Trädfällning (arborist)

Trädfällningsteknik

23 inlägg 10011 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Trädfällningsteknik

Mikey_AX  
#678772 Jag hade aldrig förut set detta sätt att fälla ett träd. 😮
Såg det av en slump på youtube.
Är det någon som har provat detta??
Ser ganska bra ut.
Jag tänker om man har ett träd som lutar lite åt siden och man vill ha den gå i ca 30 grader från lutningen.
Eller om man vi att trädet ska gå ner med en väldig precision.

Frågor??
Har ni provat detta??
Hur bedömer ni denna teknik som säker osäker??

https://www.youtube.com/watch?v=CX95CBc93MQ



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Trädfällningsteknik

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#678813 Vem vill ha en sån stubbe? Vad jag förstår så handlar det om trädslag där en vanlig brytmån inte håller. Någon som har såna problem med det att de vill krångla på detta viset?

Användarvisningsbild

Re: Trädfällningsteknik

anersimyra  
#678851
metoden är mycket användbar i situationer som denna, här brast dock tungan p.g.a av röta men vi räddade bänken då ett säkringsrep var slaget runt stammen. Metoden kan även vara användbar för att förhindra en stamdel att rulla utför en slänt. Något att tänka på vid användande av metoden är att trädet eller en stamdel helst ska träffa underlaget innan stammen/trädet fallit över horisontalplanet för att undvika att tungan åker ur spåret..👍🙂

Användarvisningsbild

Re: Trädfällningsteknik

Mikey_AX  
#678881
Skogsola skrev:Vem vill ha en sån stubbe? Vad jag förstår så handlar det om trädslag där en vanlig brytmån inte håller. Någon som har såna problem med det att de vill krångla på detta viset?


Jo, visst vill man inte krångla i onödan. Men inne på en tajt villa tomt där man vi ha lite mer precision på fallriktningen skulle nog detta vara användbart.

Är det öppet runt om så Nej, inte denna metod. Då fäller jag som vanligt med riktskär och säkert hörn.
Stubben är väl bara att såga av vid behaglig höjd när man är klar.

Det är inte helt lätt att håla koll på alla träd arter och hur bra fibrerna håller kvar brytmånen och låter trädet falla i rätt riktning.
Jag stöter på allt möjligt. Al, Alm, Lind, Gran, Furu, Körsbär, Ek, Päron, Äpple, En, Pil, Lön, Bok mm....
jag det kan vara vad som helst.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trädfällningsteknik

anersimyra  
#678892
Mikey_AX skrev:
Skogsola skrev:Vem vill ha en sån stubbe? Vad jag förstår så handlar det om trädslag där en vanlig brytmån inte håller. Någon som har såna problem med det att de vill krångla på detta viset?


Jo, visst vill man inte krångla i onödan. Men inne på en tajt villa tomt där man vi ha lite mer precision på fallriktningen skulle nog detta vara användbart.

Är det öppet runt om så Nej, inte denna metod. Då fäller jag som vanligt med riktskär och säkert hörn.
Stubben är väl bara att såga av vid behaglig höjd när man är klar.

Det är inte helt lätt att håla koll på alla träd arter och hur bra fibrerna håller kvar brytmånen och låter trädet falla i rätt riktning.
Jag stöter på allt möjligt. Al, Alm, Lind, Gran, Furu, Körsbär, Ek, Päron, Äpple, En, Pil, Lön, Bok mm....
jag det kan vara vad som helst.

Syftet med metoden har ingenting med vare sig brytmånens hållbarhet eller precisionen i fällningen att göra, den är helt och hållet till för att stammen/trädet ska låsas vid stubben..👍🙂

Användarvisningsbild

Re: Trädfällningsteknik

Mikey_AX  
#678895 Okej....Det kan jag först. Smart om man inte vill att trädet ska röra sig ifrån stubben.

Men om man har ett träd som lutar åt sidan, säg 20grade och man inte vill att den ska falla åt fel hål.
Ingen Vinsch eller draghjälp då

Hur skulle ni göra enligt bilden.

   TS
Avatar Fallback

Re: Trädfällningsteknik

tallen100  
#678897 Vore dumt att ge sej på och fälla ett sånt träd utan winsch eller någon annan draghjälp...

Användarvisningsbild

Re: Trädfällningsteknik

anersimyra  
#678907 Håller helt med Tallen😀👍 men vinsch blir ju inget problem då jag som sagt kommer att sälja två stycken via maskin & fritid i Råby som ju är nästgårds till Eskilstuna..🙂 det är som sagt en tirfor men jag säljer även en lug all kopia.

Användarvisningsbild

Re: Trädfällningsteknik

Mikey_AX  
#678909 Absolut håller med.
Men problemet är att det inte finns något att fästa draghjälpen i.
När det är mer än 50m till närmsta träd eller sten så blir den lite klurig.
Sen är det ett Körsbärsträd vet inte riktigt hur fibrerna kommer reagera.
Kan gå jätte bra och kan gå jätte dåligt. 😀 😱

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trädfällningsteknik

Mikey_AX  
#678910 Funderade lite på om man använder sig av tekniken som är i filmen, borde inte trädet gå säkrare åt det hål man har lagt riktskäret?
Sen måste ju tungan hålla kvar stammen i rätt riktning så länge inte stammen faller ur eller brister av att den är ruten eller något konstigt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trädfällningsteknik

Mikey_AX  
#678911 Som sagt jag har en lite vinsch. Men om man drar 2ton + med den så måste man dubbla upp och då blir drag längden bara 1,5m.
så tråkigt att behöva ta flera omtag om man måste dra 2-3m.. 😤

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trädfällningsteknik

Mikey_AX  
#678912
anersimyra skrev:Håller helt med Tallen😀👍 men vinsch blir ju inget problem då jag som sagt kommer att sälja två stycken via maskin & fritid i Råby som ju är nästgårds till Eskilstuna..🙂 det är som sagt en tirfor men jag säljer även en lug all kopia.


Vad tror du dem kommer att komma ut för?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trädfällningsteknik

anersimyra  
#678925
Mikey_AX skrev:
anersimyra skrev:Håller helt med Tallen😀👍 men vinsch blir ju inget problem då jag som sagt kommer att sälja två stycken via maskin & fritid i Råby som ju är nästgårds till Eskilstuna..🙂 det är som sagt en tirfor men jag säljer även en lug all kopia.


Vad tror du dem kommer att komma ut för?

Tja..🤔 tirfortaljan är från 70 talet och saknar originalspaken som nu utgörs av ett vanligt rör, å andra sidan så följer det med sammanlagt 80 meter vajer uppdelat på en 50 och en 30 meterslängd, till det tillkommer ett grovt öppningsbart kastblock och en grov spänngroda för att kunna skarva samman vajerlängderna. Jag skulle gissa på att alltsammans landar på runt 3000 rätt ner i fickan👍🙂 lug all kopian hamnar möjligen på en dryg femhundring.

Användarvisningsbild

Re: Trädfällningsteknik

anersimyra  
#678926
1605093666_ef79b705-c51f-4c6f-8c4f-da0a247d382c.jpeg
1605093666_39290c35-4fc1-46d5-9f14-d716676daa04.jpeg
. Kan man av olika anledningar inte anbringa vinschen på annat ställe än på det träd som ska fällas så är ” tungmetoden ” relativt säker..👍🙂

Användarvisningsbild

Re: Trädfällningsteknik

anersimyra  
#678927 Men så roligt ska vi inte ha det, hade jag fäst vinschen i eken så hade det säkert misslyckats..😬

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).