Bilar

Flakkåpan på Pickupen fryser hela tiden.

6 inlägg 7616 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Flakkåpan på Pickupen fryser hela tiden.

Zxcvbn  
#626001 Beställde ny pickup och tog värsta modellen utav alphas kåpor med centrallås och sådant.

Centrallåset till bakluckan säckade ihop första vintern som väntat.

Men nu har jag större bekymmer, sidoluckorna som är i glas vägrar öppna sig när det är minus grader. Det går att trycka in "knappen" som vanligt men den sitter som berget...

Har ni några tips? Har inge värme i flaket. Smort alla gummilister men det hjälper inte... sprutat PTFE olja i låsmekanismen men det hjälper inte...

https://trucker.se/flakkapa-alpha-gsx-n ... ring-ingar

Kåpan i fråga är den.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Flakkåpan på Pickupen fryser hela tiden.

rokon  
#626006 Det bästa för att för att förhindra frysning av lås är omegas krypolja det står visst omicron på sprayburkarna. det är en tunn krypolja utan lösningsmedel och den är tyngre än vatten så den lägger sig närmast materialet den skall skydda/smörja kostar mer än de flesta andra men är bäst.
Säljs bland annat av mekonomen
Har nu kollat Just denna står det på burken, beroende vart man tittar Omega 636 och på andra sidan Omicron universal krypolja 636
Men smörj inte i bara farten dämparna som håller upp luckan för då tappar de snart trycket efter en tid.

Användarvisningsbild

Re: Flakkåpan på Pickupen fryser hela tiden.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#626312 Gissar vilt som vanligt, men på en del ställen är det bättre att köra torrt.
Så rengör med typ T-röd alla lister och låsmekanismer, blås torrt
och ställ ut den i kylan och testa?

Användarvisningsbild

Re: Flakkåpan på Pickupen fryser hela tiden.

rokon  
#626315 Samt en sop och skrapa som används flitigt efter allt snöande så att vid väderomslag ej vatten och fuktmättad snö kan frysa till. Utanpå och i mellan.

Användarvisningsbild

Re: Flakkåpan på Pickupen fryser hela tiden.

Zxcvbn  
#626391 Tackar för svaren. Ska experimentera lite nästa gång det slår om till kallt.

Var i kontakt med tillverkaren angående frysningarna och dem rekommenderade också krypolja,

Fick ett tips på jobbet ,när man tinat upp bilen så lägg en bit kartong i luckorna så dem inte går igen helt. Ska testa det också.

   TS
Avatar Fallback

Re: Flakkåpan på Pickupen fryser hela tiden.

bgl  
#626395 Nu är du nära ett knep jag lärde mig för 50(?) år sen. Man lägger en tunn wellpappsbit i kläm där det brukar frysa. När man sen öppnar delar sig wellpappen på mitten om den är fastfryst på båda sidor!
Ett annat knep jag använt långt senare är att byta ut gummilisten mot en lagom grov slang av silikonmaterial. den har svårt att frysa fast och släpper i så fall bit för bit.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).