Trädslag

Weymouthtall (Pinus Strobus) i Jönköping

37 inlägg 4277 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Weymouthtall (Pinus Strobus) i Jönköping

Am89  
#731476 Thank you for your reply. I sent you pm.

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
#731518 Tallen som jag tagit kott ifrån, är växtlig o fin här uppe. Ingen imponerande höjd då den stått helt fritt. Nu vill ägaren att jag stamkvistar den en del så att de kan få till en gräsmatta under den. Tjänster o gentjänster. Inga kottar kvar då flera Fläckiga Nötkråkor samt Ekorrar kalasat under de senaste veckorna. Tur man hann bärga det man gjorde i tid. Men det kommer fler år.

simon.91  
1634210949_cfcf8dc0-7b08-40e5-bfd3-65ee3bda0f10.jpeg

Som ett brev på posten! Blir lite kul att prova. Hoppas bara jag håller i och lägger den tid som behövs på detta 💪

Tack för fröerna Älgfoderodlare. Har du vägarna hitåt kan jag ev ha en Hästkastanjeplanta över i utbyte!

Är det idé att bryt ut en del av tråden till ”Älgfoders pinus strobus projekt”? Det kan vara både kul och nyttigt att byta lite erfarenheter framöver. Det verkar ju gå iväg fröer lite hit och dit 😀

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
simon.91 skrev:
1634210949_cfcf8dc0-7b08-40e5-bfd3-65ee3bda0f10.jpeg

Som ett brev på posten! Blir lite kul att prova. Hoppas bara jag håller i och lägger den tid som behövs på detta 💪

Tack för fröerna Älgfoderodlare. Har du vägarna hitåt kan jag ev ha en Hästkastanjeplanta över i utbyte!

Är det idé att bryt ut en del av tråden till ”Älgfoders pinus strobus projekt”? Det kan vara både kul och nyttigt att byta lite erfarenheter framöver. Det verkar ju gå iväg fröer lite hit och dit 😀

- Jodå, de är spridda lite var stans i Sverige. Men det gör ju också att vi får ett gemensamt projekt, så denna tråd blir väl bra att samlas i ! Förhoppningsvis så har vi ju även med en, kanske 2 plantskolor. Så förutom våra egna försök från frö, så kan det ev. finnas lite plant till våren också.

simon.91  
#731828 Jag har börjat titta lite på hur stratifieringen ska gå till, hittade snabbt en instruktion hos en fröhandlare.

https://www.mountroyalseeds.com/product/pinus-strobus-eastern-white-pine/

Stratification: Provide about 60 days cold, moist stratification at 3° C (37° F) to 5° C (41° F).

1 Soak seeds in water for 24 hours.
2 Place seeds in sandwich bag(s) with a bit of damp sand or vermiculite to keep moist.
3 Place the bag(s) with seeds in refrigerator for about 60 days.
4 After the required time take the seeds out of the refrigerator and sow the seeds in pots 1/4 inch deep and cover lightly. Water gently so as not to wash away the seeds. Keep soil moist but not wet.

Hittade även en text från 60 talet där man i USA tittat på vad som spelar mest roll för groningen.

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwjB3sSU1szzAhUklYsKHU2mBMwQFnoECAMQAQ&url=https%3A%2F%2Fwww.fs.fed.us%2Fne%2Fnewtown_square%2Fpublications%2Fresearch_papers%2Fpdfs%2Fscanned%2Frp36.pdf&usg=AOvVaw01ddzNftrcN9sSQ0YuDhVN

Så vitt jag kan förstå så är längden hos kall perioden viktigare än temperaturen för att få en snabb groningsprocess.

Borde ju då helt enkelt passa utmärkt att stratifiera fröna på något som håller fukt i kylen under 30-60 dagar. Jag ska även kolla vad min matkällare håller för temp längre fram i vinter. Kan hända att den är lämpligare om man vill ha jord/sand som "fukt hållare" 🤣

Hur gör ni andra?, och hur förvarar ni fröna tills det är dags för stratifieringen. Kallt eller varm?

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
#731848 För att börja med din sista fråga, så har jag dom i kylskåpet över vintern. Har aldrig provat i en frys o i kylskåp har fungerat för mig.
När det gäller stratifieringen så är dina instruktioner som de flesta andra brukar göra. Men . . för många år sedan när jag började dra upp frön själv, så var det lite si o så med grobarheten hos vissa arter. Den första delen som står, om att ha fröna i vatten under 24 h. Där skiljer sig vissa instruktioner. De flesta säger ljummet vatten o det verkar vara det bästa. Men jag har även sett en ökad grobarhet om man har 2 dygn. Då byter jag vatten till nytt ljummet inför andra dygnet.
När jag började, så uppfattade jag att man kunde välja ganska fritt ang. fukthållande material som fröna skulle ligga i under de 40 - 60 dagar som sen följer i kylskåp. Jag tog oblekt hushållspapper där jag sen varvade fröna i olika lager o la dom i zippåse. Problemet vart när de började gro, för rötterna växte in i papperet o var ett he . . ete att få loss. Så nu mer anv. jag bara tättslutande plastaskar som jag rengör noga för att slippa mögel, o har sandblandad jord i. Vill man vara extra omsorgsfull, mögelbeh. man ask o jord samt frön under tiden i kylskåpet.
Sen är det lite olika när jag börjar. De som jag har planterat ut direkt på växtplats, så har jag försökt att anpassa stratifieringen till när ungefär i tid det kan passa häruppe. Då sätter jag grodden direkt i planteringsrutan när det inte förväntas någon mer frost.
De arter som jag har haft för avsikt att övervintra o plantera som ettåriga plantor, där har jag börjat tidigare för att de ska få så lång period av vår sol som möjligt. Dom planterar jag sen som groddar i krukor el. starpot pluggbrätten. Har sen övervintrat dom i jordkällaren o satt ut nästa sensommar / höst.

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
#731907 Har väckt intresse hos ytterligare en plantskola ang. White Pine plantor. För er som inte vill / ej har försökt med att gro frö tidigare, om ni ändå ev. vill prova med plant av detta träd så kan det finnas plant nästa år.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).