Öppna kategorin

Surfällning

35 inlägg 8983 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Surfällning

Nevyn  
#648411 Hej alla kloka forumister! Hittar inte klockren kategori för detta ämne...
Undrar om ni har några tankar angående att fälla lövträd såhär års, för att sedan låta dom ligga typ 2 veckor med grenarna kvar, så att löven drar ut saven och på så sätt torkar upp trädet? (ja, beroende på vilken sida om Dalälven man bor förstås, men träd som nyss slagit ut löven)
Funkar det, eller blir det bara segt? Jag har inte provat innan, men då jag var lite för sent ute med nästkommande års ved i år tänkte jag att jag provar, så, jag har ett par björkar som jag tog ner i går som ligger och väntar, sååå jag antar att det bara är att vänta och se... MEN...det kliar i såg fingrarna, och jag gillar inte att ha saker liggandes, jag vill "bli klar"... Så tänkte nog att om alla här säger att det där inte fungerar så bra så kan jag ju lika gärna såga upp på en gång! 😬



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Surfällning

Avslutat-02  
#648412 Fungerar kanon.
Men jag fällde redan för 3 veckor sedan.
Sen väntar jag till efter midsommar innan jag tar redan på träden, då är de ganska torra...
En del har fått ligga över vintern..de fungerar kanon till ved för nävern skyddar veden.

Användarvisningsbild

Re: Surfällning

Nevyn  
#648415 Låter ju lovande ändå! Då får jag bara lugna mig och kanske hitta något annat att såga i sålänge! 👍 🙂

   TS
Avatar Fallback

Re: Surfällning

Avslutat-02  
#648426 Fungerar dock bäst på björk.
Asp ska man nog barka om de ska ligga..lika sälg...

Såga några ränder i barken så är det lättare att få den att släppa...

Användarvisningsbild

Re: Surfällning

Nevyn  
#648427 Men det är lugnt! Både aspen och sälgen hjälper älgen till att barka av om jag låter dom ligga i 5 minuter eller mer! 😀

   TS
Avatar Fallback

Re: Surfällning

Piraboin  
#648431 fungerar jättebra fäll och låt sen ligga tills löven ha blivit bruna min granne gjorde så för ett par år sedan och kapa å klöv den och den veden var faktiskt torrare än den han högg på vintern då han testade att elda med båda i augusti så toga han veden han fällde på våren först och låta den andra torka lite till

Användarvisningsbild

Re: Surfällning

Nevyn  
#648435 Låter ju bra det här! Då kan jag nog unna mig att ta ner lite fler träd som får ligga på tork! Så behöver inte sågarna bli uttråkade heller! ☺️

   TS
Avatar Fallback

Re: Surfällning

Piraboin  
#648436 jo det gäller ju bara att fälla å sen låta ligga

Avatar Fallback

Re: Surfällning

axwell  
#648440 Ja det fungerar, inte direkt kritiskt när dom fälls om dom får ligga till löven blivit bruna och spröda.
Det kan ta mellan 3 och 6 veckor.

Men om du fäller dom idag och kapar, klyver och staplar imorgon så är den veden lika torr om 6 veckor.

Själv brukar jag ha så mycket annat som bara måste göras nu, (enl. nån) den här tiden på året. 🤭

Användarvisningsbild

Re: Surfällning

hayabusa 08  
#648493 Som alla säger, fungerar utmärkt men tänk bara på att kvista o ta hand om träden när löven blitt bruna.
Då är virket som torrast och väntar man för länge med att ta hand om träden så börjar dom dra åt sig fukt igen.

Användarvisningsbild

Re: Surfällning

Nevyn  
#648510
axwell skrev:Ja det fungerar, inte direkt kritiskt när dom fälls om dom får ligga till löven blivit bruna och spröda.
Det kan ta mellan 3 och 6 veckor.

Men om du fäller dom idag och kapar, klyver och staplar imorgon så är den veden lika torr om 6 veckor.

Själv brukar jag ha så mycket annat som bara måste göras nu, (enl. nån) den här tiden på året. 🤭


Haha..joo här är det både jag själv som står för tyckandet över vad som borde göras, och den som faktiskt gör det... Och jag kan och vara en jäkla slavdrivare oxå såhär års, så inga problem att hitta annat att göra! 😉 🤣

Men, då borde man ändå ha fördelen med att få det torrt och fint innan man klyver och grejjar, om man låter det ligga ett tag alltså! ☺️

   TS
Användarvisningsbild

Re: Surfällning

machonisti  
#648511 Sen är det är jätteroligt att stå i backen i full mundering å spruta spån medans resten av familjen åker till stranden, badar och äter glass.
Alla nickar förstående då man berättar att man gör ved!
- Kan man inte göra ved på vintern då? Frågar en viktigpetter.
Hur dum kan man vara? Då är den ju inte surfälld, ju.

Användarvisningsbild

Re: Surfällning

Nevyn  
#648528
machonisti skrev:Sen är det är jätteroligt att stå i backen i full mundering å spruta spån medans resten av familjen åker till stranden, badar och äter glass.
Alla nickar förstående då man berättar att man gör ved!
- Kan man inte göra ved på vintern då? Frågar en viktigpetter.
Hur dum kan man vara? Då är den ju inte surfälld, ju.


Men om man är på riktigt mulet humör när man fäller den då...? 🤓 😉
Nu är jag kanske lite felskruvad, men jag står faktiskt hellre och sågar och grejjar med veden, oavsett årstid! 🤣 Fast...i normala fall försöker jag fixa det på vintern när det är lite färre andra utomhus aktiviteter!

   TS
Avatar Fallback

Re: Surfällning

Avslutat-02  
#648541 Jag har gått över till att klyva på hösten och syrfälla på försommaren..

Mycket roligare att vara med familjen på sommaren och sedan har man ju mer än veden att göra på sommaren..

Hösten blir oftast lite lugnare för egen del så då passar det bättre...

Användarvisningsbild

Re: Surfällning

Nevyn  
#648592 Haha, ojdå, ja, syrfällning heter det kanske! 🤔 🙃

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).