Skördare

Ösa 250 super Eva problem

23 inlägg 8449 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ösa 250 super Eva problem

Björnjohansson98  
#645679 Hej!
Har en Eva med 746b och dapt 513.
Problemet är att dom nedre kvistknivarna inte öppnar. Trycker jag på vippan på spaken så öppnar valsarna och främre knivparet.
Jag har kört knivarna manuellt genom felsökningssystemet i datorn, då funkar dom, så det utesluter ev kabelbrott eller kortslutning.
Vad kan felet vara??



   TS
Avatar Fallback

Re: Ösa 250 super Eva problem

AKKAMAAN  
#645824 Använder du vippan när du testar knivarna genom datorns felsökningssystem? Kommer inte ihåg hur det var på min 746 med Dapt513, hade den bara nåt år innan vi byggde om till 743 och Timberjack 3000 runt 1995...
Har för mig att att främre och bakre knivarna öppnade med fördröjning mellan dem. Hur är det med puls-öppningsknappen på paletten? funkar den normalt vid matning av stam?
Kommer heller inte ihåg om det var separata elventiler för främre och bakre knivar?

Avatar Fallback

Re: Ösa 250 super Eva problem

Björnjohansson98  
#645873 Tack för snabbt svar! Jag har löst knivproblemet, det var datorn som glömt vilket aggregat som var monterat, så jag matade in ett nytt värde och då funkade det igen.
Nu har jag dock ett annat problem.
När jag slår i fram/back, då ska några relän växla från utskjut till midjestyrning på den vänstra vippan, det gör den, men styrning funkar bara åt ena hållet, och när man lägger ur växeln så släpper inte relät. Om man plockar ur re35 på ecp2 kortet så släpper det. Men fastnar så fort man lägger i nån växel igen....

   TS
Avatar Fallback

Re: Ösa 250 super Eva problem

AKKAMAAN  
#645888 Fastnar RE35 med stolen i både framåtläge och bakåtläge?

Avatar Fallback

Re: Ösa 250 super Eva problem

AKKAMAAN  
#645919 Hade en tråd om en skotare som hade liknande problem, men kan inte hitta igen den tråden nu.
Det finns två olika elscheman för skotaren som borde vara samma för skördarversionen om den har proportionell terrängstyrning på utskjutsreglaget. Nu vet jag inte i detalj vilket avv dessa två scheman din maskin skulle kunna motsvara eftersom de också gäller för kattskalle-reglage. Senare versioner med minispakar hade en separat liten mini-joystick på högra paletten för terrängstyrningen hö-vä.

(Det bästa vore om du har en korrekt instruktionsbok som visar reglage, paletter, elscheman och positionsförklaring för din specifika maskin)

Så här ser det ut med kattskallar och "TIIL" och "FRÅN" för terrrängstyrningen.
$matches[2]


I alla fall ,så finns det 4 st relän på EHC-kretskortet i kattskalleutförande.
RE31 växlar mellan framåt och bakåt på stolen mha stolsensorn. RE31 kopplar bort högra kranspakens IPS-box när stolen är vänd framåt. Vänstra spakens IPS får sin ström direkt från EHC-strömbrytaren eftersom den proportionella terrängstyrningen via utkjutsknapparna/vippan (har du minispakar?) skall fungera även vid körning framåt.
RE33 och RE34 aktiveras när stolen är vänd framåt.
RE34 bryter av funktionen på kransväng och vipp så inte de skall kunna röra om vi ofrivilligt kommer åt dessa när vi använder terrängstyrningen.
RE33 har till uppgift att växla hö-vä-logiken på terrängstyrnings-reglaget när vi vänder stolen framåt/bakåt.
RE35 aktiveras när vi vänder stolen bakåt och har till uppgift att växla från utskjut till terrängstyrning. Den växlingen sker initialt när vi aktiverar knappen terrängstyrning TILL (hoppas du har en sån knapp på paletten??). Vid tryck på till så låses RE35 i aktiverat läge via en hållkrets så att man har terrängstyrning tills man trycker på FRÅN knappen. Låsningen av RE35 sker genom att reläspolen jordas genom en transistor på EHC-kretskortet. Denna hållkrets fungerar både vid framåt- och bakåt-läge på stolen.

Allt detta baserat på det senare av två olika elscheman för maskin med kattskallar från 1989 och framåt. Om du har minispakar med terrängstyrning på utskjutsvippan så borde detta kunna stämma ganska bra.
Här en schema-analys med stolen vänd framåt...
$matches[2]


...stolen vänd bakåt...
1590584735_307_instruktionsbok250Oesa_250_instruktionsbok66%_stol_bakat_ingen_styrning.jpg


Båda dessa scheman som pdf på mitt Google cloud konto
Senast redigerad av AKKAMAAN ons 27 maj 2020, 14:08, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Ösa 250 super Eva problem

Björnjohansson98  
#646403 Verkar som att min stolsbrytare inte funkar, när jag vänder stolen funkar allting precis som bakåt.
Jag bifogar en bild på paletter och spakar. Den vänstra spaken sitter det en liten vippbrytare, det måste vara den som är till växlingen av utskjut/sväng. Den ena kabeln på den hade lossat, och den lödade jag fast igen där det såg ut som att den suttit, (i mitt elschema är det tyvärr illustrerat med kattskallar och andra paletter...därav chansningen) men jag befarar att det var fel, för nu öppnar den och stänger matarvalsarna när man har klämt ihop aggregatet 😂.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ösa 250 super Eva problem

AKKAMAAN  
#646412 Cool, sparar dessa bilder.
Hålet framtill på högerpaletten skall sitta en liten mini-joystick för terrängstyrningen. Uppenbarligen ombyggt på din maskin. Ser att du fått en funktionsväxlande vippa för styrning/utskjut på vänster palett (?)

Ja det är mycket möjligt att du har nåt fel på stolsensorn. Om du drar isär den elktriska anslutningen till sensorn (2 kablar) så kan du simulera framåt/bakåt genom att kortsluta dessa två.

Avatar Fallback

Re: Ösa 250 super Eva problem

Björnjohansson98  
#646414 Japp, och den lilla brytaren är felkopplad nu. Och jag vet inte hur jag ska hitta ett schema på detta.. Ska kolla om jag kan hitta nån som har samma maskin med minispakar om dom kan ta kort på paletten...

   TS
Avatar Fallback

Re: Ösa 250 super Eva problem

Björnjohansson98  
#646617 Jag har kört fast, jag har provat att byta plats på den kabeln jag trodde jag lödat fel, men ingenstans får den re35 att släppa, det måste vara något annat som håller i den

   TS
Avatar Fallback

Re: Ösa 250 super Eva problem

Björnjohansson98  
#646641 @simba kanske kan ha nån idé om du läser detta?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ösa 250 super Eva problem

Björnjohansson98  
#646647 Nu kommer minnet tillbaka. Detta med utskjutet och styrningen har aldrig funkat. Så detta felet kan inte ha något med den där brytaren att göra, för när du lägger ut växeln så ska maskinen alltid växla tillbaka till utskjut? Att den styrningen bara funkar åt ett håll tror jag är något enklare, typ en lös hirshman på ventilpaketet, då IPS boxen lyser.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ösa 250 super Eva problem

Björnjohansson98  
#646648 Kan detta vara något typiskt ösa 250 jordfel??
Styrförstärkaren påverkar bara driften? Eller kan den vara fel på också?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ösa 250 super Eva problem

AKKAMAAN  
#646663
Björnjohansson98 skrev:Att den styrningen bara funkar åt ett håll tror jag är något enklare, typ en lös hirshman på ventilpaketet, då IPS boxen lyser.

Visst, den röda error-lampan tänds när det är nåt fel på IPS-utgångarna t ex Jordfel, kortslutning, avbrott. Den ska inte tändas förrän du aktivera spaken. Det kan räcka med att det är dålig kontakt från Hirschmann-kontakten till elmagneten...
Kasta om Hirschmann-kontakterna på förstyrventilen för att se om felet flyttar sig "åt andra hållet"

Avatar Fallback

Re: Ösa 250 super Eva problem

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#646869 Funkar utskjutet?Om inte funkar det om du lossar R35?

Avatar Fallback

Re: Ösa 250 super Eva problem

Björnjohansson98  
#646871 Ja utskjutet funkar sålänge inte RE35 är påverkat. När man lägger i växel framåt drar R35 och vippan på vänster spak blir terrängstyrning istället för utskjut, sen när du lägger ur växeln släpper aldrig R35.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).