Motorsåg och handhållet

Husqvarna 550 skitsak

91 inlägg 17128 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husqvarna 550 skitsak

TrioBrake  
#629973 Tjena!

Börjar bli lite små trött på min Husqvarna 550 XPG som tar låååång stund på sig att "värma" upp sig. Man startar fanskapet och ger man den det minsta gas så dör den... Och så håller den på i några minuter, sen kan man ge han liteeee gas och sen så är allt som vanligt.

Vad fan är problemet?
Självklart körs den på aspen. Lokala ÅF har kikat på den utan att ha hittat något (vilken chock)



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550 skitsak

Avslutat-02  
#629976 Det är direkt svårt att säga..
Men jag skulle tro att felkod finns...

Jag skulle byta stift först och sedan om det ej fungerar öppna ljuddämparen.

Det låter som om du har lite högt motstånd i sågen...

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550 skitsak

Tralsmo  
#629979 Har 550xp.
Min andra.

Stämmer med din beskrivning. Beror säkerligen på autotune.
Har haft 346 å 357 med vanlig förgasare å dom går bra inom 10 sekunder efter start.

Bägge mina 550 har varit som du beskriver. Tar ca 1 minut innan dom börjar gå bra.

Vad är problemet? När dom väl börjar gå bra så går dom bra som fan.

Har ochså stihl å dom är lite snabbare, går ochså bra.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550 skitsak

Avslutat-02  
#629991 Den ska kalibrera och kompensera.
Det är det som tar lite tid.

Har man dessutom en eller flera felkoder som ligger aktivt, då får datan fnatt och ska försöka rätta till dessa om och om igen innan den ger upp och går vidare.

Jag har spenderat flera år med att lära mig denna data, och jag må säga jag kan de nästan lika bra som de på Hva tekniska avdelning. Många gånger man ringt till service, men man kan mer än den man pratar med...

Har ni problem vänner med era sågar, tveka inte skicka liken till mig så ska jag hjälpa er, om ni känner att eran återförsäljare inte vill lägga krutet på maskinen.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 skitsak

TrioBrake  
#630000 Dom sa att det inte fanns några felkoder samt att dom "Fabriksåterställde" den...... :((

Du är en klippa vinterröjarn!

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550 skitsak

Avslutat-02  
#630004 Det var roligt att höra :-bd

Jag hjälper gärna till om jag kan..

Det man gör är att "uppgradera" mjukvaran.
Men om man inte kollar varför den ger en felkod eller inte kör testerna som finns för att verifiera vart koden finns, så kommer den gå tillbaka till detta läge.

Det finns på diesel motorer med aktiv data styrning, ett "limp mode". Detta är likadant, den går ner på ett sådant läge där den alltid läser felen om och om igen...
Sedan när den kommit över tröskeln så går den som den ska...

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 skitsak

anersimyra  
#630019 Jag hade en 550 med exakt samma problem där lösningen blev byte till uppdaterade membran innan sågen gick som den skulle..🙂

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550 skitsak

Avslutat-02  
#630020 Japp finns en pipp om att byta både membran, och förgasare på hva 550 m1...

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 skitsak

TrioBrake  
#630023 Ingen som vill byta mot en 372 eller 3120? Rakt av, kan skicka med 5 liter aspen :ymparty:

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550 skitsak

Avslutat-02  
#630024 Hade jag haft en över så, visst.
:-bd men tyvärr..

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 skitsak

TrioBrake  
#630025
anersimyra skrev:Jag hade en 550 med exakt samma problem där lösningen blev byte till uppdaterade membran innan sågen gick som den skulle..🙂



Så jag ska alltså be ÅF om "Nya" membran till sågen? Eller är det också något som man inte kan göra själv...? 😡

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550 skitsak

Avslutat-02  
#630027 Det kan du göra själv, men har du garanti kvar så använd den.

Det är ett väldigt pillande för att få ur förgasaren... :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 skitsak

TrioBrake  
#630028 Ska kika på det imorgon! 😀

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 skitsak

anersimyra  
#630029 Nu var det ju några år sedan som jag köpte en ny 550 som tämligen omgående fick nya membran.. :shock:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550 skitsak

Avslutat-02  
#630030 Visst är det kul när åren bara går... :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).