Skogshistoria

Boken Norrbyskär sågverksön i Bottenhavet

8 inlägg 12178 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Boken Norrbyskär sågverksön i Bottenhavet

kockums850  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#653832 Hittade en riktigt intressant bok från 90-talet om Norrbyskärs sågverk, vid övernattning i Ö-vik idag.
Mycket historik värvat med bilder, riktigt bra bok!



   TS
Användarvisningsbild

Re: Boken Norrbyskär sågverksön i Bottenhavet

Torbjörn Johnsen  
#657535 Häftig lokalisering och en ö i princip helt uppfylld av ett sågverk. Den spikraka raden av hus på en av bilderna är ju ganska speciell. De ligger inklämda mitt i skogen. Jag kollade på Google maps hur det ser ut idag och husen finns kvar i sin raka rad men det är betydligt öppnare nu. Sågverket kan man dock inte se så mycket spår efter längre. Någon som känner till mer om historiken?

Avatar Fallback

Re: Boken Norrbyskär sågverksön i Bottenhavet

lundqvist.r  
#657538 Norrbyskär är nästan där jag växte upp, gick i högstadiet i Hörnefors på fastlandet. Och berättelserna om "skäret" kom upp lite nu och då. Kempe som ägde sågen (och massafabriken i Hörnefors) satsade på att göra skäret till ett eget litet samhälle. Villkoren var nog snäppet bättre där än för de som jobbade på bruket. De hade skola, mässingsorkester, eget fotbollslag och en hel del annat som stöddes av Kempe. Min morfar som jobbade på bruket berättade att fotbollsspelarna från skäret hade riktiga fotbollskläder, och matcherna var riktiga derbyn. Om jag förstod det rätt så var det en hel del spänningar mellan dem från skäret och de som bodde i Hörnefors.
Sågen var en mäktig byggnad, en träkonstruktion med självbärande tak om jag inte minns fel. Resterna måste ha stått kvar en bit in på 80-talet.

Användarvisningsbild

Re: Boken Norrbyskär sågverksön i Bottenhavet

Torbjörn Johnsen  
#657558 Hur ser det ut i området idag? Befolkas det av åretruntboende eller är det mest fritidshus?

Avatar Fallback

Re: Boken Norrbyskär sågverksön i Bottenhavet

Sandström87  
#657567 Då sågen brann upp i Moliden öster om Örnsköldsvik byggde Kempe upp sågen på Norrbyskär. Han tog med sig de bästa arbetarna från Moliden och döpte sågen till Mo sågverk, allt för att arbetarna skulle känna sig hemma.
Skogsforum kanske borde göra ett besök på MoDo museet i Moliden och ett besök på norrbyskär för att skriva lite om MoDos historia.
Ja kan vara er behjälplig med endel kontakter om detta behövs.

Användarvisningsbild

Re: Boken Norrbyskär sågverksön i Bottenhavet

Pamf  
#657649 Rätt säker på att där inte finns några fast boende på ön längre. KFUM har en lägergård på ön med uppskattade läger sommartid. Där sågen en gång var finns idag ett museum och konstutställning samt café och sågbyggnaden och några andra byggnader från ön i skala som ett litet lekland för barn. En hel del områden på ön är avspärrade i väntan på sanering av föroreningar, främst områden där det impregnerades trä. En häftig plats att besöka är det iaf och att göra midsommar på ön kan rekommenderas

Avatar Fallback

Re: Boken Norrbyskär sågverksön i Bottenhavet

Pelle Skog  
#810962 Gammal tråd visserligen men jag var där på bröllop för en dryg vecka sedan. Där finns inga fast boende längre och de flesta av husen är privata sommarhus. Där finns ett KFUM-läger och den gamla förvaltarbostaden är ett enkelt hotell/B&B. Sågverket la ner 1952 och de sista boende flyttade ut i början/mitten av 60-talet. Bortsett från ett antal "gröna-vågare" på 70-talet har ingen bott där permanent sedan dess.
Av sågverket finns bara ångpannehallen kvar och den hyser ett museum som är intressant. Intill museet finns en miniatyr av sågverket och en de av husen, men detta är bara som en lekplats för barn. Jag hoppades ju att det inne i miniatyrverket fanns ett litet sågverk, men icke... En gammal ramsåg står utanför museet men guiden avslöjade att den är ditfraktad för museets skull och inte har med detta sågverket att göra. Dessutom var ramen trasig.
I övrigt ser man bara en del betongfundament, många sjunkna timmerpråmar, en del "huslik" som kan härröra till sågverket eller hyvleriet. Dessutom pågår ett stort saneringsarbete på ön så just nu finns många "dammar" efter bortforslat förorenad jord. Dessa ska dock fyllas igen och bli en del av naturen igen så småningom.
Här finns en artikel om mitt besök där (på engelska) med lite bilder https://nordicwoodjournal.com/editorial ... -industry/

Användarvisningsbild

Re: Boken Norrbyskär sågverksön i Bottenhavet

JörgenO  
#811010 Jag har Också boken som visas i första inlägget. Det är många år sen jag läste den men minns att den har många bilder och att historien om sågverket är intressant o välskriven

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).