Motorsåg och handhållet

Motorsåg lämnar ojämn / vågig snittyta

8 inlägg 2512 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Motorsåg lämnar ojämn / vågig snittyta

Steno  
#636912 Hej på er

Jag är väldigt grön på det här med motorsåg. Köpte mig en Stihl MS261 för vedhantering för något knappt år sen som jag fällt enstaka träd och kapat lite stock/ved med.

Efter senaste kedjeslipningen (med Stihls 2 i 1-fil) så märkte jag att snittytan i det jag sågar blev väldigt vågig (se bifogade bilder).

Har jag slipat kedjan fel eller vad kan det bero på? (har bara hunnit slipa kedjan ett par gånger innan, så ingen vidare bra koll på det)

Tack på förhand.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg lämnar ojämn / vågig snittyta

Torbjörn Johnsen  
#636914 Det ser onekligen ut som om kedjan är fel på nåt sätt. Har du nån (när)bild på hur kedjan ser ut?

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg lämnar ojämn / vågig snittyta

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#636919 För låga ryttare så kddjan viker ut sig mer än de högt föraktade kalendertjejernas bilder.

Leder till skador på drivlänk och svärdsbanans in och översida.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg lämnar ojämn / vågig snittyta

totte  
#636967 Eventuellt kan det också vara en skada på svärdet så det har fläkt ut så kedjan kan fladdra i spåret.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg lämnar ojämn / vågig snittyta

fendt311  
#636970 Du har inte brutit med svärdet när du klämt fast svärd,kedjan. Eller slagit in en kil när du klämt fast som tagit mot kedjan. Tror du har en böjd tand eller ryttare som spökar. Dra runt såg kedjan på sågen. Titta på om någon tand,ryttare är böjd. Eller om spåret på svärdet är brutit bredare.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg lämnar ojämn / vågig snittyta

Steno  
#638525 Tack för alla svar.
Jag har inte använt några kilar som kan ha skadat kedjan. Inte heller några bryt av dignitet vad jag kan komma ihåg, visst har man väl kört fast någongång då och då i klenare stammar men utan att jag behövt "ta i" utan bara kunna knuffa till stammen så sågen lossnat.
När jag själv tittar på kedjan och svärdet så ser jag (med mina otränade ögon) inga konstigheter, men vet knappt vad jag ska kolla efter.
Var dock inne på lokala ÅF/verkstaden, de kunde inte heller se några konstigheter på vare sig kedja eller svärd vid en snabb okulärbesiktning. Han nämnde att det inte skulle gå att slipa ned ryttarna för mycket med den 2-i-1-fil jag använt. Felsökning kostade 400kr så snål som man är köpte jag istället en ny kedja för 250kr så kan jag åtminstone utesluta om det är svärd eller kedja som strular. :)
Svårt att få några vettiga närbilder på kedjan om jag inte ska ta en på varje enskild tand men här kommer några ialf.

1587189079_20200412_123410.jpg
1587189075_20200412_123444.jpg
1587189069_20200412_123531.jpg
1587189063_20200412_123611.jpg
1587189050_20200412_123644.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg lämnar ojämn / vågig snittyta

fendt311  
#638529 Du gjorde rätt som köpte en ny kedja. Kommer garanterat att bli bra. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg lämnar ojämn / vågig snittyta

machonisti  
#638531 Gäller det alla träslag och vid vilken temperatur kapade du?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).