mån 18 maj 2020, 07:13#645078
Nå har jeg ikke helt kontroll på disse nye modellene, men av de "gamle" så var det en veldig stor forskjell på 9t og 10t vognen. 10t og 12t var nesten helt like (bare lasteredet og hjul som var annerledes som standard), men rammen var helt lik på begge.
Så dette tror jeg må ha vært markedets kraftigste 10t vogn, da den nok er god for betydelig mer, den var jo lik 12t vognen, så det handlet nok mer om et salgsgimmick fra Kesla ( slik at 102/122 skulle fremstå som to helt forskjellige modeller, men som egentlig bare hadde litt ulikt standard utstyr).
For å si det litt folkelig, så var 9t vogna en typisk "bondemodell", mens 10t var semi-proff, så stor forskjell i både styrke/kvalitet og pris. (Den ekstra vekta oppveies dog en god del av større/bredere hjul som ruller lettere.)
Det var dessuten bare på 10/12t vognene man kunne få de større kranene med doble utskyt. (Noe som var det viktigste for meg, ville ha langkran).
Jeg har en 6400 med 20 gamp mer enn din, men uansett spiller ikke dette noen stor rolle, traktoren er sterk nok i skogen, selv om det kan røyne på med fullt lass og drifta inne på vogna i veldig bratte bakker.
Men normalt er traktoren mer enn sterk nok.
Jeg vil si at disse Valmetene er perfekt for en slik vogn, selv om man ved veikjøring alltid sakner noen HK ekstra.
PS: Jeg tar høyde for at jeg ikke er innsatt i de nye modellene, men uttaler meg om forrige generasjon. (Min Kesla 102HD er en 2017 modell, altså den som motsvarer 124HD idag).
Valmet 665s/skogshytt, valtra-valmet 6400, XCG 230LC, Hanix H55DR/Naarva stegmaster, Kesla 102HD/kran 304T, Dalen 2054 vedmaskin+kisa stegmater, Igland wp2000, TR110 vedkutter, Jonsered 2054,-dolmar ps5000. Hva 42, Suzuki king quad 280cc