Gallring

Prioritera naturvärdena vid gallring

17 inlägg 6578 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Prioritera naturvärdena vid gallring

PerJS  
#631153 Hej

Har tidigare startat tråden prioritera naturvärdena.

Har mycket liten erfarenhet av skog.

Är nybliven ägare till ca 50 ha skog i Karlstad trakten. Området har ätt låg bonitet. Mager mark men tallen trivs bra.
Ca 20 ha ska gallras enligt skogsbruksplanen. I dessa områden mycket tall lite gran och så björk i varierande mängd.

Om jag väljer att gallra försiktigt, låta gallringsvirket (ffa tall) ligga kvar i skogen, finns det några risker med det? Tänker mig manuell gallring.
Är det något som jag bör tänka på? Hur gallrar man bäst om man vill prioritera naturvärdena? Växter, insekter, fåglar, däggdjur.
Även om jag kommer gallra försiktigt kommer det bli mycket gallringsvirke kvar i skogen.
Är det bättre att låta det självgallras?

Alla synpunkter tas tacksamt emot.

Trevlig helg

Per



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Prioritera naturvärdena vid gallring

machonisti  
#631159 Gallring behöver inte betyda att naturvärden försvinner. Det går att lämna en del områden orörda eller lämna en kulle med underväxt och gallra försiktigt. Lite ojämnt så ser det betydligt naturligare ut än då allt är noggrant underröjt och hårt gallrat enligt tuffaste gallringsmall.

Avatar Fallback

Re: Prioritera naturvärdena vid gallring

Avslutat-02  
#631195 Om jag har förstått det hela rätt...så ska vi börja tänka tvärtom och bakvänt från hur vi brukar göra....

Men att lämna mer än ca 1.5 m3 virke i skogen är att be om trubbel...det kommer insekter som kan skada och förstöra det du försöker bygga upp..

Är det grovt virke, så försök få iväg virket från skogen, kvista men spara grova bitar och grenar.. men att lämna grova stockar blir inte bra..

Hugg lite större luckor i beståndet, så att du får upp al,asp,sälg mm åt djuren.
Spara avsågade granar år rådjur..

Såga och knäck lite halv grova trän, så att fåglar och insekter trivs..gärna med ett fågel bord...

Avatar Fallback

Re: Prioritera naturvärdena vid gallring

Norrtälje  
#631208
PerJS skrev:Hur gallrar man bäst om man vill prioritera naturvärdena? Växter, insekter, fåglar, däggdjur.


Om man börjar tänka en mångfacetterad landskapsbild och inte en tallskog så kommer vi nog en bit framåt i den frågan, både djur och människor behöver ju lite av varje. Har du bättre marker också med både jordmån, näring och vatten samt kanske lite högre pH tror jag dessa skulle vara bättre kandidater för att odla en biologisk mångfald.

Avatar Fallback

Re: Prioritera naturvärdena vid gallring

339  
#652668 Förra året gjorde jag en "gallring" i ett eftersatt svårttillgängligt 25-30-årigt bestånd på ca 4 ha. Jag gick manuellt med kedjeröjsågen och gjorde många höga högstubbar samt lämnade mycket undervegetation kvar. Blandat bestånd med allt från tall, gran björk och al. Lämnade även rönn och sälg. Lämnade allt utsågat kvar på backen.
I folkmun ser det hemskt ut men det ska bli kul följa utvecklingen.

Användarvisningsbild

Re: Prioritera naturvärdena vid gallring

Lars Lundqvist SLU  
#652703
PerJS skrev:Ca 20 ha ska gallras enligt skogsbruksplanen. I dessa områden mycket tall lite gran och så björk i varierande mängd.

Om jag väljer att gallra försiktigt, låta gallringsvirket (ffa tall) ligga kvar i skogen, finns det några risker med det?

Varför ska du gallra om du inte tänker ta hand om virket?

Användarvisningsbild

Re: Prioritera naturvärdena vid gallring

PerJS  
#652706 Hej
Trevligt att diskutera, är oerfaren skogsägare och har mycket att lära. Sparar en del orört, där jag tror det mest uppskattas av djuren. Ser att i den delen med ca 40 åriga skogen så självgallras en del tall. Så gallringen sköter sig väl en del själv. Jag har gallrat för att det i en del områden verkar som om granen helt är på väg stt ta över, helt tomt på marken under. Gallrar, fäller ner en del tall. De som är över 7 cm oskadliggör jag, får ligga kvar. Röjer samtigt som jag gallrar men gallringsvirket får alltså ligga kvar som gödsel. När jag gallrar blir det mindre konkurrens om vattnet. Ser att det är torrt på en del ställen.
Lämnar rönn, sälg, asp orört . En del större björkar sabbar för tallarna och kanske kommer jag ta hand om en del till ved.
Tar gärna emot tankar ..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Prioritera naturvärdena vid gallring

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#652723 PerJS! Om du låter de "gallrade" stammarna ligga kvar och ruttna, så är det väl snarare röjning än gallring du sysslar med, även om nu en del av dessa stammar skulle duga som massaved?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Prioritera naturvärdena vid gallring

Lars Lundqvist SLU  
#652738
PerJS skrev:Hej
Trevligt att diskutera, är oerfaren skogsägare och har mycket att lära.

En bra startpunkt är en grundläggande bok om skogsbruk. Borde du kunna hitta på närmaste bibliotek, exv "Grundbok för skogsbrukare"

En grundbult i allt skogsbruk är målet. Vad är det du vill uppnå? Tjäna pengar? Ha en fin skog? Gynna naturvärden? Eller en kombination?

Användarvisningsbild

Re: Prioritera naturvärdena vid gallring

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#652739
Lars Lundqvist SLU skrev:
PerJS skrev:Hej
Trevligt att diskutera, är oerfaren skogsägare och har mycket att lära.

En bra startpunkt är en grundläggande bok om skogsbruk. Borde du kunna hitta på närmaste bibliotek, exv "Grundbok för skogsbrukare"


Finns annars att köpa, så slipper du lämna tillbaka den.
http://shop.skogsstyrelsen.se/sv/bocker ... sbruk.html
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Prioritera naturvärdena vid gallring

PerJS  
#652773 Gallra innebär för mig inte att det som gallras behöver gå till industrin.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Prioritera naturvärdena vid gallring

Lars Lundqvist SLU  
#652774 Du får å andra sidan inte lämna mer än 5 m3/ha i skogen, för att undvika massförökning av insekter, och inte heller obehandlat i välta. Så om du gallrar måste virket tas om hand.

Användarvisningsbild

Re: Prioritera naturvärdena vid gallring

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#652781
PerJS skrev:Gallra innebär för mig inte att det som gallras behöver gå till industrin.


Nej, det kan lika gärna gå till ved eller något annat, dock inte ligga kvar på marken och ruttna.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Prioritera naturvärdena vid gallring

339  
#652798 Rekommendationen är väl att man kapar grövre i mindre bitar om det ska lämnas på backen.

Användarvisningsbild

Re: Prioritera naturvärdena vid gallring

PerJS  
#652799 Jo det handlar ju om dimensioner 7 cm diameter brösthöjd räknas ej
Går rätt enkelt att oskadliggöra grövre träd i 50 cm längder

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).