SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skogsnyheter

Statens Fastighetsverk renoverar med ryskt kvalitetsvirke

23 inlägg 16185 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Statens Fastighetsverk renoverar med ryskt kvalitetsvirke  ARTIKEL

Pierre Kjellin  
#677703 När den svenska privatskogsägaren vill sälja sitt virke till etablerade virkesköpare ställs krav på hållbarhetscertifiering och förutsätts att virket är legalt avverkat. När Statens Fastighetsverk skulle renovera en av landets förnämaste timmerbyggnader föll valet på virke från Ryssland. Om det är legalt hugget och resultatet av hållbart skogsbruk kan inte Fastighetsverket svara på.



Ingen svensk leverantör uppfyllde kvalitetskraven när Statens Fastighetsverk skulle byta takspån på Ornässtugan. Valet föll istället på en finsk leverantör, som hämtat virket från ryska skogar.

Ornässtugan är Sveriges näst äldsta museum – det öppnade 1758. Den rödmålade loftbyggnaden uppfördes på en udde invid sjön Runn mellan Falun och Borlänge i början på 1500-talet av en förmögen bergsman och Gustav Vasa ska ha besökt huset under sin flykt undan danske unionskungen Kristian II.

Ornässtugans taktäckning är traditionella huggna takspån och det ovanligt flacka taket gör att ägaren – Statens Fastighetsverk – ställde extremt höga krav på virkeskvaliteten när man för cirka fyra år sedan skulle byta spånen på ena halvan av taket:

– Vi måste ha takspån från ett virke med otroligt hög densitet, så att vattnet rinner av, förklarar Lars-Erik Berglund, Ornässtugans fastighetsförvaltare på Statens Fastighetsverk och den som projektledde bytet av takspånen på hela taket.
Inför bytet av den första omgången takspån för fyra år sedan tog Fastighetsverket hjälp av konsultföretaget Projektledarbyrån i Falun med att bland annat ta fram en kravspecifikation för takspånen och med att hitta leverantörer.

– Vi hade kontrakt med olika leverantörer. Och då kunde de inte få fram de mängder virke som behövdes – någonstans kring några hundra kvadratmeter. Då hittade vi en leverantör i Finland som kunde leverera det virke som behövdes, berättar Thomas Plan, Projektledarbyrån.

När den andra – västra takhalvan skulle få nya takspån i höstas gav upphandlingen liknande resultat: Man fick in priser och virkesprover från två svenska och en finsk leverantör:

– I mars fick vi in provleveranser från de tre leverantörerna, men ingen av dem uppfyllde helt våra kravställningar, berättar Thomas Plan.

Ett av kraven som inte uppfylldes var årsringstätheten. När Fastighetsverket kort senare gick ut med en ny förfrågan hade man sänkt kraven på takspånen något. Till slut blev det ett företag i Östergötland som klarade Fastighetsverkets krav och fick leverera takspånen till den västra takhalvan (totalt 115 m2) i höstas. Även det virket var köpt i Finland. Och virket som hade levererats till takspånen på båda Ornässtugans takhalvor var i sin tur importerat från Ryssland, bekräftar Thomas Plan:

– Jag talade med den svenska leverantören häromdagen och han nämnde att virket kan vara upp till 300 år gammalt och växt i områden som tillhört Finland och därmed varit en del av Sverige före 1810 (det vill säga det som idag ligger i Ryssland och brukar kallas Ryska Karelen – reds. anm). Om man köper kvalitetsvirke från Finland kan man räkna med att det i sin tur kan vara importerat från Ryssland.

Statens Fastighetsverk är själv en av landets större skogsägare –ni kanske har kvalitetsvirke i era egna skogar?

– Det är naturligtvis mycket möjligt att det finns sådana träd någonstans i vårt bestånd. Men jag känner inte till att vi skulle ha gjort någon sådan inventering på våra marker, svarar Lars-Erik Berglund.

Vad har Statens Fastighetsverk för krav när det gäller ursprung eller kvalitetsmärkning – exempelvis FSC – när det gäller det virke ni köper in?

– Det vet jag inte när det gäller detta fallet. Men kvaliteten på virket var väldigt viktigt när vi skulle köpa takspånet. Vi kan bara konstatera att vi inte hittar det kvalitetsvirke vi behöver i Sverige. Jag minns att köpet av virket från Ryssland väckte en del upprördhet på Fastighetsverkets Facebook-sida, säger Thomas Plan.

Och Thomas Plan tror det kan vara svårt för Statens Fastighetsverk att ställa krav på kvalitetsmärkningar:

– Jag vet inte om SFV kan ställa krav på en viss typ av certifiering, det kan strida mot Lagen om Offentlig Upphandling.

Både Thomas Plan och Lars-Erik Berglund beklagar att det är så svårt att hitta virke av byggnadsvårdskvalitet i Sverige:

– Det vore bra om vi här i Sverige själva kunde få fram och bearbeta det kvalitetsvirke som efterfrågas istället för att det mals ned till pappersmassa eller flis eller exporteras till utlandet, säger Thomas Plan.

Lars-Erik Berglund ser det moderna svenska skogsbruket som en del av problemet:

– Sveriges skogsbruk är alldeles för effektivt idag, det finns knappt några äldre träd med kärnvirke kvar i våra skogar.

Men det räcker inte med leverantörer för att långsiktigt säkra tillgången på kvalitetsvirke, menar Thomas Plan:

– Det behövs också kunder som efterfrågar det här virket – annars blir det ingen fungerande marknad för sådant virke.

BILDER: Ornässtugan under renoveringsarbetena i somras. Adresslapp som satt på ett av de ouppackade virkespaketen som fanns på tomten vid fototillfället. Foto: Leif Öster

FAKTA Några av bristerna som gjorde att de svenska leverantörerna inte höll måttet vid provleveransen:

Någon av leverantörerna hade en sågad sida, trots att kraven var att takspånen skulle vara huggen.
För glest mellan årsringarna.
Någon leverantör uppfyllde inte kravet på hundra procents kärnved i provbitarna.

Pierre Kjellin
pierre.kjellin@gmail.com....
Tel: 070-334 50 09




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Statens Fastighetsverk renoverar med ryskt kvalitetsvirk

Arvid0  
#677712 Nog finns det virke som klarar specen men vi har inte så många företag som klarar leverantörsspecen. Det brukar vara mycket fackspråk och krav i upphandlingar som mindra företag inte orkar bemöda sig med att fylla i. Man har också sällan organisation att kalkylera. Då går uppdraget till en konsultbyrå som (oftast) inte heller har nog kunskap utan tar den smidigaste och billigaste lösningen. I det här fallet timmer från Ryssland via Finland. Kunskap och material finns i Sverige men de kräver kontakter och vetskap att hitta.

Användarvisningsbild

Re: Statens Fastighetsverk renoverar med ryskt kvalitetsvirk

halvproffs  
#677716
Arvid0 skrev:Nog finns det virke som klarar specen men vi har inte så många företag som klarar leverantörsspecen. Det brukar vara mycket fackspråk och krav i upphandlingar som mindra företag inte orkar bemöda sig med att fylla i. Man har också sällan organisation att kalkylera. Då går uppdraget till en konsultbyrå som (oftast) inte heller har nog kunskap utan tar den smidigaste och billigaste lösningen. I det här fallet timmer från Ryssland via Finland. Kunskap och material finns i Sverige men de kräver kontakter och vetskap att hitta.


Tror precis som dig. Stannade med bilen imorse och tittade på framkört tallvirke som låg intill skogsbilvägen som jag körde på. Totalt ca 500fub och sågtimret var tätvuxet ca 1-2mm årsringar. Kunde inte se att dom ökade vid förmodad gallring heller.
Tippar på en T22 och runt 65-70 år så det var vekt men med mycket kärna ändå. Bara runt 20% sågtimmer resten klentimmer, grankubb och massaved.
Hade det varit min skog hade den fått stå 20 -25år till så det blivit mer volym. Hade gjort timmerställning av tallen som dominerade denna skog.

Avatar Fallback

Re: Statens Fastighetsverk renoverar med ryskt kvalitetsvirk

isteskog  
#677732 Låter som en Sveskogsavverkning....... 🙃

Användarvisningsbild

Re: Statens Fastighetsverk renoverar med ryskt kvalitetsvirk

halvproffs  
#677740 Inköpare på Mellanskog som är duktig på att övertala skogsägare som inte vet så mycket om skog.

Avatar Fallback

Re: Statens Fastighetsverk renoverar med ryskt kvalitetsvirk

isteskog  
#677746 Fy skäms på den virkesinköparen ....... 👎

Användarvisningsbild

Re: Statens Fastighetsverk renoverar med ryskt kvalitetsvirk

halvproffs  
#677759 Ja, eller skogsinspektor som dom kallar sig. Är en äldre kvinna helt utan skoglig bakgrund som äger den här marken. Tror absolut inte hon är i behov av pengarna heller. Däremot brukar inspektorn säga att nu ligger jag tvåa i kontrakteringslistan. Bra eller inte för oss skogsägare?

Avatar Fallback

Re: Statens Fastighetsverk renoverar med ryskt kvalitetsvirk

isteskog  
#677762 Man kanske får börja kalla dom för virkesköpare och inget annat ..... 😉

Användarvisningsbild

Re: Statens Fastighetsverk renoverar med ryskt kvalitetsvirk

halvproffs  
#677767
isteskog skrev:Man kanske får börja kalla dom för virkesköpare och inget annat ..... 😉

Det känns mera rätt det. Förr kändes det mera som vi mot industrin. Nu känns det mera som jag eller vi skogsägare mot både industrin och inspektorer. Är du inte rejält påläst/insatt så blir du lätt vilseledd för du tror att inköparen vill dig allt väl.

Avatar Fallback

Re: Statens Fastighetsverk renoverar med ryskt kvalitetsvirk

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#678092
isteskog skrev:Man kanske får börja kalla dom för virkesköpare och inget annat ..... 😉


Självklart måste en inspektor/ virkesköpare dra in volymer. Oavsett vad man kallar dem. Deras löner rasar inte ner från himmelen.

Avatar Fallback

Re: Statens Fastighetsverk renoverar med ryskt kvalitetsvirk

isteskog  
#678095
Skogsola skrev:
isteskog skrev:Man kanske får börja kalla dom för virkesköpare och inget annat ..... 😉


Självklart måste en inspektor/ virkesköpare dra in volymer. Oavsett vad man kallar dem. Deras löner rasar inte ner från himmelen.

Inte med att ge råd som är dåliga för kunden (skogsägaren) hoppas jag! För då är de enbart virkesköpare enligt mig...... 🙃

Användarvisningsbild

Re: Statens Fastighetsverk renoverar med ryskt kvalitetsvirk

Älgfoderodlare  
#678105
isteskog skrev:
Skogsola skrev:
isteskog skrev:Man kanske får börja kalla dom för virkesköpare och inget annat ..... 😉


Självklart måste en inspektor/ virkesköpare dra in volymer. Oavsett vad man kallar dem. Deras löner rasar inte ner från himmelen.

Inte med att ge råd som är dåliga för kunden (skogsägaren) hoppas jag! För då är de enbart virkesköpare enligt mig...... 🙃


Kan nog hålla med dig " isteskog " till viss del. För samtidigt som "virkesköparna" ser till att söka upprätthålla sina lager inom industrin med inköp där det går för upprätthållande av prisdumpningen. Så blir det allt som oftast hos de som inte riktigt har koll på sitt skogsinnehav de KAN göra dessa affärer. Visst kan man tycka att det är fult att inte lämna alternativ o saklig info. till en skogsägare, men det är väl mest om de är förvaltare. el. liknande. De övriga som blir kontaktade eller själv kontaktar någon för ett AU el. liknande, bör o ska väl själv behöva ta ansvar för att skaffa sig kunskap om VAD man har o vill sälja. Och det är väl där som jag tycker att det ligger en för stor brist hos de svenska skogsägarna idag. Att detta sen slår tillbaka på den prisbild vi har idag i Sverige o upprätthålls, är ju till stor del en effekt av just det; Okunskap ! För nu o någonsin, borde det finnas möjligheten att för oss skogsägare att söka skapa en förändring i just lönsamhet o volymproduktion. När det gäller lönsamheten så finns det ju flera indikationer på en förändring i en snar framtid; Rysslands hot om minskad export av skogsråvara. Ökat världsmarknadsbehov r.t. omställningen till mer bioekonomi. Förändrade o ökat nischade kvalitetskrav på sågvirkessidan. Ökade / förändrade avsättningar o hänsyn via nya certifieringskrav etc. Så i en mer samlad framtidsbild, borde vi skogsägare ligga rätt bra till. Frågan blir ju hur vi kommer att förvalta denna möjlighet ? Om vi då inte ser till att en ökad kunskap om vårt innehav, gör att man kan möta denna framtid med de möjligheter som kan finnas där. - Ja, jag är då rädd för att inte kommer framtidens virkesköpare att vara några rådgivande vänner, som ser till vårt bästa som skogsägare.

Användarvisningsbild

Re: Statens Fastighetsverk renoverar med ryskt kvalitetsvirk

Mellberg  
#678120 Ren lathet, att Statens Fastighetsverk inte själva kan ta fram detta virke, de är faktiskt jättestora skogsägare. Att köpa in icke certifierat, troligtvis illegalt avverkat virke från Ryssland, borde få, i alla fall, någon mupp att reagera.

Men icke sa Nicke. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Statens Fastighetsverk renoverar med ryskt kvalitetsvirk

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#678147 De har köpt in lite takstickor. Vad är det att bry sig i? Vi kan väl glädja oss åt att de renoverade taket traditionellt och inte lade aluminiumplåt.

Användarvisningsbild

Re: Statens Fastighetsverk renoverar med ryskt kvalitetsvirk

Mellberg  
#678195 Självklart skall väl statens skogar kunna leverera de stockar som krävs, inte skall vi köpa från en inte riktigt rumsren nation. Ryssland är och har alltid varit fienden.

Ett lågvattenmärke för statens skogsbruk. Sweaskog kanske inte ens blev tillfrågade? =))

Jag skulle ha kunnat leverera de stockar som krävdes, men jag fick inte ens frågan.

Blir som vanligt, allt får gå till Östrand. Sen är det väl inget större fel på plåttak. :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).