Avverkning (slutavverkning)

Takt på virkesförstöring av barkborre

5 inlägg 2482 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Takt på virkesförstöring av barkborre

Rullebulle  
#660001 Hur snabbt försämras kvaliteten på virket som är angripet av granbarkborrar?
Borrarna huserar 8-10 veckor i trädet innan de lämnar den angripna granen, kan virket redan ha försämrats under denna tid? Förstår att det påverkas av väder, var och hur stort angreppet ör och allmänt skick på trädet men går det at ange ett ungefärligt tidsspann? Hur lång tid tar det innan det är brännved vad hela trädet?

Har 20 ha som ska slutavverkas, helst i slutet av augusti då mycket av de nya barkborrarna fortfarande skall vara kvar i träden. Första stora kullen av barkborrar är på väg ut nu i början på augusti. Den andra och tredje stora kullarna skall ge sig av i slutet av augusti och i början av september.
Dessvärre har skogsbolaget svårt att hinna slutaverka i augusti, erbjuder och ta ned angripna träd och kringliggande i slutet av augusti. Slutavverkning ser ut att bli i oktober. Finns ett trettital synligt angripna träd utspritt på fem platser från första svärmningen i slutet av maj, antalet för andra och tredje svärmingarn är ett okänt mörkertal. Lutar åt att ta ned angripna och så många kringliggande träd som möjligt i augusti.
Tankar och förslag kring avverkningen?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Takt på virkesförstöring av barkborre

Håkan A  
#660010 Om du endast har ett trettiotal angripna träd totalt, fördelat på fem platser på 20 hektar och du får det avverkat senast i oktober så skulle jag välja att sitta lugnt och inte göra någonting alls nu. Din kostnad för en liten städning/delavverkning blir troligen större än förlusten av virkesvärde på lite ytterligare angrepp med kvalitetsförsämring av virke mellan augusti och oktober. Det kanske t.o.m. är förhandlingsbart med virkesköparen att fä en högre ersättning för klass 5 timmer av gran som faller ut från avverkningen?
Skulle du däremot inte avverkat i höst så hade jag rekommenderat städning omgående.
Hur snabbt virkeskvaliteten försämras beror bl.a. på vädret, blånaden i virket visar sig ganska snabbt, lagringsröta borde det inte hinna bli till oktober i den eventuella svärmningen nu i augusti.
De stora kullar av granbarkborre som du hänvisar till i slutet av augusti och början av september (med vilket jag gissar att du menar avkomman från syskonkullsvärmningar?) kommer inte sannolikt inte att hinna angripa några nya granar i höst om vi får normalt höstväder.

Användarvisningsbild

Re: Takt på virkesförstöring av barkborre

Rullebulle  
#660044 Tack Håkan för snabbt och utförligt svar.
De stora svärmingsveckorna har varit v 22, 26 och 29. Jag såg bara den första svärmingen i v 22, de andra svärminingarna bygger på skogsstyrlesen svärmingsövervakning 5 mil bort. Utgår från att det gäller även på vår skog. Det är alltså huvudsvärmingar hittills, nu kan första syskonkullsvärmingen ske. Det ska blir närmare 30 C i helgen, antar att det ökar risken för en stor syskonkullsvärmning.
Huvudsyftet med att rensa nu i augusti skulle vara att få bort borrarna då de fortfarande sitter i träden. Sker det i början på oktober borde kullarna som läggs nu i augusti försvinna ur skogen med virket, men de tidigare kullarna har lagt sig i marken i skydd från slutavverkningen.
Vet inte hur vad procenten är i Uppland för andel borrar som övervintrar i träden, tror det var 60% i Småland och 0% i Norrbotten, någonstans däremellan ligger vi. Grannen hittade 5 st angripna träd förra veckan, dagen efter med nya ögon såg han 50 st angripna träd, då blir man lite mörkrädd. Kanske får fälla några granar i vår som lockbeten och köra bort innan 1 juli för att skydda resten av skogen. Verkar vara enklare och billigare än göra en insats nu. Sedan får man hoppas att det inte lockar till sig fler borrar än vad som får plats på lockstockarna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Takt på virkesförstöring av barkborre

Håkan A  
#660089 Ok, om du vill göra vad du kan för att hålla ner barkborretrycket för kommande år så är det givetvis mycket värdefullt om du kan göra en städning i ditt bestånd i slutet av augusti! Varje städningsåtgärd som plockar bort larver och färdiga baggar ur skogen bättrar på oddsen för mindre skador framåt. De träd du hittat som du bedömer blev angripna vecka 22 lär dock inte spela någon roll ur bekämpningssynpunkt, då alla kläckta barkborrar bör ha lämnat trädet i slutet av augusti. Det som styr är temperatursumman som skall upp till ca 580, 330 för att bli färdiga baggar och 250 för att lämna trädet. Du kan laborera med dina svärmningar på denna länk som Traktordave tipsade om i en annan tråd om barkborre: https://www.sodra.com/sv/se/skog-medlem/skogsbruk/skota-skog/skogsskydd/granbarkborre/granbarkborreprognosverktyg/
Däremot kan du troligen rädda ett visst virkesvärde på att plocka bort träden i augusti. Det som är riktigt värdefullt är om du kan hitta och plocka bort de träd som angrips under vecka 32 och 33 som skall bli varma.
Man skall inte heller glömma att vi alltid har en viss mängd granbarkborre i skogen, det viktiga tror jag är att hitta och bekämpa de stora utbrotten.
Gällande syskonkullsvärmningar vet jag inte om vi pratar samma sak. Forskningen hävdar att föräldradjuren lämnar trädet några veckor efter angrepp och och äggläggning, föräldradjuren kan då angripa nya träd, när vädret är tillräckligt varmt. Utifrån svärmningsövervakningen du beskriver tror jag att vecka 22 är en första huvudsvärmning, vecka 26 kan vara en mix mellan huvudsvärmning och en liten syskonkullsvärmning (från vecka 22) och vecka 29 bör i huvudsak vara endast syskonkullsvärmning (från vecka 22 och 26). Allt beroende på väder och temperatur lokalt hos dig. Föräldradjuren ska som mest klara att göra två syskonkullsvärmningar, enligt experterna.
Det vi kommer att se under kommande vecka med varmt väder tror jag i huvudsak kommer att vara svärmning från en nykläckt generation barkborrar, möjligen kombinerat med syskonkullsvärmning från vecka 29.
Min erfarenhet från de senaste årens bekämpning, och bekämpningen efter Gudrun och Per är att inte lita blint på prognosverktygen och forskning, verkligheten finns ute i din egen skog, och det bästa är om man regelbundet kan leta efter borrmjöl och försöka hugga och få ut angripet virke omgående!
Det kan också vara så illa att granbarkborren inte har läst på kring vad forskningen säger att de skall göra!
Lycka till med dina åtgärder!

Användarvisningsbild

Re: Takt på virkesförstöring av barkborre

Rullebulle  
#660389 Jag har nu kollat igenom Södras utomordentliga webbkurs om barkborren. Hade mest tittat på skogstyrelsen info tidigare och Södras kurs ger en bredare förståelse. Rekommenderas för dig som läser detta och inte sett den!

https://www.sodra.com/sv/se/skog-medlem ... barkborre/

Prognosverktygen kan behöva sin förklaring som hittas 15 minuter in i detta webbinarium:



Jovisst, hade jag inte koll på syskonkullsvärmning och huvudkullsvärmning men det klarnade efter webbkursen ovan:)
Enligt prognosverktyget ser det inte ut som att en svärminng skulle hinna ge fördigutvecklade borrar innan det blir höst och för kallt. Troligtvis blir det inte mycket mer svärming och skulle det bli det kommer de dö i träden under vintern, om det inte skulle bli en ovanligt varm sensommar och höst. Jag ger mig ut och tittar i alla fall efter barkborremjöl i veckan som kommer och markera nyangripna träd. Skördaren kommer inom två veckor och tar angripna träd med nya larver/borrar i. Skördaren kommer vara i granskogen så det blir minimal transportkostnad. En bortförd barkborre är en ofarlig barkborre.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).