Skogsnyheter

Vissa skogar var inte kolsänkor i extremtorkan 2018

2 inlägg 1577 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vissa skogar var inte kolsänkor i extremtorkan 2018

Fredrik Reuter  
#665910 Lunds Universitet har deltagit i en stor studie med 200 forskare som tittat på hur den torra sommaren 2018 påverkade bland annat Europas skogar. Tyvärr visar resultatet att skogen påverkades kraftigt av torkan och forskarna har kunnat visa på att vissa skogar under 2018 inte ens var kolsänkor.

Sett över hela Europas skogar så minskade kolsänkan med 18% på grund av torkan 2018.

– Det som förvånade mig mest var att effekten blev så kraftig att ett normalt stort nettoupptag helt utraderades under torråret. Torka leder till minskat kolupptag i alla typer av skog och det finns risk för att skogen i framtiden inte fortsätter att vara den stora kolsänka som den är idag, säger Anders Lindroth.


Får vi fler år med extremtorka så anser Lund Universitet att man utifrån resultatet i studien eventuellt får omvärdera skogen som en naturlig kolsänka.

Här kan du läsa mer: https://www.lu.se/artikel/extremtorkan- ... -och-myrar




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Vissa skogar var inte kolsänkor i extremtorkan 2018

bgl  
#665913 En del av all denna text som kräver utredning:
Verkar vid snabb genomläsning som att försämringen drabbar äldre skogar mer än ungskogar i bästa tillväxt?!
I så fall kan olika former av överhållning av skog bli kontraproduktiv ur CO2 perspektiv.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).