Motorsåg och handhållet

Husqvarna 240 SG - - Info och lite hjälp

35 inlägg 10437 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husqvarna 240 SG - - Info och lite hjälp

Skogshuggern  
#669584 Hejsan allesammans.
Är helt ny i detta forum och är mitt första inlägg.

De är så att jag har ett litet projekt att väcka liv i en gammal Husqvarna 240 SG. Årgång kanske mellan 71-82?
Har läst lite på andra trådar att man tolka serienr när den är tillverkad. Och om det är någon duktig så är numret 1032303.
Hade vart kul o se när denna kom ut i ljuset.

Fick den av en äldre herre som haft den och kört med i många år. Men nu fick den kasta in handduken då han På något sätt bröt av handtaget för kedjebromsen. Provade och starta den, efter ett 20-tal ryck så kom den igång men dog väldigt fort.
Har jättebra gnista men verkar få alldeles för mycket bränsle då stiftet blir näst intill dränkt.
Försöker att hitta manualer eller dylikt för att kunna ställa in förgasaren grundinställningar motsvarande och se om man kan få igång den.
Har inte rört nån av skruvarna på I H T Men misstänker att någon måste justeras.


Vore kul om man kunde rädda en sådan relik 🙂

Hoppas på respons medans jag sitter och läser vidare på vad jag kan hitta.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 240 SG - - Info och lite hjälp

Avslutat-02  
#669586 Synd jag gjorde ett handtag till grillen av ett sådant kastskydd...
Tror inte jag har fler... Kan ju kolla..

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 240 SG - - Info och lite hjälp

Skogshuggern  
#669587 De hade vart kanon ☺️ Kan eventuellt ha hittat ett också. Men hoppas på att få igång den igen.

Börjar att få träningsvärk efter allt dragande så ska ta en liten paus ifrån den och fortsätta leta i internetdjungeln ☺️

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 240 SG - - Info och lite hjälp

totte  
#669589 Hej och välkommen!

Man kan inte läsa ut årtal direkt ur serienr från 70-talet. Den är i varje fall gjord efter 73, om du varit inne på Acre's site så står det 71 - 82 men det måste vara fel. 140 S kom feb 73 och 240 S okt 73. Bör vara en rätt sen såg enligt serienrlistan vi har på chainsawcollectors.se. http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3 ... 56&t=28145

Om att den flödar. Skulle knappast tro att det hjälper att justera, men du kan ju prova. Dra nålarna i botten, försiktigt bara tills du känner att det tar i. Sen ut med dom ett varv eller lite till.

Troligt är annars att nålventilen i förgasaren har hängt sig eller är otät. Membranet kan också vara gammalt och styvt så nålen inte kan stänga. Ordentlig förgasarservice är nog det som behövs.

Kan ju hoppas att någon här kan leta fram ett handtag till bromsen.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 240 SG - - Info och lite hjälp

Skogshuggern  
#669598 Ok, fick uppfattningen när jag läste om de. Men då vet man iaf lite om att den är från 73- ☺️

Är de alla tre skruvar man gör de på då?
Kom även o tänka på att en jag känner har två st partner. En 465 ifrån 87 och en nyare 391.

Fick en tanke om det kan gå och använda nån utav dessa förgasare? Men ska självfallet prova justeringen först.
Tänkte även om nålen, är de något man plocka isär och rengöra?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 240 SG - - Info och lite hjälp

Skogshuggern  
#669614 Nu går den som en spinnande katt 🤩
De som gjordes var att jag bytte till ett nytt tändstift innan uppstart. Rörde ingen skruv förens jag fick start på den. Fick lite hjälp utav lillen då jag provade och ge lite gas medans han drog i snöret. Sen va de bara att skruva tills de vart bra. Provade att ha den gåendes på tomgång under 3 min o inte ett stopp ☺️
Nu ska den få kylas av och sen blir de att prova för att se om den startar lätt 🙂

Tack för tips och råden så nu blir de att försöka hitta ett handtag ☺️

Men har en fråga angående bränsle på en sådan pjäs.
Vilket är de bästa alternativet?
- egenblandad två-takts?
- aspen 2-takt
- Biltemas alkylatbensin 2-takt 2%

Samma är de gällande olja för kedjan 🙂

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 240 SG - - Info och lite hjälp

Avslutat-02  
#669625 Blir väl hängd som vanligt..
Men aspen 2T tycker jag är det bästa..
Och kör antingen rapsolja eller mineralolja.
Vilket du kommer åt och det som känns bäst.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 240 SG - - Info och lite hjälp

totte  
#669630 Låter ju bra det! Då kan det ha varit dåligt tändstift som fått den att sura ner sig.

Bränsle beror på, vad har förre ägaren kört på? Oftast inte så bra att byta bränsle, så har den gått på 95 med 2T-olja är det enklast att fortsätta. Annars är väl Aspen 2T det bästa valet. Huruvida det är problem med andra alkylatmärken har diskuterats rätt mycket och inga klara slutsatser finns, men Biltemas bör väl inte vara nåt fel på.

Förtydligande: Raps- eller mineralolja som röjarn nämner är för kedjeoljan. Där rekommenderar jag ren raps, billigt och bra direkt från matbutiken. Fungerar klanderfritt till kedjan.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 240 SG - - Info och lite hjälp

Avslutat-02  
#669636 Det är en djungel av Alkylater.
Men undvik de som är för utombordare också...
Biltema går bra.. Luktar tvål dock...

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 240 SG - - Info och lite hjälp

Skogshuggern  
#669652 Misstänker att de gamla stiftet gav en såpass dålig gnista att de inte orkade och antända bränslet och därefter vart dränkt.

Oklart vad för typ av bränsle förra ägaren kört med men såg ut på resterna som att de va egenblandat? 😅
Nu slog jag i en skvätt med Biltemas bränsle, men kommer nog i framtiden att köra med Aspen 2 ☺️

Då ska jag köpa en flaska med de och fylla upp ☺️

Jag har inte hållt på så mycket med sågar förut utan bara kört.
Detta kan man säga är min första riktiga såg 🙂

Vart efterklok och fick en ny fråga angående kedjan.
Kedjan var ganska trött när jag provade den och ska försöka att slipa till den, men tänker även på att köpa in en ny.

Dessa nummer och text står på svärdet.
639 508 91 20 56 1,5mm/058 325 56D

Kan man läsa ut på detta vilken typ av kedja som ska brukas?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 240 SG - - Info och lite hjälp

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#669664 Jag la till den i serienummerlistan: http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3 ... 87#p219287

Du ska ha kedja med 1,5mm spårvidd, 56 drivlänkar = 13". Oregon 21bpx funkar bra.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 240 SG - - Info och lite hjälp

Avslutat-02  
#669668 0.325, 56dl, (drivlänkar) 1.3mm 1.5mm avgör du själv.
13" tums 33 cm Svärd..

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 240 SG - - Info och lite hjälp

Skogshuggern  
#669670
1601317635_68aa5577-ebf7-44bf-aedc-92be5b6b89bf.jpeg
Ok, ska ta och kika på den imorgon när jag ska till jula ☺️

Kom på en grej till 😅🙈 många bäckar små blir en stor sjö 😂

De sitter två strömbrytare på den, ena är vipparmad och är till för av och på för tändning och den andra är i plast, placerad under choken. Den i plast har dom klippt kablarna på, är inte helt säker men kan de va så att de är hantagsvärmare på den som man klippt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 240 SG - - Info och lite hjälp

Avslutat-02  
#669672 Ja eller bytt chassi... Motorhalvorna kan vara från annan såg...

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 240 SG - - Info och lite hjälp

Skogshuggern  
#669673 De är sant, hur kan jag simplast se om de har varit värmare? För kabeln går över till andra sidan.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).