Motorsåg och handhållet

Svänghjul Stihl 020 AVP

11 inlägg 2794 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Svänghjul Stihl 020 AVP

Krister76  
#650307 Hej!

Släktens gamla trotjänare tycks vilja gå i pension men jag är inte riktigt redo att godkänna det :-) Det rör sig om en Stihl 020 AVP av okänd årsmodell. Men den kommer från min morfar så det borde vara minst tidigt 80-tal.

Sågen har alltid fungerat väl men nu blev det problem med startanordningen. Allt fungerar och ser helt ut men det sitter små fjädrar på svänghjulet som har lossnat. De ska se till att små ”hakpinnar” fjädrar tillbaka så att startsnurran ska kunna fästa i dem. Jag är inte helt van vid att meka men det ser ut att vara så enkelt att fästa dem igen. Jag förstår ju att ”kroken” i ena änden ska fästa runt ”hakpinnen”. Men var ska den andra änden av fjädern fästa nånstans? Jag har försökt att bara trycka dit dem och då funkar det att starta en gång men sen lossnar de igen och jag får skruva isär maskinen och börja om från början...

Trots alla försök så kommer jag inte längre på egen hand 😥 Så jag vänder mig till expertisen. Finns det någon på detta eminenta forum som vet hur man fäster fjädern i svänghjulet?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Svänghjul Stihl 020 AVP

JensSkoog  
#650350 Du får hellre köpa nya fjädrar. De där har gjort jobbet.
En bra Stihl-ÅF fixar nya.

Användarvisningsbild

Re: Svänghjul Stihl 020 AVP

Krister76  
#650626 Ja, de är gamla och lite böjda, speciellt den ena, så det skulle nog inte skada med ett par nya. Men jag vet fortfarande inte hur jag ska montera dem 😕

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svänghjul Stihl 020 AVP

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#650675 Här är en länk till sprängskiss: http://files.chainsawcollectors.se/down ... 020IPL.pdf

Här en bild hur det ser ut.
1592332503_020.jpg

Användarvisningsbild

Re: Svänghjul Stihl 020 AVP

Krister76  
#650711 Tack så mycket för länken och bilden! Där syns tydligt att fjädern bara ska snäppas dit. Antagligen löser det sig med nya fjädrar som inte spretar åt alla håll.

Tack för att du tog dig tid att svara 🙂

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svänghjul Stihl 020 AVP

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#650758 De hakas i haken och andra ändan vid en fläktfena.
Se till att den inte kläms nånstans.
Smörj inte, se bara till att det är rent o rätt.
Ska det kladdas dit nåt ska det vara ittelite endast till haken.
Oftast när de smörjs så kladdas det dit damm o skit vilket blir till slippasta sedan.

Användarvisningsbild

Re: Svänghjul Stihl 020 AVP

Krister76  
#651172 Tack! Ja, det känns konstigt att den hålls på plats bara genom att sätta fast den bakom fläktenan men uppenbarligen funkar det om man har hela fjädrar. Jag ska beställa ett par och testa. Vore skönt att förlänga livslängden med några år till 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svänghjul Stihl 020 AVP

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#651175 Sitter de rätt händer inte nåt.

Användarvisningsbild

Re: Svänghjul Stihl 020 AVP

Krister76  
#666237 Jag ville bara följa upp tråden med att jag beställde 2 nya fjädrar och installerade dem och sen dess har sågen fungerat perfekt! 44 kr på Granngården 👍

Tack för tips och råd!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svänghjul Stihl 020 AVP

JensSkoog  
#666240 Bra jobbat @Krister76 :-bd
Om jag var dig skulle jag meckat lite extra och gjort ren tändspolen på sågen.
Ser ut som den är packat in i damm och skit, och det gillar den inte så hemskt.
Tänspolar toler oerhörd mycket, men om de blir för varma, kan
de leverera dårligare och bent fram bli kassa.
Skruva inte loss den, bara blås och peta bort det värsta.

Användarvisningsbild

Re: Svänghjul Stihl 020 AVP

Krister76  
#666490 Ja, jag var lite slarvig med rengöringen. Var så fokuserad på att få fjädrarna att fungera 😊
Nu när allt fungerar så väl ska jag ta bättre hand om den och rengöra 👍

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).