Avverkning (slutavverkning)

Ny FSC standard

6 inlägg 2178 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ny FSC standard

Prejer  
#667621 Snart kommer den nya FSC-standarden att träda i kraft.

Vore kul med lite åsikter om den och om att vara certifierad i sitt skogsbruk.

https://se.fsc.org/se-se/standarder/sko ... aendringar

https://se.fsc.org/se-se/standarder/skogsbruksstandard-2020/viktiga-foeraendringar

Bifogar länk.

Jag funderar på om man fortfarande ska vara certifierad? Tidigare har jag tyckt att pristillägg som vi har fått på sålt virke har vägt upp den anpassning man gör i sitt skogsbruk.

Nu kommer det mer kran på hänsyn med större arealkrav och mer samrådsförfarande vid skogliga åtgärder.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Ny FSC standard

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#667623 Ni som har tänkt på FSC förut kan glömma det men de riktigt frälsta går väl med på vad som helst.

Avatar Fallback

Re: Ny FSC standard

Axl  
#667626 Beror ju lite på hur rymligt samvete man har också. Man kan ju gena hyfsat i kurvorna utan någon större risk. Men ska man följa allt känns det tveksamt.

Användarvisningsbild

Re: Ny FSC standard

Sid Fernwilter  
#667640
Axl skrev:Beror ju lite på hur rymligt samvete man har också. Man kan ju gena hyfsat i kurvorna utan någon större risk. Men ska man följa allt känns det tveksamt.


Ja det genas nog en hel del på många fastigheter.

Ärligt talat ni som är certifierade, är det verkligen lönt att hålla på med allt detta för 10 kr/m3. Hade det handlat om hundralappar istället för tior vore det kanske en annan sak.
Det är ju inte bara det att 10% av fastigheten skall sättas av utan det är ju alla regler också.

Ett av alla exempel är paragraf 4.4.1 och 4.4.4 i den nuvarande slimf-versionen som betyder att om naturskyddsföreningen kontaktar en skogsägare om ett avverkningsanmält bestånd så skall skogsägaren inte bara arrangera ett samråd om avverkningen utan dessutom ta hänsyn till deras åsikter.

Ett annat är att granskogarna här i söder kommer att räknas som plantager. Skog får heller inte göras om till plantager så granplanteringarna lär väl minska hos dem som är med i fsc.

Avatar Fallback

Re: Ny FSC standard

Prejer  
#667642 Jag började fundera på att vara certifierad eller ej efter FSC revision på en fastighet förra veckan.
Själva revisionen är inga problem men allt regelkrångel och byråkrati tar udden av skogsförvaltningen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny FSC standard

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#667646 Lade en motion till LRF:s länsstämma om att lantbrukskooperationen ska bojkotta FSC. Men det gick inte hem så vi får dras med FSC loggan på mjölkpaketen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).