Motorsåg och handhållet

Problem med vinkelväxeln Husqvarna 343 FR

17 inlägg 3899 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Problem med vinkelväxeln Husqvarna 343 FR

Visoflex  
#637947 Hej!
Jag har en 343 FR som tjänat mig väl i många år, som röjsåg, med gräsklinga och ibland med trimmertråd. Nu bytte jag från gräsklinga till röjklinga inklusive byte av skyddet. När jag sen kom ut och skulle röja så vred sig vinkelväxeln litet runt riggröret när jag gasade. Jag tyckte inte att jag plockade bort några skruvar som jag inte skulle. Hur sitter vinkelväxeln fast mot riggröret? Vad har jag gjort för fel?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Problem med vinkelväxeln Husqvarna 343 FR

Avslutat-02  
#637951 Vinkelväxeln sitter fast med 2 skruvar på ovansidan av växeln, på 343 så sitter även vissa skydd fast i dessa skruvar..

Det brukar bara vara att dra utav tusan så sitter det fast igen..
Elller så byter man till sexkantskalle så man kan dra riktigt...

Användarvisningsbild

Re: Problem med vinkelväxeln HusqvarnHa 343 FR

Visoflex  
#637953 Tack för tipset men
hmm..
Drog åt dessa fyra skruvar vad jag vågade - jag har ganska långa insexnycklar. Ut och gasa litet på gräsmattan, problemet kvar. Kan det ha läckt ut fett från vinkelväxeln hit? Konstigt att det här händer efter så många år.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Problem med vinkelväxeln Husqvarna 343 FR

BloM 230  
#637960 På min 343 var jag tvungen att bredda/såga upp spåret på vinkelväxeln med bågfil så att det skulle klämma tillräckligt runt riggröret. Det "bottnade" innan.
Men att växeln vred sej när man gasade på tomgång hände aldrig det var nog när man sågade fast i någon stam det hände.

Avatar Fallback

Re: Problem med vinkelväxeln Husqvarna 343 FR

hfab  
#637962 Jag brukar slå ett körnslag på röret sedan på med blå locktite.
Sedan sitter det orubbligt, men är lätt att lossa igen om det skulle behövas

Användarvisningsbild

Re: Problem med vinkelväxeln Husqvarna 343 FR

totte  
#637973 Ett annat sätt är att shimsa med ölburksplåt. Funkar rätt bra till allt möjligt som skall klämmas fast.

Avatar Fallback

Re: Problem med vinkelväxeln HusqvarnHa 343 FR

Avslutat-02  
#637982
Visoflex skrev:Tack för tipset men
hmm..
Drog åt dessa fyra skruvar vad jag vågade - jag har ganska långa insexnycklar. Ut och gasa litet på gräsmattan, problemet kvar. Kan det ha läckt ut fett från vinkelväxeln hit? Konstigt att det här händer efter så många år.



Fyra skruvar? Den sitter med två uppe på växeln...annars är det till klingskyddet som är det enda med 4 skruvar...och de har inget med fästet på riggröret att göra.

Två vanliga insexor på ovansidan av växeln, alldeles där växeln börjar.
Där ska man skruva åt...

Avatar Fallback

Re: Problem med vinkelväxeln Husqvarna 343 FR

Avslutat-02  
#637985 En skiss...

Avatar Fallback

Re: Problem med vinkelväxeln Husqvarna 343 FR

Avslutat-02  
#637987 Nummer 12 på bilden....



1586974317_screenshot_20200415-201130.png

Användarvisningsbild

Re: Problem med vinkelväxeln Husqvarna 343 FR

Visoflex  
#638033 Hej igen, och tack alla för hjälp!
Det blev litet paus, och nu får det vänta till i morgon. Kan det vara så att jag dragit åt de två skruvarna till klingskyddet litet för hårt och deformerat riggröret? Två på själva växelhuset - 2 + 2 = 4. Tror jag börjar med att lossa dem till klingskyddet och ser vad som händer när jag bara dragit dem på själva växeln ordentligt. Annars shimsar jag gärna med ölburk, det brukar gå att övertala någon här till att dricka litet öl. Vidga slitsarna med bågfil fär komma som sista möjlighet.
Finns det ett stopp inne i växelhuset som gör att riggröret hamnar lagom långt in om jag måste lossa det för att komma åt med burkplåten? Eller är det bättre att bara klippa en eller ett par smala remsor av plåten och försöka föra in dem, det skulle ju ge en liten "asymmetri" som kanske skulle hjälpa till att låsa mot rotation?
Vad har förresten skruven 10 på samma skiss för funktion? Tack Vinterröjarn för bilderna, det finns flera av dem som kan komma till användning en dag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem med vinkelväxeln Husqvarna 343 FR

Avslutat-02  
#638037 Nr 12 är till klämfästet på växeln, de är endast de som klämmer ihop växeln...

Nr 10 är skruvarna till klingskyddet.
4 st.
Har inget med själva fästet att göra, oavsett hur mycket du skruvar åt...

Schimsa går bra men, fila hellre upp spåren i växeln, det som har varit problem med dessa växlar är att skruvarna har varit för långa, så att det varit för lite gäng och att klämfästet varit för grunt..

Användarvisningsbild

Re: Problem med vinkelväxeln Husqvarna 343 FR

Visoflex  
#638039 Tack igen!
Då fixar det sig säkert i morgon.

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem med vinkelväxeln Husqvarna 343 FR

Hema  
#638054 Jag har haft problem med att riggröret med vinkelväxeln vred sig. Visade sig att det var lite löst vid handtagsinfästningen mot riggröret om jag minns rätt.

Lycka till.

Avatar Fallback

Re: Problem med vinkelväxeln Husqvarna 343 FR

Avslutat-02  
#638060 Isåfall ska det även dras åt uppe vid kopplingen...för annars nöter det på riggen...och haveri på riggen kommer......

Användarvisningsbild

Re: Problem med vinkelväxeln Husqvarna 343 FR

Visoflex  
#638094 Lossade vinkelväxeln helt, det var litet fett både på röret och inne i växelhuset där det skall klämma. Torkade bort det, sedan litet kopparpasta på skruvarna 12 och drog åt vad jag vågade. Verkar fungera vid provkörning, och nu vet jag att problemet är lösbart om det skulle hända igen. De andra 2 skruvarna jag frågade om innan var de som fixerar klingskyddets fäste; nr 2 på sidan 40 i PDF:en. Förstår att de inte har någon funktion vad gäller det här.

Tack igen alla för hjälpen, tänk om det funnit sådan här tillgång till hjälp när jag skulle byta ett par drev i växellådan på min Ducati för 25+ år sedan. Det gick, men motorn stod i vardagsrummet hela vintern och jag fick fundera mycket själv.
Snart ut nu!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).