Avverkning (slutavverkning)

Avverknings kostnader?

16 inlägg 5263 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Avverknings kostnader?

Hilux  
#680008 Ska träffa inköpare för 2 olika bolag för å diskutera en slutavverkning.
Hyfsat stor, ca 3000-4000m3sk
Platt mark men med ngt kärr.
Rejäl skogsväg för bil å vagn
Ingen skotning längre än 350m
Å varierade dimensioner, men merparten är grovskog typ 120år.
Inköparna har varit här 1gång å stoltserat med sina olika prislistor,, å där ser man ju svart på vitt va dom betalar.

Vad ska jag vänta mig för bud på kostnader?
Fast avverknings pris per fub?
Vad är avverknings kostnaden för fub?
Eller ska jag fråga efter färdig prislista med kostnader avdraget för avverkning?

Eller hur gör man?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Avverknings kostnader?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#680013 Så pass stor avverkning så kan du ställa krav. Ett fast kubikpris per avverkad kubikmeter netto. Så behöver du inte bekymra dig om de hugger massaved av alltihop. Det klassiska virkesköparknepet är att vifta med obegripliga prislistor och sen locka med billig avverkning för att det ska kännas bra.

Avatar Fallback

Re: Avverknings kostnader?

jannee  
#680052 En nackdel med Skogsolas ide (som för övrigt är bra) är att de kan klippa av vid 11cm och lämnar kvar eventuell massaved som grot. Där finns "stora" pengar att spara för virkesinköparen.
Har nämligen sett bevis på något liknande, där mer eller mindre allt under 10 cm hamnat i rishögen.

Användarvisningsbild

Re: Avverknings kostnader?

Vedproducent  
#680053
jannee skrev:En nackdel med Skogsolas ide (som för övrigt är bra) är att de kan klippa av vid 11cm och lämnar kvar eventuell massaved som grot. Där finns "stora" pengar att spara för virkesinköparen.
Har nämligen sett bevis på något liknande, där mer eller mindre allt under 10 cm hamnat i rishögen.

Bra mycket säkrare och bättre med nettopris och bruttomätning än sortimentspris. Tex ett fast timmerpris uppmanar ju nästan till sortimentsvandring. Kvarlämnat virke tar man med i kontraktet förstås.

Avatar Fallback

Re: Avverknings kostnader?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#680056 Med ett fast timmerpris så kan all klass 2 gran hamna i massaveden. Men att lämna så grova toppar som beskrivits verkar för uppenbart.

Avatar Fallback

Re: Avverknings kostnader?

Sture Andersson  
#680059
Vedproducent skrev:
jannee skrev:En nackdel med Skogsolas ide (som för övrigt är bra) är att de kan klippa av vid 11cm och lämnar kvar eventuell massaved som grot. Där finns "stora" pengar att spara för virkesinköparen.
Har nämligen sett bevis på något liknande, där mer eller mindre allt under 10 cm hamnat i rishögen.

Bra mycket säkrare och bättre med nettopris och bruttomätning än sortimentspris. Tex ett fast timmerpris uppmanar ju nästan till sortimentsvandring. Kvarlämnat virke tar man med i kontraktet förstås.

Vill du utveckla detta lite mer för en som nästan bara hugger leveransvirke,kommer framledes bli tvingad att leja för averkning så vill sätta mig in i detta med .

Avatar Fallback

Re: Avverknings kostnader?

Sture Andersson  
#680060 Bra mycket säkrare och bättre med nettopris och bruttomätning än sortimentspris. Tex ett fast timmerpris uppmanar ju nästan till sortimentsvandring. Kvarlämnat virke tar man med i kontraktet förstås.
Blev lite fel det var detta jag ville ha förklarat.

Användarvisningsbild

Re: Avverknings kostnader?

Vedproducent  
#680065
Sture Andersson skrev:
Vedproducent skrev:
jannee skrev:En nackdel med Skogsolas ide (som för övrigt är bra) är att de kan klippa av vid 11cm och lämnar kvar eventuell massaved som grot. Där finns "stora" pengar att spara för virkesinköparen.
Har nämligen sett bevis på något liknande, där mer eller mindre allt under 10 cm hamnat i rishögen.

Bra mycket säkrare och bättre med nettopris och bruttomätning än sortimentspris. Tex ett fast timmerpris uppmanar ju nästan till sortimentsvandring. Kvarlämnat virke tar man med i kontraktet förstås.

Vill du utveckla detta lite mer för en som nästan bara hugger leveransvirke,kommer framledes bli tvingad att leja för averkning så vill sätta mig in i detta med .

Ja sortimentsvandring betyder ju att stockar som ligger i gränsområden eller med tveksam kvalitet halkar neråt till en lägre billigare kvalitet. En timmerstock tex som är 18-19 cm kan bli en kubb som blir 20 cm i stället. Småkrokigt virke eller lite röta åker i massaveden i stället för att betala ett högt tmmerpris för en lite sämre kvalitet. Det är ju svårt att komma efteråt och säga något men massavedsandelen kan ju bli mycket högre än annars. Det är nog den avverkningsformen jag minst av alla skulle välja. Då är t.o.m ett Au med bra premier bättre. Men en större avverkning tycker jag det enda raka är fast pris alla sortiment och bruttomätning. Löv kan man ju undanhålla för egen ved eller om det sätts pris separat på lövet.

Avatar Fallback

Re: Avverknings kostnader?

jannee  
#680069 När det ligger fullgod massaved i flishögarna kan man börja undra varför?
Ett AU med fast kostnad för avverkning och fast pris för varje sortiment kan egentligen vad som helst hända.
Betydligt bättre att då skaffa fram ett ordentligt påslag på listan + skaffa en ärlig dialog med han som kör skördaren.
Det blir nämligen "betydligt" billigare avverkning/M3fub om man struntar i massaveden.
Bara tänk på att det lönar sig INTE att upparbeta enbitsträd när man gallrar maskinellt.
Du har en fast kostnad för att fälla trädet
Du har även en liknande kostnad/bit som apteras, men/m3 ökar den drastiskt.

Avatar Fallback

Re: Avverknings kostnader?

Hilux  
#680072 Groten ska ju pris förhandlas den med, så kan ju hoppas att det finns ngt intresse att hugga ut klenare än 11cm...eller ett mkt bra pris för grot.

   TS
Avatar Fallback

Re: Avverknings kostnader?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#680091
jannee skrev:En nackdel med Skogsolas ide (som för övrigt är bra) är att de kan klippa av vid 11cm och lämnar kvar eventuell massaved som grot. Där finns "stora" pengar att spara för virkesinköparen.
Har nämligen sett bevis på något liknande, där mer eller mindre allt under 10 cm hamnat i rishögen.

Är ju det som är grot och det som lönar sig hanteringsmässigt. Värdet på massa slutar där.

Avatar Fallback

Re: Avverknings kostnader?

jannee  
#680103 Just nu verkar det var ett överskott på grot, du kan vara glad om du får 70 kr/m3 oberoende om du säljer/megawatt eller /m3.
I förhållande till den prisökning det är/varit på plantor, skotning och markberedning har grotpriset rasat.
Min första grotförsäljning, på 70 talet (som virkesinköparen ansåg var bortkastade pengar) betalde utkörningen av groten, markberedning och inköpet av plantor.
I dag får man var glad om groten över huvud taget betalar kostnaden för plantor.
Zeb lyckades för något år sedan sälja grot med bra pris - Zeb vem sålde du till?

Avatar Fallback

Re: Avverknings kostnader?

alias  
#680117
jannee skrev:Just nu verkar det var ett överskott på grot, du kan vara glad om du får 70 kr/m3 oberoende om du säljer/megawatt eller /m3.
I förhållande till den prisökning det är/varit på plantor, skotning och markberedning har grotpriset rasat.
Min första grotförsäljning, på 70 talet (som virkesinköparen ansåg var bortkastade pengar) betalde utkörningen av groten, markberedning och inköpet av plantor.
I dag får man var glad om groten över huvud taget betalar kostnaden för plantor.
Zeb lyckades för något år sedan sälja grot med bra pris - Zeb vem sålde du till?


70 kr/m3s minus skotningskostnad förutsätter jag?
Vore det efter avdragen skotningskostnad så hade jag inte tvekat att sälja till det priset.

Tror jag fick 90 kr/mwh minus skotningskostnad för det som flisades nu i höst. Borde motsvara drygt 75 kr/m3s.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Avverknings kostnader?

jannee  
#680122 I fjor fick jag 85 kr/m3 stjälpt mått, men nu verkar det vara trögt. Tror att det är de milda vintrarna som förstör efterfrågan.
Skotningen har jag alltid själv stått för (betalt) - nu gör jag det själv, för först gången och det går sisådär.

Avatar Fallback

Re: Avverknings kostnader?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#680221 Milda vintrar och hur mycket borrvirke som helst håller ner pris på grot och flisved. Fick 210 kr/m3 i våras för flisved, hörde att det var 140 kr efter semestern, troligen inte mer nu. Och groten kan ju ligga ett par år.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).