkar perfekt men är såklart en nödlösning. Hur ska jag få den riktiga tanken ren utan att behöva demontera? Vad kan man hälla i som rengör utan att skada? Tacksam för tips. Mvh Kalle



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Bakterier i dieseltanken

Avslutat-02  
#680355 Du har provat med biocid alltså?

Jag körde med ättika och etanol när jag rengjorde tanken på min David Brown...
Det fungerade fint..

Användarvisningsbild

Re: Bakterier i dieseltanken

Mellberg  
#680358 Du måste få bort den döda massan., annars täpper den till hela tiden. Jag satte in ett litet förfilter på sugledningen och bytte till ett nytt när det åter blev stopp.

Tankar alltid med en skvätt biocid i sällankörda traktorer 😎
Senast redigerad av Mellberg tis 17 nov 2020, 00:31, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Bakterier i dieseltanken

AKKAMAAN  
#680359 Den förebyggande hemligheten ligger i att förebygga vattenlagring på botten i tanken. Alger och bakterier frodas i vattnet.
Installera en dränerings-kran i det hörn av tanken som är både lätt att komma åt samt enkelt att få till lägsta punkt när maskinen står parkerad/långtidslagrad. Några 4-tums plank bitar under ena framjhulet kan räcka. Gör samma installation på hydraultanken

Bra artikel på engelska här
Biocid verkar vara det saliggörande/rengörande

Användarvisningsbild

Re: Bakterier i dieseltanken

Mellberg  
#680360 Egentligen skulle man kanske köra några minuter varje vecka för att få bort vattnet? Lite osäker då jag fyllde vatten i bägge bränslefiltren på en BM650, på blankdieselns tid.

Traktorn bara tvärdog trots bränsle i tanken :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Bakterier i dieseltanken

AKKAMAAN  
#680361 Det kan vara svårt att köra vattnet ur tanken om den har en "vattanficka" som inte sugledningen kommer åt. Vatten kommer i regel från kondens på tankens insida. Tanka fullt vid dagens slut så pressas luft med fuktighet ut. Det är bäste förebyggande rådet för att hålla tanke fri från vatten. Sen kan samma typ av kondensvatten också följa med från farmartankar och bränslefat. Samma där att dessa också skall ha dränringskran.
Men en dräneringskran/plugg är ju också en fribiljett för bränsletjuvarna....

Användarvisningsbild

Re: Bakterier i dieseltanken

machonisti  
#680362 Båten var mycket problematisk tills den fick en extra fälla för vatten och gegga. En hemsvetsad burk stor nog att skiten hinner sedimentera, med en ventil på undersidan för tömning.

Användarvisningsbild

Re: Bakterier i dieseltanken

HagaJonas  
#680368 Vill du rengöra tanken fungerar E85 riktigt bra till att lösa bakterieklägg. När jag rengjorde tanken på lastaren traktorn mm pumpade jag runt E85 sedan det som kom ut var inte vackert....

Rensade kopplingarna
1605592924_20191017_133133.jpg


Efter 2 sköljningen med E85
1605592923_20191113_105642.jpg

Användarvisningsbild

Re: Bakterier i dieseltanken

KalleHåstedt  
#680380 Hej och tack för alla tips. Jag tömmer tanken helt med den befintliga bottenpluggen. Kör kanske med pluggen borta några lass för att de sista resterna ska skvalpa ut. Tror inte att några droppar på bukplåten gör någon skada i naturen. Sen kör jag några lass med en skvätt E85 i tanken spetsat med lite ättika och sedan öppen plugg igen efter tömning av denna blandning. Vad tror ni om detta?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bakterier i dieseltanken

Avslutat-02  
#680392 Blir nog bra, och biocid i bränslet framöver... 👍

Användarvisningsbild

Re: Bakterier i dieseltanken

KalleHåstedt  
#680421 Vilken biocid är bäst som förebyggande enligt din mening?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bakterier i dieseltanken

Avslutat-02  
#680422 Jag har bara använt biltemas för marinanvändning... Den har varit bra och billig.. 👍

Avatar Fallback

Re: Bakterier i dieseltanken

tallen100  
#680426 Hörde att det var bra att slå i en bensinskvätt i dieslet, så det har jag gjort under ett par år, och hitills har det gått bra 👍

Användarvisningsbild

Re: Bakterier i dieseltanken

Bert1  
#680439 Skall det hämma bakterier?

Avatar Fallback

Re: Bakterier i dieseltanken

tallen100  
#680448
Bert1 skrev:Skall det hämma bakterier?

Är väl nått med etanolen som är i bensinen antar jag...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).