Skogsnyheter

Utfall för kampanjen "Svenska Skogen"

2 inlägg 1947 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Utfall för kampanjen "Svenska Skogen"

Fredrik Reuter  
#639189 Kampanjen Svenska Skogen startade 2017 på initiativ från Skogsindustrierna, LRF med flera i syfte att köpa reklamplats för att informera det svenska folket om landet skogar och skogsbruk. De skogsägare som sålt virke under perioden har bekostat kampanjen genom att 40 öre har dragit från varje såld kubikmeter skog.

Idag, under Forum för bioekonomi, redovisade Carina Håkansson, VD på Skogsindustrierna lite av det utfall som kampanjen gett. Bilden nedan är en skärmdump från presentationen. Det utfall de valt att presentera har tagits fram genom enkätundersökningar.

Som du ser på bilden nedan så visar utfallet att kampanjen har fått 1,6 miljoner fler svenskar att ha kunskap om att Sverige till 70% består av skog. Det är vid den senaste mätning 4 miljoner som enligt enkäten vet om detta, jämfört med 2,4 miljoner människor år 2017.

2016 trodde 23% av de tillfrågade att man planterar två träd för varje träd man avverkar. 2020 är den siffran 41%.

Under denna period (tre år) så har sannolikt kampanjen kostat runt 150 miljoner kronor.

Kampanjen har körts i TV-reklam, online, utomhusreklam m.m.
Vad är dina tankar om detta, är kampanjen lyckad?

https://www.svenskaskogen.nu/




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Utfall för kampanjen "Svenska Skogen"

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#639196 Med tanke på vilka pengar SNF, skydda skogen och Greenpeace lägger ut på kampanjer så hade nog resultatet varit 11% istället för 41% utan de här 150 miljonerna. Tråkigt men nödvändigt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).