parhal skrev:I november förra året köpte jag mitt första skogskifte och nu funderar jag på deklarationen. Jag kollade med LRF och de skulle 5000 + Moms, det känns lite väl mycket då jag inte varken haft utgifter (lite ränta bara) eller inkomster på fastigheten. Vad tycker ni, ska jag försöka sätta mig in i deklarationen eller bita i det sura och betala? Nån som har tips på en billigare redovisningsfirma runt Östersund?
Sörlänningen skrev:parhal skrev:I november förra året köpte jag mitt första skogskifte och nu funderar jag på deklarationen. Jag kollade med LRF och de skulle 5000 + Moms, det känns lite väl mycket då jag inte varken haft utgifter (lite ränta bara) eller inkomster på fastigheten. Vad tycker ni, ska jag försöka sätta mig in i deklarationen eller bita i det sura och betala? Nån som har tips på en billigare redovisningsfirma runt Östersund?
Det är en svår fråga. Jag skulle ha tyckt det vore jättesvårt att göra redovisningen själv första året. Jag har alltid betalat Ludvig & Co. För mig tar de runt 12k, vilket onekligen känns dyrt.
När man väl har ett eller två års redovisningar tror jag att det skulle vara möjligt att göra det själv. Jag tror att jag skulle kunna fixa det nu, men det vore psykologiskt jobbigt att inte kunna fråga någon man betalar för att ge rätt svar. Därför har jag fortsatt att betala Ludvig.
SkogsBasse skrev:Jag är ny skogsägare och jag var säker på att jag läst att de första 5 åren så behövde man inte ha enskild firma för momsen, nu hittar jag inget om detta....
Någon som vet om man kan göra en "förenklad" deklaration utan enskild firma och få tillbaka moms på sina inköp?