Logistik, Transport

Färist över betesmark

4 inlägg 3933 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Färist över betesmark

Valtra700  
#645653 Hej!

Jag har ett skifte skog som jag måste köra en genom en betesmark för att komma till med traktor. Vintertid inga problem då trådarna ligger nere. Men nu är djur släppta där och jag har börjat funderat på att införskaffa en färist istället för att hoppa in och ur bilen/traktorn.

Är det någon som har koll var man kan hitta begagnade (tror nya är för dyra för mitt behov) färistar? Har dammsugit Blocket några veckor men utan resultat. Värt att nämna är att det ska hålla för lastbil med släp, har ett avlägg utmed denna skogsbilväg. Mina kunskaper i svetsning är begränsade tyvärr, annars verkar kosntruktion ganska simpel i sig.

Eller det kanske finns alternativ till färist som funkar bra? Om ni har något tips eller bilder så vore jag tacksam så man kan se hur ni som har liknande problem löst det.



   TS
Avatar Fallback

Re: Färist över betesmark

axwell  
#645660 Blev tvungen att googla, trodde att "färist" var norska ordet för denna konstruktion.

https://färisten.se/

Kolla med dom här.

Användarvisningsbild

Re: Färist över betesmark

Valtra700  
#645682 Tack för tipset, ska kolla detta men köpa helt nya är nog mitt sista alternativ av kostnadsskäl.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Färist över betesmark

JensSkoog  
#645699 Innan stål blev vanligt, så gjorde man dom av trä. Gjorde en skicklig "bro" under av slipers eller 4" x 4" och spikrade 2" x 2" på tväran med lite avstånd (3-4cm). Funkade bra, men absolut inte så hållbara som stålrör.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).