Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Batterigräsklippare

6 inlägg 2089 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Batterigräsklippare

özach  
#642643 Hej , funderar på Husqvarnas lilla klippare ! Finns tre olika ampere styrka på batterier med stigande pris ! Vad säger ni batterifrälsta mvh Örjan



   TS
Användarvisningsbild

Re: Batterigräsklippare

halvproffs  
#642644 Jag har den i mitten men jag har för mig att det fanns fler modeller än tre. Hursom är jag jättenöjd med min. Tar orken slut så hämtar den mer kraft vid laddstationen. Har haft min i 5-6år och inget krångel än. Sonen har nog haft sin i 10 år, inget problem.

Användarvisningsbild

Re: Batterigräsklippare

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#642658 Jag har en Husqvarna LC 141 Li https://www.maskinklippet.se/grasklippa ... sklippare/ som jag är mycket nöjd med.

Den är lätt, smidig och överlag en mycket trevlig bekantskap när det är knixigt. Vidare har den ingen motorolja, vilket gör att den fungerar utmärkt i branta slänter, (torra) diken, branta kullar etc. (För de stora plana "vidderna" använder jag dock en Toro Timemaster med 76 cm klippbredd).

Då Husqvarna LC 141 Li är så lätt och smidig, brukar jag ha den när jag klipper ner nya områden (som dessförinnan har trimmats ner). Det känns som den då snarare flyter ovanpå än sjunker ner och agerar jordfräs.

Dock är den ganska motorssvag och trivs därför inte i blött gräs.

Normalt brukar jag gå runt på 3 st BLi 200-batterier (5,2 Ah) och två QC 330-laddare.

Jag kör med mulcher-plugg och lämnar uppsamlaren hemma.

Notera dock att det är Husqvarnas 100-serie, så den är inte gjord för att köras alltför hårt. (Jo, jag har faktiskt lyckats "bränna" en batteriklippare :oops:, så jag är inne på nr 2 av denna modell).

Men sammantaget är det en mycket trevlig bekantskap på de ytor, där min stora, tunga och klumpiga Toro Timemaster inte alls fungerar.
/Niklas
Senast redigerad av Niking ons 06 maj 2020, 20:25, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Batterigräsklippare

özach  
#642667 Tack för svar 😀nu är nämnda klippare nedsatt men då med batteri på ca 4 ah . Kan det vara bättre att köpa 5.2 ah ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Batterigräsklippare

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#642669 Ja, ju fler Ah, ju längre går den på en laddning, men ju längre tar det också att ladda batterierna.

Går du på 9,4 Ah-batterier (BLi 300), skulle jag nog rekommendera deras stora batteriladdare (QC 500).
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Batterigräsklippare

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#642671 Sedan beror ju batterivalet också på vilka andra batterimaskiner du har från Husqvarna, då (nästan) alla andra batterimaskiner från Husqvarna går på samma batterier.

Funderar du på nya BLi 200-batterier, skulle jag nog titta närmare på BLi 200x, som är framtagen för Husqvarnas nya topphandsåg (T540i XP). Jag tror att BLi 200x är någon hundring dyrare per styck än BLi 200.
/Niklas

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).