Verkstan

Olja i kylaren

58 inlägg 11256 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Olja i kylaren

550  
#667960 Traktorn ser ut att ha olja i kylarvätskan. Locket täckt av en grå smet och slangen där övertrycket går ut är också grått. Det syns dock inte så mycket på vätskeytan i kylaren.

Det borde väl vara motorolja som läcker? Verkar inte ta mycket motorolja när man tittar på stickan. Vad kan det vara för fel och hur bråttom är det att fixa det?









   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Olja i kylaren

halvproffs  
#667966 Troligen topplockspackningen som sönder.
Kan även vara foder som sjunkit eller spricka i blocket.

Avatar Fallback

Re: Olja i kylaren

Avslutat-02  
#667969 Instämmer... Jag skulle åtgärda fortare än kvickt innan vattnet når oljetråget...
Och ett haveri är ett faktum...

Bort med toppen och glo...
Är det en MF 550?
En sotningssats kostar runt 150-190 kr till dessa..
Oie.se brukar ha hemma..

Avatar Fallback

Re: Olja i kylaren

550  
#668100
halvproffs skrev:Troligen topplockspackningen som sönder.
Kan även vara foder som sjunkit eller spricka i blocket.


Topplockspackningen var min första tanke också. Foder jobbigt att byta kanske? Spricka=skroten antar jag...

vinterrojarn skrev:Instämmer... Jag skulle åtgärda fortare än kvickt innan vattnet når oljetråget...
Och ett haveri är ett faktum...

Bort med toppen och glo...
Är det en MF 550?
En sotningssats kostar runt 150-190 kr till dessa..
Oie.se brukar ha hemma..


Zetor 4341. Ser man om fodrena har sjunkit om man tar av toppen?

Är det nån idé att provtrycka innan man river? Har nog bara kompprovare till bensinmotor dock. Vet inte om cylinderläckagetestaren skulle kunna passa.

   TS
Avatar Fallback

Re: Olja i kylaren

Avslutat-02  
#668103 Nä men med en fiberoptikkamera så kan man lossa en spridare för att komma ner i förbränningskammaren och kolla lite..
De är inte dyra idag.. Dock dyrare än vad sotningssatsen är.....

Avatar Fallback

Re: Olja i kylaren

Avslutat-02  
#668104 Vänta lite...
Är det inte skilda cylindar på dessa?
De sitter inte som vanligt i ett gjutet block..
4340 är det då skilda cylindar på..
Så man kan åtgärda bara en om det behövs..
Då är ingreppet betydligt mindre...
Lyfter man toppen så ser man direkt vad som hänt..

Avatar Fallback

Re: Olja i kylaren

550  
#668130
vinterrojarn skrev:Nä men med en fiberoptikkamera så kan man lossa en spridare för att komma ner i förbränningskammaren och kolla lite..
De är inte dyra idag.. Dock dyrare än vad sotningssatsen är.....


Du menar det är onödigt att provtrycka?

Jo, det verkar vara åtminstone skilda cylindertoppar. Vet inte om man kan lyfta av en eller om alla måste av samtidigt? Lyfter man av alla måste man väl byta alla topplockspackningarna? Eller vad menade du med att åtgärda bara en?
Edit: Grenrör mm sitter ju på topparna, så det borde väl vara enklast att plocka av alla samtidigt?

Problemet är att det finns två tjocklekar på topplockspackningarna, 1,2 mm och 1,5 mm. Man ska tydligen mäta avståndet mellan topp och kolv för att välja enligt http://www.zetorworld.com/cgi-bin/x-forum.cgi?show=topic&page=1&topic=6114

   TS
Avatar Fallback

Re: Olja i kylaren

Avslutat-02  
#668131 Ja grenröret är lättast att plocka av.
Men du behöver bara ha en packning till varje cylinder..
Provtrycka kan du göra men jobbet skall göras oavsett...
Så jag hade nog plockat isär..
Packningen kan du mäta när du börjar demontera..

Normalt sätt så är det en packning för alla cylindrar och den blir då värdelös när man lossar på toppen..
Men på denna motor så kan man åtgärda en topp och cylinder inviduellt.. Alltså kan man byta en topppackning utan att riva hela motorn..

Därför skulle jag börja med att kolla om jag kan se vart det läcker med kamera, annars så skulle jag ta kostnaden och riva allt.. Summan är inte stor och det går ganska fort att fixa..

Men då vet du också att packningarna är bytta och att allt är åtgärdat inunder...

Avatar Fallback

Re: Olja i kylaren

550  
#668133 Tack för tipsen röjarn, får titta hur det ser ut imorgon kväll, lite svårt mitt i natten 😀

   TS
Avatar Fallback

Re: Olja i kylaren

Avslutat-02  
#668134 Varsågod... Skriv gärna så att man kan hjälpa till mer.. 👍

Avatar Fallback

Re: Olja i kylaren

Avslutat-02  
#668136 Kolla vilket nummer din traktor har..


1.5 mm packning ersätter dessa art nummer.
69010568
69010572
71010572

1.2 mm
Ersätter dessa.
69010571
71010571

I de flesta zetor traktorer brukar en reservdels lista följa med i användarhandboken..
Där kan man hitta numren..

Är det en 4341 super eller bara en 4341?
Super har 1.5 mm packning enbart 4341 har 1.2 mm packning.

Avatar Fallback

Re: Olja i kylaren

550  
#668302 Är en Super, finns ens 4341 utan beteckningen Super? Kanske finns utanför Sverige? Den äldre modellen heter 4340, men en hel del är väl samma delar.

Reservdelslistan på tjeckiska ger båda numren. Se del 12 här (titta efter numren i kolumn 3) https://www.agroservisop.cz/3321-7341/data/005/index.html

Är inte värre än att man köper 4 av varje sort, var inte särskilt dyrt 😀

Det jag tror kan bli jobbigt att få loss är muttrarna till grenröret. Det är mycket rost, frågan är hur hårt dem sitter. Får kolla vidare till helgen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Olja i kylaren

Avslutat-02  
#668309 Kan vara så, och att jag yrar...

Det brukar gå bra att värma dessa muttrar först och låta svalna lite, värma igen och låta svalna lite... Sedan rör man på dem och upprepar proceduren igen..

Eller så drar man av dem helt enkelt och sedan gängar man ur tappen, och monterar nytt...

Båda brukar fungera..

Ja dessa packningar var ju riktigt billiga..
Jag köpte till bm 650in..
Den gick ju på drygt 500 kr exkl moms..
Vansinne...

Avatar Fallback

Re: Olja i kylaren

550  
#668321 Är det inte risk att gängstången är fastrostad också? Helst skulle man haft induktionsvärmare, men ska nog försöka med gasol. Får kanske köpa hem nya gängstänger ifall de ryker av.

Ja, det är inte ofta man blir glad för att reservdelar är billiga idag!

   TS
Avatar Fallback

Re: Olja i kylaren

Avslutat-02  
#668324 Gasol kan ibland ge för dåligt med värme..
Men ibland räcker det med en vanlig varmluftspistol..
Även att knacka medans man vrider..
Finns det bara någon cm så kan man svetsa på en mutter, den värmen brukar räcka för att lossa skruvarna...

Ja, ibland blir man förvånad över hur mycket vissa vill ha för reservdelar.. Medans andra bara vill ha en tiondel...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).