Virkesmätning och Matrisfub

Travmätning på lastbil

68 inlägg 35236 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Travmätning på lastbil

arvid53  
#630861 Hur tillförlitlig är denna metod? Har under senaste månaden levererat MAV SÅGB BARR vilket är granbarkborreskadat virke. Då jag själv manuellt huggit detta och noggrant mätt allt virket har jag koll på längden. Jag har huggit allt mellan 435-450. Sammanlagt ca:116 f3fub. Vilket blev 6,5 stuv på skogsbilen. Till min stora förvåning visar det sig enl. mätbeskeden att 5 stuvar har en medellängd mellan 413-419. 1 stuv 427. och 1 stuv 432. Hur är detta möjligt? Traven var vällagd så den var nästan liksidig. Såklart blir det volymer o pengar på ett år, om alla drabbas likvärdigt.



   TS
Avatar Fallback

Re: Travmätning på lastbil

Bosse1  
#630870 Häng ut skojjarna !! Så får vi bukt med sånt här skit 😡 😡

Användarvisningsbild

Re: Travmätning på lastbil

fendt311  
#630928
arvid53 skrev:Hur tillförlitlig är denna metod? Har under senaste månaden levererat MAV SÅGB BARR vilket är granbarkborreskadat virke. Då jag själv manuellt huggit detta och noggrant mätt allt virket har jag koll på längden. Jag har huggit allt mellan 435-450. Sammanlagt ca:116 f3fub. Vilket blev 6,5 stuv på skogsbilen. Till min stora förvåning visar det sig enl. mätbeskeden att 5 stuvar har en medellängd mellan 413-419. 1 stuv 427. och 1 stuv 432. Hur är detta möjligt? Traven var vällagd så den var nästan liksidig. Såklart blir det volymer o pengar på ett år, om alla drabbas likvärdigt.

Råkade ut för samma som dig. Manuell huggit allt. Blev så förbannad. Ett jäkla sätt dom håller på med. Fick lite kompensation efter mycket tjafs.😡

Användarvisningsbild

Re: Travmätning på lastbil

arvid53  
#631200 Vad är problemet, travarna fotas och bilderna skickas för bedömning. Är det inte så det går till? Kan då deras utrustning vara "felkalibrerad". Hoppas att även denna utrustning kontrolleras, likt skördarnas mätsystem.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Travmätning på lastbil

svampbob  
#631201
arvid53 skrev:Vad är problemet, travarna fotas och bilderna skickas för bedömning. Är det inte så det går till? Kan då deras utrustning vara "felkalibrerad". Hoppas att även denna utrustning kontrolleras, likt skördarnas mätsystem.


Det måste väl gå att få fram de bilderna och få se bildtolkningen.

Användarvisningsbild

Re: Travmätning på lastbil

bodaedet  
#631202 Det är lovlig stöld alternativt vild gissning. Körde en sväng med nominell längd 5,20 i skördaren, medellängden på objektet hamnade på 4.80. Inmätt medellängd blev 4,44 😢
På nästa objekt ändrade jag till nominell längd 4,60 medellängden hamnade på 4.43. inmätt medellängd blev 4.45 👍

Avatar Fallback

Re: Travmätning på lastbil

alias  
#631209
bodaedet skrev:Det är lovlig stöld alternativt vild gissning. Körde en sväng med nominell längd 5,20 i skördaren, medellängden på objektet hamnade på 4.80. Inmätt medellängd blev 4,44 😢
På nästa objekt ändrade jag till nominell längd 4,60 medellängden hamnade på 4.43. inmätt medellängd blev 4.45 👍


Tänker inte påstå att det inte finns någon dissonans i längdmätningen, men jag har en fråga; är det aritmetisk eller volymvägd medellängd som redovisas i skördardatorn?

Tänker att det är ofta man kortar av de grövre rotbitarna t.ex. på grund av rotröta, medan man drar ut längden för toppbiten till minimidiametern - samtidigt som medellängden på travmätningen bör avse travens volymvägda medellängd.

Skulle detta kunna förklara en del av diffen?

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Travmätning på lastbil

Axl  
#631210 Är det bildmätt kan du begära ommätning. Diffar kontrollen mer än x % (kommer inte ihåg hur mycket) är det gratis och du får det högre värdet. Diffar det mindre får du betala 3-6000 kr ( kommer inte ihåg den exakta summan).

Avatar Fallback

Re: Travmätning på lastbil

hfab  
#631214 I skördardatorn redovisas faktisk längd på varje enskild bit.

Användarvisningsbild

Re: Travmätning på lastbil

fendt311  
#631220 Varför går man då inte efter sködarnas mätvärden. Borde kunna vara certifierad, kontrollerade mätsystem som kund kunde betala för? Ni som är skördar förare. Går det genomföra?

Avatar Fallback

Re: Travmätning på lastbil

hfab  
#631227 Klart att det går att genomföra.
Har för mig att skördarmätning används i Finland.
Det finns dock inget intresse från bolagen och virkesmätarna i Sverige. Det anses vara för stor felmarginal på skördarnas mätning.

(Upp till 2% fel på längd mätning kan vi ha ibland)

Användarvisningsbild

Re: Travmätning på lastbil

590d  
#631237 I Finland körs största delen med skördarmätning. Toleransen vid kontroll är för oss +/- 2% av volymen. Laggränsen är +/- 4%.

Användarvisningsbild

Re: Travmätning på lastbil

gurrasnurra  
#631251 Be virkesköparen kontrollera med Biometria om det är bildmätt, i så fall kan han begära ut bilderna.

Användarvisningsbild

Re: Travmätning på lastbil

fendt311  
#631273 2% är ju egentligen ingenting. Tycker man ska börja mätning som i Finland. Virkesmätarna kan hålla i kontroll och cert. Det borde gå att göra som med pumpar på tapp, bensin stationer. Med deras kontroll,cert av pumparna. Kan förstå att inte bolagen är intresserad. Dom kommer att förlora på det systemet.

Avatar Fallback

Re: Travmätning på lastbil

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#631276 Varför skulle bolagen förlora på det? Tro nog de är ganska för, snarare är det skogsägarna som tvekar. Hur många här vill slå ihop allt timmer till en klass, tex?

Men för leveransvirke är det inte aktuellt i vilket fall.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).