Traktorer och processorer

Hydraulolja

15 inlägg 9216 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hydraulolja

Gran68  
#643802 Har köpt en Fiat 60-90 dt 1987 för några dagar sen. Men vart fyller man på hydrauloljan....letat men inte hittat så jag kan fylla på.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Hydraulolja

Gran68  
#643804 De som har en Fiat 60-90 dt tycker väl det är en korkad fråga....men jag hittar inte påfyllningsstället
Senast redigerad av Gran68 mån 11 maj 2020, 18:51, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hydraulolja

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#643807 Påfyllningen är på bakkropppen till höger lite nedanför toppstångsfästet. 13mm skruvskalle på pluggen. Det är alltså hålet för oljestickan som är påfyllningen.
Du ska ha olja avsedd för våta bromsar, inte hydraulolja.

Avatar Fallback

Re: Hydraulolja

Gran68  
#643808 Inte hydraulolja?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hydraulolja

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#643811 Nej! På nästan alla traktorer använder hydrauliken sig av transmissionsoljan som är i växellåda och bakaxel. Så du ska inte hälla i hydraulolja för då får du problem med dom våta bromsarna som är i bakaxeln.

Användarvisningsbild

Re: Hydraulolja

590d  
#643812 Vi använde 10W30 Farm Universal i vår 80-90.

Avatar Fallback

Re: Hydraulolja

Gran68  
#643816 Så jag skall inte fylla i nån hydraulolja alls i traktorn då. De fattade jag att förre ägaren gjort, men får inte tag i honom.... Han är någonstans i Kenya nu. Så då bör man ladda upp med mycket olja för våta bromsar, typ 50 liter om man vill byta då.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydraulolja

Gran68  
#643818 Vad blir det för problem med bromsarna, då det har använts hydraulolja då?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydraulolja

Gran68  
#643819 Som jag fattade då jag köpte den så är det hydraulolja 46 i den nu....

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydraulolja

Ldsaren  
#643856 Olja för våta bromsar annars kan dom skrika när du bromsar ,
Kolla även oljan i växellådan, nivå plugg på sidan på lådan , min var det lite i när jag köpte den , för mig det ska vara mineral motorolja , men kolla på nätet eller firma först .

Avatar Fallback

Re: Hydraulolja

JN  
#650092 Hej
För att vara på säkra sidan så byt olja till rätt sort om det är så att "någon" hällt i hydraulolja. Hydraulolja smörjer inte i en växellåda. Kostar några slantar men du sparar nog på repkostnad. Tror att det är 54 liter, kolla oljespec i instruktionsboken.

Avatar Fallback

Re: Hydraulolja

axwell  
#650141 Du skall inte heller ha sk. kombi/universalolja(STUO) utan en UTTO-olja, tex OKQ8 T2200(10w-30).
Kostar på Swedol ca 600 kr inkl. /20 liter.

Kör själv med Shells motsvarande 5w-30 som är några kronor dyrare men bättre vid sträng kyla.

Avatar Fallback

Re: Hydraulolja

Gran68  
#650450 Tack så mycket för informationen, tänkte köpa denna = Transmissionsolja Agrol Hybran Classic, 20 l på Granngården.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydraulolja

axwell  
#650502
Gran68 skrev:Tack så mycket för informationen, tänkte köpa denna = Transmissionsolja Agrol Hybran Classic, 20 l på Granngården.


En passande olja, ev lite rabatt om du är med i LRF.

Kollade priset på Swedols T2200, nu lika dyrt som oljan på Granngården.
Senast jag köpte olja på Swedol gavs ingen rabatt eftersom det var "kampanjpris", samma sak har hänt på Granngården.

Avatar Fallback

Re: Hydraulolja

ÅsaNisse  
#650608 Swedol okq8 olja och granngården agrol är samma olja som tappas på samma ställe. Sen olika etiketter på dukarna.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).