Motorsåg och handhållet

Visst har de slipat kedjan fel?

36 inlägg 14958 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Visst har de slipat kedjan fel?

Claes346xp  
#635581 Hej

Brukar lämna bort kedjorna till en knivslipare som brukar göra ett bra jobb. Tyvärr har han nu gått i pension så lämnar in 6 stycken kedjor hos auktoriserade Husqvarnaffären. Ser nu att de verkar vara slipade med fel vinkel?! Bara egg utåt och inte uppåt om ni förstår. Inte ska det se ut så här? Provsågade och det blev tunnt spån och inte typ cutterspån som en ny kedja ger. Eller är det så här dåligt det blir med maskinslipade kedjor? Tacksam för råd.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Visst har de slipat kedjan fel?

Svartstreck  
#635584 Du får gå tillbaka och be dom göra RIKTIGT bra pris på nya kedjor, det där ser inte bra ut!
Ser ut att utöver att vara felslipade, även vara väldigt hårt slipade iom blånaden, vilket ställer till det troligtvis både i prestanda och om någon skulle prova fila senare.

Avatar Fallback

Re: Visst har de slipat kedjan fel?

Palakangas  
#635585 Riktigt klantigt gjort.

Avatar Fallback

Re: Visst har de slipat kedjan fel?

ÅsaNisse  
#635586 Är det råegg på tandens översida? Ser väldigt märkligt ut på bilderna. Om så är så är ju kedjorna i stort sett skrot.

Användarvisningsbild

Re: Visst har de slipat kedjan fel?

Stampep  
#635588 Där bör dom få kompensera med iaf 3 nya kedjor och ett filkit med rullmall så du kan fila själv hädanefter.

Användarvisningsbild

Re: Visst har de slipat kedjan fel?

Claes346xp  
#635597 Tack för svar....visst ska maskinslipade kedjor ha egg både ut ifrån svärd och upp ifrån svärd? Nu är det ju bara en "våg" av stål uppåt som står ut ifrån kedjan. Min gamla slipade använde även han maskin antar jag men minns inte att det sett ut så här. Blir ledigt imorgon och får åka tillbaks med dom på måndag

   TS
Användarvisningsbild

Re: Visst har de slipat kedjan fel?

kjetilroeste  
#635608 Å slipe vanlige motorsagerkjeder på slipemaskin er ikke enkelt. Det er dårligere stål i de, og mindre stål, slik at det har lett for å bli rå-egg og blir veldig lett varmgang pga lite stål å varme opp. 325 sliper jeg aldri, 3/8 går til nød, men må allikevel dra over med fil etterpå.

Avatar Fallback

Re: Visst har de slipat kedjan fel?

Sture Andersson  
#635611 Det var det värsta jag sett ,jag vet inte vad jag ska råda dig till ,man blir ju förbannad när man ser det .Kedjorna är ju helt skrot ,blåanlöpta .Går inte att rädda bara kasta i skroten .Kan ju hoppas Husqvarna säjer upp bekantskapet med dom .

Användarvisningsbild

Re: Visst har de slipat kedjan fel?

stegmaster  
#635612 Tja, lyckas aldri få blånad när jag maskinslipar hur som helst.
Enklast er givetvis om kedjan bara er trädslöv, er dom stensågat kör jag flere rundar för att inte ta så mycket av gången.
Dom brukar bli minst lika bra som nya, vare sig .325 eller .404. (kör med Grindomatic v12 med diamantklinga.)
Har dom blånad som din bild visar, har dom gjort nåt fel. så ska det inte se ut efter ett proffs slipat.

Användarvisningsbild

Re: Visst har de slipat kedjan fel?

Björn T  
#635613 Ser bedrövligt ut. Hade jag fått sådana kedjor av ett företag, hade jag bett dom fara åt helvete, rent ut sagt. Det går att slipa kedjor så dom blir bra. Jag brukar använda diamantskivor vilket funkar bra om man inte slipar för stora skär, lite åt gången. Det går att använda stenskivor också men då är det väldigt lätt att det blir för varmt.

Jag tog vara på en gammal långpanna man har i ugnen och monterade under min slip och monterade även en kylväskepump som sprutar kylväska på tanden och vattnet samlas upp i långpannan för återanvändning. Det största felet på dina kedjor är att de är slipade för hårt, för stort skär på en gång vilket ger varmgång.

Min slip använder jag mest för att ta bort material och ändra modell på tänderna och det är outstanding med kylning. Sedan för att få en vass egg är det filen som gäller.

Användarvisningsbild

Re: Visst har de slipat kedjan fel?

Fredrik Reuter  
#635615 På den tiden jag körde skördare så fick man tillbaka några ibland som liknade den som bilderna ovan.

Det konstiga var att många gick att köra med, det var nog bara första varvet som råeggen satt där. Vet inte om det kan bli liknande med motorsåg.

Men hursom så är tanden blånad och det är ju inte bra.

Jag tror de jag fick tillbaka var stensågade och med just stensågade kan det nog vara svårt att ställa in rätt avverkning vid slipning. Var dessa stensågade?

Avatar Fallback

Re: Visst har de slipat kedjan fel?

Avslutat-02  
#635616 Ja du....får du inte ordning på idioterna som nu skulle ha varit proffs.... hör av dig till mig så ska jag fixa något åt dig...

Det där är bara ett stort FY FAN för idioter...
Och sedan ska man kalla sig kunnig återförsäljare....nä, inkompetent med tummen i soptunnan är snarare rätt...

Användarvisningsbild

Re: Visst har de slipat kedjan fel?

Björn T  
#635623
Fredrik Reuter skrev:På den tiden jag körde skördare så fick man tillbaka några ibland som liknade den som bilderna ovan.

Det konstiga var att många gick att köra med, det var nog bara första varvet som råeggen satt där. Vet inte om det kan bli liknande med motorsåg.

Men hursom så är tanden blånad och det är ju inte bra.

Jag tror de jag fick tillbaka var stensågade och med just stensågade kan det nog vara svårt att ställa in rätt avverkning vid slipning. Var dessa stensågade?



Framförallt på stensågade kedjor så är det kylning som gäller annars är man tvungen att slipa flera gånger.

Användarvisningsbild

Re: Visst har de slipat kedjan fel?

Skoginorden  
#635627 Jag slipar som glad amatör för eget bruk och till några andra och en sködare men kör hellre flera varv än provar ta allt i ett skär,

Användarvisningsbild

Re: Visst har de slipat kedjan fel?

JensSkoog  
#635678 Något av det värsta jag set :(( :((
Inte ens som nybörjare på min Stihl USG fick jag kedjor som det där.
Nu sliper jag med båda diamant och sten, och om det behövs får jag köra två gånger när kedjor har varit i sten eller spik. Sliper några hundre kedjor båda för amatörar och proffs i året.
Den som har slipat där har inte visst hur maskinen ska justeras och har körd på som en tok. Lämna kedjorna tillbaka och säg åt dom att deras slipare måste skickas på kurs :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).