Skogsnyheter

Stora Enso säljer sitt skogsinnehav i Halland, 5.000 ha

4 inlägg 3340 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stora Enso säljer sitt skogsinnehav i Halland, 5.000 ha

Fredrik Reuter  
#670581 Stora Enso har nu anlitat Ludvig & Co för att sälja av sitt skogsinnehav i Halland. Det handlar om totalt runt 5.000 hektar fördelat på flera försäljningsobjekt varav den största heter Tönnersjöheden 23:1.

Vill man köpa alla fastigheter av Stora Enso så får man kanske betala 700 miljoner kr, i alla fall om man jämför med det generella skogsmarkspriset i området.

Den största fastigheten är på 2.275 hektar och innehåller 408.000 m3sk. Detta ger ett snitt på 179 m3sk/hektar. Enligt ATL så är det fritt fram både för privata och juridiska personer att vara med och buda. Mest troligt blir det dock en juridisk person som köper fastigheten, naturligtvis med tanke på priset.

Det var inte länge sedan som Stora Enso meddelande att de gör stora neddragningar vid sitt bruk i Hylte. Frågan är om detta är ytterligare tecken på att de i princip håller på att avveckla verksamheten i Halland?

Vill du läsa mer om fastigheterna så kan du göra det här: https://ludvig.se/fastigheter/




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Stora Enso säljer sitt skogsinnehav i Halland, 5.000 ha

bgl  
#670599 Finns några personer i närområdet som är stadda vid stor kassa, spännande att se om nån vill bli som oss på gamla dar!

Avatar Fallback

Re: Stora Enso säljer sitt skogsinnehav i Halland, 5.000 ha

källefall8  
#670610 Perfekt tillfälle för de som gärna påpekar hur alla andra ska sköta din skog men inte äger nån själv, nu finns chans att köpa och göra efter egen filosofi😊

Avatar Fallback

Re: Stora Enso säljer sitt skogsinnehav i Halland, 5.000 ha

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#670616 Jag tror på Derome! Kanske inte den största men några av de mindre.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).