Bilar

Mopedbil

42 inlägg 12407 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Mopedbil

Williamm  
#651801 Hej!

Jag har börjat leta efter en mopedbil, eftersom jag vill ha ett flak att frakta motorsågar på. Jag har tittat på Begagnad Piaggio Ape, men jag vill ha tvåsitsigt och den tvåvåsitsiga varianten är ovanlig i Sverige och troligen dyr.

Skulle man kunna ta en Club Car (sådan som kommunen använder). Men med ett trasigt batteri. Och ta bort det och sätta dit ett elverk i stället? Är det en bra eller dålig idé?
1593015957_club_car_.jpeg

Jag är också intresserad av andra idéer.

Hälsningar Williamm.

$matches[2]




   TS
Användarvisningsbild

Re: Mopedbil

Williamm  
#651802 Det är nog bäst att låta batteriet vara kvar. Så slipper man omregistrera.

   TS
Avatar Fallback

Re: Mopedbil

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#651813 De är inte så lätt att ersätta batteriet med ett elverk, ett batteri kan lämna väldigt hög ström periodvis medan elverk i vettig prisklass inte kan lämna så hög ström

Användarvisningsbild

Re: Mopedbil

Williamm  
#651816 Tack!

Men om batteriet inte håller laddning, Kan man då ladda det under drift? Om det är ett friiskt batteri går det att ladda under drift?

   TS
Avatar Fallback

Re: Mopedbil

Fixaren1  
#651822 Rekommenderar att du tittar på UTV istället.

Avatar Fallback

Re: Mopedbil

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#651824
williamm skrev:Tack!

Men om batteriet inte håller laddning, Kan man då ladda det under drift? Om det är ett friiskt batteri går det att ladda under drift?

De gör de väl men laddningen blir betydligt billigare i ett vägguttag och tystare.
De är tråkigt när batteri inte håller laddning men de är väl just nackdelen med ett elfordon att de är så dyrt att byta batteripacken

Användarvisningsbild

Re: Mopedbil

Williamm  
#651826 Tack!

Fixaren1 skrev:Rekommenderar att du tittar på UTV istället.


En UTV är egentligen perfekt men, de flesta är för långsamma och dyra. Jag vill helst komma under 5000

gnisten83 skrev:
williamm skrev:Tack!

Men om batteriet inte håller laddning, Kan man då ladda det under drift? Om det är ett friiskt batteri går det att ladda under drift?

De gör de väl men laddningen blir betydligt billigare i ett vägguttag och tystare.
De är tråkigt när batteri inte håller laddning men de är väl just nackdelen med ett elfordon att de är så dyrt att byta batteripacken


Det är det. Men ett batteri går det kanske inte att köra så långt på en laddning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Mopedbil

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#651827 Klassisk räckviddsångerst 🤣

Användarvisningsbild

Re: Mopedbil

Williamm  
#651829 Ja! det är det nog. Jag har ju ingen aning om hur långt ett batteri räcker. Men jag vill nog komma ca 5 mil på en laddning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mopedbil

Williamm  
#651839 Nu har jag hittat en som verkar perfekt!

Den heter: Casalini Kerry men är väldigt lik Ligier Xpro. Det är nog samma. Fast den är lite ovanlig, jag hittade bara en på blocket.

1593033216_casalini_kerr.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Mopedbil

Fixaren1  
#651990 Vill du komma under 5000? Tror du att du kan köpa en fungerande mopedbil för den summan eller har jag missförstått något?

Användarvisningsbild

Re: Mopedbil

Williamm  
#652002 Ja. Men jag tror inte riktigt att det går om jag vill ha en hel fungerande. En beg Ape från 87 kostade 5000 på blocket för några veckor sedan. Nyare Ape är på ca 15000. Men ape är en helt annan sak än en mopedbil. Det finns en Ligier Xpro för 45 000. Så du har rätt. Men en trasig kanske, som går att fixa är nog billigare

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mopedbil

Göt  
#652010 Är det inte bättre du funderar lite framåt och tänker A traktor eller Epa, är nog trots allt lite rejälare, ifall du krockar eller nåt

Avatar Fallback

Re: Mopedbil

tallen100  
#652011 A traktor och epa då drar nog priset tyvärr iväg om den inte är i uselt skick, så där spricker nog budgeten snabbt..

Användarvisningsbild

Re: Mopedbil

Göt  
#652012 så kan det vara speciellt med en riktig EPA

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).