ATV och UTV i skogen

Verklig vikt på extrautrustad ATV

6 inlägg 3189 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Verklig vikt på extrautrustad ATV

anersimyra  
#676804 Dagens vägning av ekipaget gav ett överraskande resultat. En polaris 800 efi väger i originalutförande 336 kilo, döm om min förvåning när hjulingen i själva verket vägde en bit över ett halvt ton, och då utan kedjorna som adderar ytterligare sjuttio kilo..😮 hade kedjorna varit monterade så hade det inneburit sextio kilo överlast på ett 750 släp..😬



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Verklig vikt på extrautrustad ATV

tallen100  
#676805
anersimyra skrev:Dagens vägning av ekipaget gav ett överraskande resultat. En polaris 800 efi väger i originalutförande 336 kilo, döm om min förvåning när hjulingen i själva verket vägde en bit över ett halvt ton, och då utan kedjorna som adderar ytterligare sjuttio kilo..😮 hade kedjorna varit monterade så hade det inneburit sextio kilo överlast på ett 750 släp..😬

Du har väl inte tvättat den, ramen full av lera och dy 😀

Användarvisningsbild

Re: Verklig vikt på extrautrustad ATV

anersimyra  
#676809
tallen100 skrev:
anersimyra skrev:Dagens vägning av ekipaget gav ett överraskande resultat. En polaris 800 efi väger i originalutförande 336 kilo, döm om min förvåning när hjulingen i själva verket vägde en bit över ett halvt ton, och då utan kedjorna som adderar ytterligare sjuttio kilo..😮 hade kedjorna varit monterade så hade det inneburit sextio kilo överlast på ett 750 släp..😬

Du har väl inte tvättat den, ramen full av lera och dy 😀

Det trodde jag också, men uppe på hasplasten låg enbart ett gäng torra pinnar..🤔 men dubbla vinschar, slyskydd, starco stålfälgar med 27” hjul och en massa annat lull verkar bli rätt tungt. Men jag kom nyss på att gallerburen på släpet borde väga runt 50 - 60 kilo som ska räknas av från vikten.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Verklig vikt på extrautrustad ATV

Stampep  
#676832 336kg är väl torrvikt? Är väl rätt stor tank på dom där dessutom.

Användarvisningsbild

Re: Verklig vikt på extrautrustad ATV

anersimyra  
#676850
Stampep skrev:336kg är väl torrvikt? Är väl rätt stor tank på dom där dessutom.

Tanken rymmer 15,5 liter..👍🙂

   TS
Användarvisningsbild

Re: Verklig vikt på extrautrustad ATV

Bibliofilus  
#679409 Samma här, 455kg torrvikt och med banden och lite extra prylar på så stryker nog min i 600kg i vinterutförande.. Lagen säger ju också att 600kg är maxvikten för terränghjulingar och över det så blir det nog lätt bandvagn närmast som fordonstyp lagenligt som registrering.. En 6-hjuling med bandsats lär således hamna som lätt bandvagn om man ska vara laglydig om man nu inte har traktorreggat som är mycket smidigare!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).