Motorsåg och handhållet

Ge mig tips på trimmerhuvud för gräs

58 inlägg 17063 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ge mig tips på trimmerhuvud för gräs

Rka  
#647165 Vi har två Stihl röjsågar 410c och FS 250.
Sitter std trimmerhuvud på båda.
Börjar ledsna på dessa, som aldrig matar ut lina som de ska, samt en lina som går av alldeles för lätt.
Kör inte såg själv, utan står för all rep. 😉
Har kikat lite på Oregon fit och liknade modeller men blir inte riktigt klok.
Mycket tacksam för tips på trmmerhuvud och lina till att röja gräs i första hand.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Ge mig tips på trimmerhuvud för gräs

bgl  
#647168 Det finns mängder med modeller och alltid är det väl nån som uppskattar sitt eget val!
Jag använder Jet -fit med armerad trimmertråd. Kör bara med 2 trådar och någon cm längre än 26.
Tandade trådar tror jag inte på, större luftmotstånd och kapningen sker ju med spetsen på tråden.
Tänk på att inte ha högre belastning än att motorn okar varva upp.
Tung 3-tandad klinga kan vara ett alternativ i lite grövre vegetation. Även den kräver viss försiktighet för att inte belasta vinkelväxel och motor för mycket.

Användarvisningsbild

Re: Ge mig tips på trimmerhuvud för gräs

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#647170 Testa HVAs T35X. Finns både för 10 mm och 12 mm gänga. Jag har aldrig haft några problem med att de inte matar ut linan. Delarna är dessutom individuellt utbytbara, jag har bl.a. slitit ut koppen som matar fram linan p.g.a. att jag använt röjaren även som som sopmaskin under några år för att rensa vägen från de gräsrester som kommer ut när man kör av gräset i vägrenen under vägföreningens arbetsdagar. Annars håller den väldigt bra 👍

Användarvisningsbild

Re: Ge mig tips på trimmerhuvud för gräs

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#647177 Gillar Oregons huvud man viker tråd o drar i.
Inga rörliga delar och de håller länge.
De fyrkantkga trådarna man ska ha hålef jättebra och det går o använda vad man vill i dem.

Användarvisningsbild

Re: Ge mig tips på trimmerhuvud för gräs

Granstorp  
#647184 Som sagt så finns det en uppsjö att välja i mellan, själv köpte jag i veckan Husqvarnas trimmerhuvud X45. Enligt säljaren skulle den vara bra då utmatningskoppen tydligen var kullagrad! Har inte hunnit testa ännu men det ska nog funka!

Användarvisningsbild

Re: Ge mig tips på trimmerhuvud för gräs

sundelius  
#647185 Jag föredrar Roach trimmerhuvud och tråd

Användarvisningsbild

Re: Ge mig tips på trimmerhuvud för gräs

johan eriksson  
#647191 Har testat en hel del olika sorters huvud och tråd de senaste 8åren. Har hittat ett som funkar och håller. Hållbara trådar dessutom.
https://www.skogsutrustning.se/tradgard ... 10980.html

Användarvisningsbild

Re: Ge mig tips på trimmerhuvud för gräs

JensSkoog  
#647213 Håller med "Sundelius"!
Roach är jättebra, så den körer jag på min FS460 i grovt och segt gräs,
i ormbunkar och även hallonkärr. Snabbt att byta trådar, och man
kan välja hur många man vill köra med.
På lillsågen, FS130, körer jag med JetFit med två trådar när jag ska
jobba mig mellan blommor och pyssliga saker i trädgårdar.
Har testat många olika s.k. självmatande grejor, men
inte gillat någon över tid.

Användarvisningsbild

Re: Ge mig tips på trimmerhuvud för gräs

Rka  
#647220
bgl skrev:Det finns mängder med modeller och alltid är det väl nån som uppskattar sitt eget val!
Jag använder Jet -fit med armerad trimmertråd. Kör bara med 2 trådar och någon cm längre än 26.
Tandade trådar tror jag inte på, större luftmotstånd och kapningen sker ju med spetsen på tråden.
Tänk på att inte ha högre belastning än att motorn okar varva upp.
Tung 3-tandad klinga kan vara ett alternativ i lite grövre vegetation. Även den kräver viss försiktighet för att inte belasta vinkelväxel och motor för mycket.

Tack, hur grov tråd kör du med?
Passar alla tjocklekar av tråd till jet-fit?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ge mig tips på trimmerhuvud för gräs

Rka  
#647223
johan eriksson skrev:Har testat en hel del olika sorters huvud och tråd de senaste 8åren. Har hittat ett som funkar och håller. Hållbara trådar dessutom.
https://www.skogsutrustning.se/tradgard ... 10980.html


Det där ser intressant ut, ingen plast heller...
Är det en tidigare variant av jet-fit?
Man kan även välja att bara köra med 2 trådar om det går tungt...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ge mig tips på trimmerhuvud för gräs

JensSkoog  
#647225 Ser ut som det är samma princip som Roach.
Och för mig är det tjockaste tråden som duger.

Avatar Fallback

Re: Ge mig tips på trimmerhuvud för gräs

Piraboin  
#647238 det här trimmerhuvudet med ca 3 mm tråd fungerar bra och håller så länge som man matar ut tråden bra och in te slår den i marken för att få ut tråden
https://www.hylte-lantman.com/oregon-tap-go-universal-33cc

Användarvisningsbild

Re: Ge mig tips på trimmerhuvud för gräs

johan eriksson  
#647239
Rka skrev:
johan eriksson skrev:Har testat en hel del olika sorters huvud och tråd de senaste 8åren. Har hittat ett som funkar och håller. Hållbara trådar dessutom.
https://www.skogsutrustning.se/tradgard ... 10980.html


Det där ser intressant ut, ingen plast heller...
Är det en tidigare variant av jet-fit?
Man kan även välja att bara köra med 2 trådar om det går tungt...


Du kan välja på att köra med två eller fyra trådar.
Jag kör för tillfället med två grova, mest för att jag hade slut på de klena. Annars funkar det bättre med fyra klena på min Jonsered GR50. Hade jag haft den på min Husqvarna R165 hade det suttit fyra grova.
Trådarna är väldigt hållbara, har som mest kört över en säsong på samma trådar, då kör jag bara i egen trädgård och vid brygghuset vid sjön. Skulle tro att det är 15-20 tankar.

Användarvisningsbild

Re: Ge mig tips på trimmerhuvud för gräs

Torbjörn Johnsen  
#647246 Köpte ett nytt HVA trimmerhuvud till min 555:a och det var helt ok. Men de 9 m tråd som följde med (satt i trimmern) måste varit gjord av sockervadd eller nåt? Den sämsta skit jag varit med om! Räckte typ 1 min innan det var dags att dra ut ny. Varför skicka med en sådan tråd överhuvud taget? Man blir ju bara f-bannad...
Det hade varit bättre att köpa trimmern tom och ladda i riktig tråd själv.

Avatar Fallback

Re: Ge mig tips på trimmerhuvud för gräs

Sandström87  
#647247 Trimmerhuvet hade väl legat för länge i lager så tråden va torr,

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).