Motorsåg och handhållet

hva 238 värt att fortsätta laga?

14 inlägg 3238 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

hva 238 värt att fortsätta laga?

AndreasiBy  
#631910 Hej

Jag har ärvt en motorsåg hva 238. Den gick till en början men dog ganska snart.

Hittills har jag:
bytt bränslefilter
bytt bränsleslang
bytt alla membran i förgasaren
grundligt rengjort förgasaren
bytt tändstift
kontrollerat att det finns gnista
rengjort ljuddämparen

Efter bytet av membranen i förgasaren gick den ett kortare tag sen dog den igen.
Jag provade med startgas både i förgasaren och direkt ner i tändstiftshålet utan livstecken.

TIll sist monterade jag bort cylindern, kolring, kolv och cylinder ser helt okej ut.
Däremot finns det vätska nere i vevhuset vilket tyder på att förgasaren fungerar men det blir ingen förbränning i cylindern. Sågen är nu utdömd av expert men jag kan inte
ge mig riktigt än.... :smile:

Teorin nu är att vevhuset inte är tätt, det kan ju även vara fel på lager men jag tänker att det kan
vara värt att prova ett byte av packningen som delar vevhuset samt packningen mellan cylinder och vevhus.

Vad tror ni andra experter och kan någon tipsa om var det går att få tag i dylika packningar online?





Till



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: hva 238 värt att fortsätta laga?

Avslutat-02  
#631911 byt packboxarna..

men om den inte ger gnista så måste du kolla varför eller byta spole..
det kan ju vara så att den jordar kabeln någonstans i chassiet där den inte ska..

skulle dock inte lägga ner nå stora summor på den..

runt 800-1000 kr max.

Användarvisningsbild

Re: hva 238 värt att fortsätta laga?

totte  
#631924 Innan du konstaterat om den har nån gnista så är det ingen mening att byta nåt annat. Att den inte ens puffar till med startgas tyder på tändningsfel. Testa igen: Se till att den blir torr. Byt tändstift. Häll en tesked 2tbensin på luftfiltret och dra sen. Om den då int ens puffar så är det troligen ingen gnista. Ta också ur stiftet, lägg mot godset med kabeln på och dra i mörkt eller skumt rum. Liten rödaktig gnista är svag och tänder inte. Stor blågrön är OK.

När du vet att tändningen är bra så kan du ta itu med andra delar. Första regeln för felsökning, ett delsystem i taget.

Användarvisningsbild

Re: hva 238 värt att fortsätta laga?

AndreasiBy  
#631927 Tack för tipsen, då har jag lite mer att pyssla med.

Det är gnista i tändstiftet, blåaktig färg men jag ska testa vidare med bränsle på luftfiltret också.

   TS
Avatar Fallback

Re: hva 238 värt att fortsätta laga?

Forestboy  
#631966 Helt klart du skall renovera den! Min första egna såg -84 var en 238 xp. Bara plocka i bitar och i med nya tätningar, kolla lager, cylinder och kolv på samma gång!☺

Användarvisningsbild

Re: hva 238 värt att fortsätta laga?

AndreasiBy  
#631974 Gnista finns, helt klart. Jag skruvade ihop allting, startade och den gick igång en kort stund sen dog den igen.

Nästa steg blir att montera ned och byta packningar i vevhuset MEN
Kan någon tipsa om var jag kan köpa den typen av packning. I
en sprängskiss som jag har heter den "packningssats" med artikelnummer 503 09 98-023.

Tips mottages tacksamt!

   TS
Avatar Fallback

Re: hva 238 värt att fortsätta laga?

Forestboy  
#632024 Kolla på ebay, verkar som många modeller passar ihop..

Avatar Fallback

Re: hva 238 värt att fortsätta laga?

Avslutat-02  
#632028 Köp denna, den passar.

503 09 89-04 hva 242. Set of gasket.

Avatar Fallback

Re: hva 238 värt att fortsätta laga?

Forestboy  
#632032 Vinterrojarn, hur byter man klipset som håller kåpan fast på 353?

Användarvisningsbild

Re: hva 238 värt att fortsätta laga?

Williamm  
#632037 Hej!

Intressant tråd. Jag har en 234 som har samma problem, jag ska också testa med bensin på luftfiltret.

Avatar Fallback

Re: hva 238 värt att fortsätta laga?

Avslutat-02  
#632041
Forestboy skrev:Vinterrojarn, hur byter man klipset som håller kåpan fast på 353?

Dra ur resterna därifrån, och tryck in ett nytt bara... enkelt :-bd det är en liten hake på insidan...

503894701 heter den delen.

Avatar Fallback

Re: hva 238 värt att fortsätta laga?

Avslutat-02  
#632058
HUSI1984_AAaa_I8400008_.pdf


HUSI1988_AAaa_I8800005_.pdf



Varsågoda..hva 238 hva 234.

Avatar Fallback

Re: hva 238 värt att fortsätta laga?

Forestboy  
#632192 Tack vinterrojarn, tur jag inte börja riva hela sågen, gick ju lätt byta klips!😊

Avatar Fallback

Re: hva 238 värt att fortsätta laga?

Avslutat-02  
#632193 Varsågod, kul att jag kunde hjälpa... :-bd :ymparty:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).