Arbetskläder för skogen

Vinterkläder olika norra/södra Sverige?

15 inlägg 3185 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vinterkläder olika norra/södra Sverige?

Elmhult  
#669948 Jag är rätt frusen och tycker att de vinterkläder de säljer här är skräp. Skryts mycket i affären o sen sitter man där på älgpass o fryser fötter o andra lemmar av sig ändå.
Då tänker jag, hur fan gör ni uppe i norra Sverige? Ni har ju för tusan minusgrader på vintrarna!! 🤔

Kan de vara så att ni får bättre/varmare kläder i affärerna däruppe? Var går gränsen isåfall för att få tag på varma vinterkläder?

Frusen.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Vinterkläder olika norra/södra Sverige?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#669966 Om kallaste tempen är kring -40 så är nån minusgrad inte så kallt.
Man vänjer sig.
Sen klär man sig kanske bättre också. Underställ, nåt mellanlager eller två och ytterplagg. Riktig mössa, raggsockor.

Avatar Fallback

Re: Vinterkläder olika norra/södra Sverige?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#669968 Selgast da lanullva i Sverige? Dei er grådig bra. ellers bomulls helsetrøya innerst så nokon gode lag med ull, må vera litt tjukkelse på plagga. Brynje artic er bra. Woolpower 400, eg har denne men har ikkje prøvd den endå: https://www.jaktdepotet.no/display.aspx ... odid=16871 Eg har kjøpt den til postering til jakt, veit ikkje om den er og få i Sverige.

Avatar Fallback

Re: Vinterkläder olika norra/södra Sverige?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#669969 Sjå her https://www.forsvarsbrukt.no/p-797-hels ... brukt.aspx den er bra vis du kan få tak i, held til og med 3. Verdenskrig.

Avatar Fallback

Re: Vinterkläder olika norra/södra Sverige?

Elmhult  
#669970
can skrev:Selgast da lanullva i Sverige? Dei er grådig bra. ellers bomulls helsetrøya innerst så nokon gode lag med ull, må vera litt tjukkelse på plagga. Brynje artic er bra. Woolpower 400, eg har denne men har ikkje prøvd den endå: https://www.jaktdepotet.no/display.aspx ... odid=16871 Eg har kjøpt den til postering til jakt, veit ikkje om den er og få i Sverige.


Tänkte köpa woolpower underställ i år. Hoppas det hjälper. Dyrt. Den där overallen ser riktigt fin ut. Du får rapportera hur den står sig mot kylan. 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vinterkläder olika norra/södra Sverige?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#669971 @Elmhult blir du svettig på väg till passet så kommer du frysa oavsett vad du har på dig så det viktigaste är nog att se till att man inte har för mycket kläder i början. Jag undviker bomull närmast kroppen, blir man svettig då så blir det kallt när bomullen blivit blöt. Ylle är bättre.
Köp bra filt eller ullsulor till skorna, jag har bara skalkängor (utan foder) på vintern, med tre lager strumpor/sockor och bra innersula.

Avatar Fallback

Re: Vinterkläder olika norra/södra Sverige?

Elmhult  
#669973
Mettämies skrev:@Elmhult blir du svettig på väg till passet så kommer du frysa oavsett vad du har på dig så det viktigaste är nog att se till att man inte har för mycket kläder i början. Jag undviker bomull närmast kroppen, blir man svettig då så blir det kallt när bomullen blivit blöt. Ylle är bättre.
Köp bra filt eller ullsulor till skorna, jag har bara skalkängor (utan foder) på vintern, med tre lager strumpor/sockor och bra innersula.


Jo, bomull ska man hålla sig borta från.
Kör med isolerade Muck boots, woolpower ullsula, ullsockar. Sen en Hylte värmepad under tårna. Har fått tag på en dyr Fristads overall jag ska testa i år. Ska inhandla wool power underställ. Har fått bra omdömen i tester.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vinterkläder olika norra/södra Sverige?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#669976 Må alltid regulert klesbruken til aktivitetsnivå, posteringsdressen som eg linkar til kan du ikkje gå med, alt for varm, kun sitta i ro. Bomull nærmest kroppen går bra som helsetrøya ellers er da bannlyst. Men ha ull utanfor helsetrøya. Ellers 2 huer av skikkelig kvalitet så sant det er plass innforbi hetta. Isopor eller granbar under skoa og til og sitta på. Fotposar utanpå skoa. https://www.forsvarsbrukt.no/p-981-fotposer-grnne.aspx

Avatar Fallback

Re: Vinterkläder olika norra/södra Sverige?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#669977 Eg har prøvd litt ullundertøy, dette er da varmaste til no https://www.lanullva.no/ulltoy-herre/ul ... sex-marine, er ikkje så slitesterkt så må alltid ha klær utanpå viss ein skal gjera noko.

Användarvisningsbild

Re: Vinterkläder olika norra/södra Sverige?

hemhuggare  
#669982 Inte kläder men förr när vi var på svenska rallyt så hade vi en bit med markfrigolit med att stå på eller ha fötterna på när man sitter så man slipper kylan underifrån

Avatar Fallback

Re: Vinterkläder olika norra/södra Sverige?

alias  
#669985
Elmhult skrev:Jag är rätt frusen och tycker att de vinterkläder de säljer här är skräp. Skryts mycket i affären o sen sitter man där på älgpass o fryser fötter o andra lemmar av sig ändå.
Då tänker jag, hur fan gör ni uppe i norra Sverige? Ni har ju för tusan minusgrader på vintrarna!! 🤔

Kan de vara så att ni får bättre/varmare kläder i affärerna däruppe? Var går gränsen isåfall för att få tag på varma vinterkläder?

Frusen.


Kör alltid ullfrott'e underställ och dubbla yllesocker i Lundhags skalkängor (underbart att slippa vänta på goretexkängor vars foder ska torka, bara att byta till torra sockar jaktdag nr två).

Klassisk sydsvensk vinter med +2 grader och regn på tvären är värre än torr inlandskyla även om termometern säger att det är flera tiotal minusgrader. Fukten får kylan att gå genom märg och ben.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Vinterkläder olika norra/södra Sverige?

T Landström  
#669988 Är man frusen vill jag slå ett slag för dessa underställ https://www.termooriginal.com/sv/

Avatar Fallback

Re: Vinterkläder olika norra/södra Sverige?

80-90  
#669994 Tycker acklima nätbrynje av ull innerst å en stickad ulltröja därefter å nån tjockare jacka över där igen är grymt bra då kylan kommer !! Se bara till att det är god plats .

Avatar Fallback

Re: Vinterkläder olika norra/södra Sverige?

Sigge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#670562 Hej. Jag håller även på med draghundar på vintern (bor i norra Dalarna och vi kan ha ned mot -30 ibland) och jag använder då woolpower (ullfrotté) som underställ när det är kallare än -15 och merinoullunderställ om det inte är lika kallt. Sedan är det microfleece som lager nr 2 alt ylletröja. Viktigt att vara varm om händer/handleder och fötter. På fötterna har jag Lundhags vinterkänga med ullinnersko + ull-liner socka+ ullyttersocka. Tumvantar med löstagbar innervante är ofta det bästa på händerna. Riktig mössa/kaninpälsmössa är ju ett måste. Jag har en fjällräven gore tex jacka+ byxor, men min erfarenhet är att det är för tätt och andas dåligt = lätt att bli svettig. Kolla efter vadmalskläder, tunga men varma. Pratar vi huggning på vintern, så klär jag mig mycket svalare och har då oftast pfanners kläder både tröjorna som är helt fantastiska, kyler på sommaren och värmer på vintern samt deras huggarbyxor, huggarjacka och husqvarna huggarkänga.

Avatar Fallback

Re: Vinterkläder olika norra/södra Sverige?

Elmhult  
#670566
Sigge skrev:Hej. Jag håller även på med draghundar på vintern (bor i norra Dalarna och vi kan ha ned mot -30 ibland) och jag använder då woolpower (ullfrotté) som underställ när det är kallare än -15 och merinoullunderställ om det inte är lika kallt. Sedan är det microfleece som lager nr 2 alt ylletröja. Viktigt att vara varm om händer/handleder och fötter. På fötterna har jag Lundhags vinterkänga med ullinnersko + ull-liner socka+ ullyttersocka. Tumvantar med löstagbar innervante är ofta det bästa på händerna. Riktig mössa/kaninpälsmössa är ju ett måste. Jag har en fjällräven gore tex jacka+ byxor, men min erfarenhet är att det är för tätt och andas dåligt = lätt att bli svettig. Kolla efter vadmalskläder, tunga men varma. Pratar vi huggning på vintern, så klär jag mig mycket svalare och har då oftast pfanners kläder både tröjorna som är helt fantastiska, kyler på sommaren och värmer på vintern samt deras huggarbyxor, huggarjacka och husqvarna huggarkänga.


Tack för tipsen. Blev en bra tråd detta. Fyll på! 🤘🙂
Ja, när man ska hugga kan man nästan gå ut i t-shirt. 🤣

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).