Traktorer och processorer

Startproblem fiat 60-90

12 inlägg 3539 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Startproblem fiat 60-90

Gran68  
#674871 Hej allihopa! Har fått startproblem med min fiat 60-90. Svårstartad trots att jag bytt batteri. Ingen fart alls på startmotorn, går tungt låter det som. Är det byte eller renovering av startmotorn som gäller eller kan vara dålig jordning eller.....? Vad tror ni som vet mer om sånt här?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Startproblem fiat 60-90

Avslutat-02  
#674874 Försök följa kablarna och se om skador finns.

Dålig jord kan vara orsaken.
Lägg ström direkt på motorn så märker du om skillnad finns..
Isåfall så får man kolla på solenoiden...

Användarvisningsbild

Re: Startproblem fiat 60-90

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#674910 Kolla där minuskabeln från batteriet är ansluten i chassi, där har jag haft problem på min Fiat. Skruva loss och gör rent.

Avatar Fallback

Re: Startproblem fiat 60-90

Gran68  
#674919 Ok, ska kolla minuskabeln 🙂

   TS
Användarvisningsbild

Re: Startproblem fiat 60-90

Erre  
#674920
0470 skrev:Kolla där minuskabeln från batteriet är ansluten i chassi, där har jag haft problem på min Fiat. Skruva loss och gör rent.

Bra tips.
En enda kabel rätt i chassi. Måste vara rejält rent där. Ta lite smärgelduk och putsa till ytorna.
Kopparpasta på bulten.
Så har du börjat i rätt ände. Med det enkla och det billiga.

Användarvisningsbild

Re: Startproblem fiat 60-90

Kse  
#674932 Kan vara så att din startmotor har börjat fällta.
Lagrena blir slitna och ankaret i mitten där lindningen finns kortsluter mot chassiet på startmotorn. Detta kan tömma batteriet extremt snabbt och man tror lätt att det är batterifel då batteriet var nyladdat och startmotorn går tungt ändå och sen är batteriet plötsligt slut igen.

Användarvisningsbild

Re: Startproblem fiat 60-90

Erre  
#674937 Det är steg 2.
Vill du skynda på felsökningen kan du ta en startkabel och sätta på minus på batteriet och till en bult/mutter på motorn. Blir det fart på startmotorn då så har du dålig jord.

Är det lika så är det antingen på plus sidan eller som kse säger en dålig startmotor.

Avatar Fallback

Re: Startproblem fiat 60-90

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#674939
Kse skrev:Kan vara så att din startmotor har börjat fällta.
Lagrena blir slitna och ankaret i mitten där lindningen finns kortsluter mot chassiet på startmotorn. Detta kan tömma batteriet extremt snabbt och man tror lätt att det är batterifel då batteriet var nyladdat och startmotorn går tungt ändå och sen är batteriet plötsligt slut igen.


Detta borde väl resultera i väldigt varm startmotor, jag tänker att någonstans tar ju strömmen (energin) vägen.

Ett tips...

Minns inte om du skrev att du testat startkablar, även nya batterier kan ju bli dåliga.

Ett tips till 🙂

Avatar Fallback

Re: Startproblem fiat 60-90

ÅsaNisse  
#674953 Dålig huvudströmbrytare?

Avatar Fallback

Re: Startproblem fiat 60-90

Gran68  
#675092 Rengjort anslutningen för jorkabeln i karossen men det blev inte bättre, är nog kanske startmotorn då....!

   TS
Avatar Fallback

Re: Startproblem fiat 60-90

Avslutat-02  
#675093 Har du lagt ström på startmotorn direkt?
Minus i gods och plus på en pol.

Annars är det mest bara att plocka ur startmotorn...

Avatar Fallback

Re: Startproblem fiat 60-90

Gran68  
#675103 Ok... Ska kolla startmotorn ikväll.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).