Verkstan

Erfarhet med quick connector til fettspruta.

20 inlägg 7782 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Erfarhet med quick connector til fettspruta.

stegmaster  
#660051 Vilka erfarher har ni andra av denna typen kopplingar til fettsprutan? (Sealey AK45)
Köpte 2 stk som på bilden nedan, men måste säga jag blev rejält besviken på detta. 👎
Att munnstycket blev långt visste jag ju så det blir svårt att komma åt en del nipplar, men det skulle ju inte söla och hålla tätt i alla lägen.
Det sölar lika mycket som et vanlig munnstycke, och visserligen håller det nästan tätt på dom nipplar som det funkar på (men inte bättre enn ett vanligt munnstycke), men finns minst 5-6 stk nipplar på varje maskin jag har som det inte tätar alls, och bara tyter ut,
Så då får man fram med den gamla sprutan med vanlig munnstycke som håller tätt på alla nipplar jag har.
Har ni testat andra modeller ni er nöjda med, eller erfarheter av just denna som på bilden?
Vil gärna höra.
Finns det redan en tråd om detta, så kan nån MOD, flytta detta inlägg dit.

Bild


Bild




   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Erfarhet med quick connector til fettspruta.

bgl  
#660059 Har ett munstycke, köpt på Hydroscand för dyra pengar, som låser med backar i.st.f. kulor som på bilden.
Fungerar utmärkt. läcker det så är det fel på nippeln.
Snabb koll på nätet visar att det finns många modeller, bäst som vanligt att köpa av någon som tål reklamation!

Användarvisningsbild

Re: Erfarhet med quick connector til fettspruta.

JohannesG  
#660067 Köpte en likvärdig variant men som man bara drar i en ring för att släppa och den sölade på 50% av nipplarna. Trots att den vanliga inte hade några som helst problem där.

Användarvisningsbild

Re: Erfarhet med quick connector til fettspruta.

värmSkog  
#660068 Satt själv och kollade efter en sådan för ett par veckor sedan och kom fram till att modellen som du har lagt ut bild på tyckte många var dålig.

här har du en som ser rätt vettig ut
https://www.lindqvist-msk.se/p/24046/ma ... -safelock/

Användarvisningsbild

Re: Erfarhet med quick connector til fettspruta.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#660069
Lock n lube

https://locknlube.com/
En sån här har jag och den funkar mkt bra, extra kul är att jag fick den
av vår forumkollega Solskenlogger som har jobbat med att marknadsföra den.

Avatar Fallback

Re: Erfarhet med quick connector til fettspruta.

bgl  
#660076 Jo, men där har du backar i.st.f. kulor!

Användarvisningsbild

Re: Erfarhet med quick connector til fettspruta.

stegmaster  
#660105 Ok, tack så mycket alla. 👍
Får se om det går att få tag i en sådan Locklube med backar nånstans då.
Tyckte det såg så bra ut med dessa kulor, men icke.
Såg några filmar på youtube före jag köpte, och då såg givetvis alt bra ut, men detta er bara skit.
Totalt sett bara mer kladdig enn vanlig munnstycke. 😥

   TS
Avatar Fallback

Re: Erfarhet med quick connector til fettspruta.

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#660116 Det finns åtkomligt på Amazon för oss svenskar i varje fall:
https://www.amazon.de/gp/product/B0133NDH6E

Vad använder du för fettspruta? Nu har ju du många och stora maskiner som ska fyllas men har man bara någon liten traktor och kanske några redskap så fungerar ju Tubis enhand med lång slang väldigt bra för då har man andra handen fri att hålla munstycket rakt med. Uppepå kran och så kommer man ju dock inte ifrån att man får stå på trappstege för att komma rakt.
Jag begriper fortfarande inte hur man hanterar alla dessa sprutor utan enhandsgrepp som ändå måste säljas en del av. :???: De kräver ju ett munstycke med typ backar som håller tätt.

Avatar Fallback

Re: Erfarhet med quick connector til fettspruta.

Førland  
#660194 Hydroscand i byen (flekkefjord)har,hadde ihvertfall om ikke akkurat det merke men samme opplegget

Användarvisningsbild

Re: Erfarhet med quick connector til fettspruta.

stegmaster  
#660195 Här er mina 2 batterisprutor.
Alemite 12V er minst 10år numera och lika fräsch, bara bytt batteri 1 gång.
Milwaukee er helt ny. (Det var smidig med remmen til denna, så man slipper bära den i ena handen hela tiden)
Har ju 2 grävmaskiner och 2 traktorer med lastare samt skogsvagn/kran samt en masse andra redskap, så finns lite att smörja. (när jag smörjar upp alla nipplar på storgrävaren går det åt ca 1,5 patron )
I snitt går det nog åt 1stk. 400g patron varje dag.


   TS
Användarvisningsbild

Re: Erfarhet med quick connector til fettspruta.

Erre  
#660323 Vi har testat dessa 2 typer på jobbet.
Vi kommer aldrig att göra om det.

Användarvisningsbild

Re: Erfarhet med quick connector til fettspruta.

svampbob  
#660325
stegmaster skrev:Här er mina 2 batterisprutor.
Alemite 12V er minst 10år numera och lika fräsch, bara bytt batteri 1 gång.
Milwaukee er helt ny. (Det var smidig med remmen til denna, så man slipper bära den i ena handen hela tiden)
Har ju 2 grävmaskiner och 2 traktorer med lastare samt skogsvagn/kran samt en masse andra redskap, så finns lite att smörja. (när jag smörjar upp alla nipplar på storgrävaren går det åt ca 1,5 patron )
I snitt går det nog åt 1stk. 400g patron varje dag.

1596822115_img_20200807_112507.jpg


Hur undviker du att få fett på remmen. Jag tycker det är lätt att det hamnar en klick på remmen då jag lägger ifrån mig sprutan eller klättrar runt och smörjer.

Användarvisningsbild

Re: Erfarhet med quick connector til fettspruta.

JohannesG  
#660335
Erre skrev:Vi har testat dessa 2 typer på jobbet.
Vi kommer aldrig att göra om det.

Den nedre ser ut som den jag testade.

Användarvisningsbild

Re: Erfarhet med quick connector til fettspruta.

finskpinne  
#660359 Denna har jag å den fungerar hur bra som helst, den ställer sig rakt av sig själv så det läcker inget. Och om det blir högt tryck så är det ändå enkelt att få bort munstycket, bara att trycka på "spaken" så släpper den. Man behöver inte bryta å dra loss den med våld som med ett vanligt munstycke. Den heter Umeta G-136, jag har köpt den här i finland. Vet inte om nån säljer dom i sverige.

Bild

Användarvisningsbild

Re: Erfarhet med quick connector til fettspruta.

finskpinne  
#660362 Den övre modellen på Erres bild har jag också provat, det var rena skiten å kastades i skrothögen efter en dag.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).