Traktorn i skogen

Smart fransk dikesrensare (dock ej för skogen?)

4 inlägg 3064 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Smart fransk dikesrensare (dock ej för skogen?)

Torbjörn Johnsen  
#649222 Fick tips om den här videon på en smart dikesrensare. Den rensar bara ur dikesbotten vilket ger mindre volym massor att hantera samtidigt som dikesväxtligheten hålls intakt vilket kan förmodas vara miljömässigt fördelaktigt. Men den gör ju det man är ute efter i en dikesrensning: ger vattnet fritt flöde i och med att dikesbotten rensas ur. Verkar vara en smart maskin!

Frågan är väl om det går att vidareutveckla för att rensa diken i skogen? Där behöver man ju inte frakta bort massor utan skulle kunna koncentrera sig på själva "grävaggregatet".

Har ni sett något liknande för skoglig tillämpning?





   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Smart fransk dikesrensare (dock ej för skogen?)

bgl  
#649227 Inte mycke till dike. Tittar man på kärran ser det mer ut som hackat ensilage!
Växer igen fort efter så liten insats, behöver upprepas ofta.

Användarvisningsbild

Re: Smart fransk dikesrensare (dock ej för skogen?)

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#649244 Är det en sådan maskin man använder för skyddsdikning? Eller när det snabbgrävs ner fiber längs vägkanten? 😀

Nä, skämt å sido, så tror jag inte på denna maskin i skogen bland stenar och rötter. Den blir nog alldeles för klen.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Smart fransk dikesrensare (dock ej för skogen?)

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#649404 T.ex Ferri har haft fräshjul för att rensa dikesbottnar som tillbehör till sinna dikesklippare med arm i många år .

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).