Öppna kategorin

Hur funkar en sådan här pump? Moppepump?

25 inlägg 4635 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur funkar en sådan här pump? Moppepump?

Hema  
#680216 Hej.

Hur är funktionen på en sådan här pump? Kan man justera oljeinblandningen? Ja, jag är nyfiken och det borde finnas någon här som kan veta eller?
1605548095__20201116_182925.jpg




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Hur funkar en sådan här pump? Moppepump?

totte  
#680219 Nej, man kan inte justera oljemängden. Man fyller den med färdigblandad tvåtaktsbensin i den nedre tanken. När man tanka använder man pumphandtaget, det som syns till vänster om pelaren. Soppan pumpas upp i "mätglaset", som skall vara graderat så man vet hur mycket man fyller. Så sätter man slangen i tanken på moppen, öppnar ventilen så att det som finns i glaset rinner ner.

Så minns jag det från Ebbe Lindahls mack i Forsheda, som hade en sån på 60-talet. Där jag tankade moppen, hoppas jag minns rätt.

Avatar Fallback

Re: Hur funkar en sådan här pump? Moppepump?

Hema  
#680222 Jaha, så mätglaset är bara för att veta hur mycket som man köpt då. En konstig sak är att mätglaset är gradera "felvänt". Hur är det tänkt?
1605549074__20201116_185054.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur funkar en sådan här pump? Moppepump?

550  
#680237 Gissar lite nu. Kan det vara så att man först fyller hela mätglaset, och sedan tankar så mycket man vill ha. Då kan man läsa på den "felvända" skalan hur mycket man har tankat?

Avatar Fallback

Re: Hur funkar en sådan här pump? Moppepump?

Hema  
#680241 Ja kanske det. För det är kanske svårt att pumpa exakt den mängd man önskar?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur funkar en sådan här pump? Moppepump?

totte  
#680257 Det skaver lite lätt i minnet att det kanske var så det var. Kommer bara ihåg det där att man pumpade upp och sen tappade av ner i sin tank. Körde alltså moppe 1966-67, en gammal Puch Florida. Så ni får ha överseende med luckorna i en mogen ungdoms minnesbilder från mer än femtio år tillbaka.

Användarvisningsbild

Re: Hur funkar en sådan här pump? Moppepump?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#680265
totte skrev:Det skaver lite lätt i minnet att det kanske var så det var. Kommer bara ihåg det där att man pumpade upp och sen tappade av ner i sin tank. Körde alltså moppe 1966-67, en gammal Puch Florida. Så ni får ha överseende med luckorna i en mogen ungdoms minnesbilder från mer än femtio år tillbaka.


Jag tror att du är ursäktad 😎

Jag körde moppe kring -94, hade ett tag en Sachs Compact (eller om det var en Cresent eller Monark) med tanken i ramen och jag var tvungen att ha helt tomt i tanken för att kunna tanka i sedelautomaten. Fick för mycket soppa med en 20-lapp annars 🤣

Användarvisningsbild

Re: Hur funkar en sådan här pump? Moppepump?

anersimyra  
#680271 Jo, visst var det så att man fyllde hela mätglaset innan tankning, att det inte var finare graderat var ju inte så noga då soppan kostade 1kr/litern..🤑👍🙂

Avatar Fallback

Re: Hur funkar en sådan här pump? Moppepump?

Hema  
#680289 Tack för alla svaren. Då är det inte vad jag var ute efter.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur funkar en sådan här pump? Moppepump?

HannuRöj  
#680293 😀 Även jag har köpt bensin av en sådan pump i början av 80 -talet.
Mopeden var finsk Tunturi Super Sport. Snygg moppe var den, desingnen var kopierad av Triumph Bonneville.

Jo, billig var bensinliter och ännu billigare blev den om man först satte slangen till tanken, tryck lite ventilen bakom ryggen med den ena handen och samtidigt pumpade med den andra😂.

Avatar Fallback

Re: Hur funkar en sådan här pump? Moppepump?

Hema  
#680294
HannuRöj skrev:😀 Även jag har köpt bensin av en sådan pump i början av 80 -talet.
Mopeden var finsk Tunturi Super Sport. Snygg moppe var den, desingnen var kopierad av Triumph Bonneville.

Jo, billig var bensinliter och ännu billigare blev den om man först satte slangen till tanken, tryck lite ventilen bakom ryggen med den ena handen och samtidigt pumpade med den andra😂.

Preskreptionstiden har nog gått ut. :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur funkar en sådan här pump? Moppepump?

machonisti  
#680296 Kunde man faktiskt inte ändra procenten?
Har ett sånt minne då jag tankade min moppe. Samma som hannu en vit super sport.

Användarvisningsbild

Re: Hur funkar en sådan här pump? Moppepump?

HannuRöj  
#680307 Om det fanns två olika sätt att använda den.
Pumpa färdigblandat,
eller pumpa rent och blanda oljan i mätglasen.🤔 Som Totte sa man köpte exakta mängden. Och bensinhandlare blandade oljan enligt fordon.

Användarvisningsbild

Re: Hur funkar en sådan här pump? Moppepump?

machonisti  
#680311 Totte tankade på 60 talet och vi på 80 talet. Nog borde en utveckling skett under dom åren. Tycker mig minnas att man kunde ställa procenten med en vippa, men jag är långt ifrån säker.

Användarvisningsbild

Re: Hur funkar en sådan här pump? Moppepump?

machonisti  
#680313 Jag blir bara mer osäker...
Minns säkert fel.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).