Gallring

Inför avverkningsanmälan för gallring över 2,5 ha

65 inlägg 19268 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Inför avverkningsanmälan för gallring över 2,5 ha

Fredrik Reuter  
#622000 Vad skulle hända om man införda krav på avverkningsanmälan till Skogsstyrelsen för gallringar som överstiger 2,5 hektar? Ganska spännande frågeställning som är värd att diskutera.

Skogsforums artikel om Gallringskatastrofen i den Svenska skogen? verkar ha fått stort genomslag. Senast idag då jag fick ett telefonsamtal från en skogsägare som tyckte artikeln ovan var bra och han var dessutom både besviken och arg på en gallring han fått utförd av ett stort skogsbolag i södra Sverige.

Skogsägaren tyckte att det borde införas avverkningsanmälan på gallringar som överstiger 2,5 hektar och som köpes och utföres av skogsbolag som idag gallrar enligt vad man kan kalla praxis idag.

Anledningen för honom var att stickvägarna i gallringen var upp till sex meter breda och det var tätt mellan dem. Han såg dem som "slutavverkningsgator" och därav föddes tanken på anmälningsplikt. Och beroende på hur man ser det så stämmer det ju, har man 20% stickvägsuttag så "kalhuggs" 0,5 hektar av 2,5 hektar gallringsskog. Och 0,5 hektar är gränsen för när man måste anmäla en föryngringsavverkning till Skogsstyrelsen idag.

En ganska spännande tanke ändå, skulle ett sådant system finnas så skulle också Skogsstyrelsen enklare kunna återstarta sin gallringsuppföljning, något de slutade med i mitten på nittiotalet, ungefär när "gallringskatastrofen" började om man nu vill tro på den.

Så, vad tror du om denna idé?
Och tror du på den, skulle det finnas en gräns i stickvägsareal eller bredd där man slapp avverkningsanmälan?

Brainstorma gärna här i tråden men håll dig reglerna!



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Inför avverkningsanmälan för gallring över 2,5 ha

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#622001 Jag förstår inte vad det skulle tillföra? Vad är det man vill åstadkomma?

Avatar Fallback

Re: Inför avverkningsanmälan för gallring över 2,5 ha

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#622003 Stickvägar och deras betydelse eller obetydelse har diskuterats i hur många trådar som helst. Lars Lundkvist och andra forskare har lärt oss att det är mera en utseende sak än något annat. Men det totala virkesförrådet efter gallring är intressant. Där gör företagen uppföljningar som de borde offentliggöra utan att hänga ut någon enskild skogsägare eller entreprenör. Mera byråkrati blir ingen gladare ut. Förresten så ser det väldigt bra ut på bilden. Det finns absolut inte plats för en trädrad till mitt i vägen.

Användarvisningsbild

Re: Inför avverkningsanmälan för gallring över 2,5 ha

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#622005 Vi behöver knappast mer krångel i skogsbruket, snarare tvärt om.

Å hur skulle denna anmälningsplikt övervakas i praktiken? Ett hygge syns ju tydligt på ett flygfoto, men en gallring syns ju inte alls på samma sätt.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Inför avverkningsanmälan för gallring över 2,5 ha

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#622006 Stickvägarna syns i och för sig rätt så väl på Google Earth och liknande. Miljöpartister har motionerat om att alla skogsbruksåtgärder överhuvudtaget skulle bli anmälningspliktiga så man vet ju aldrig. Det ironiska är att de som verkligen är i riskzonen för att göra för stora gallringsuttag är hyggesfrimupparna. En strikt låggallring blir sällan för hård.

Användarvisningsbild

Re: Inför avverkningsanmälan för gallring över 2,5 ha

Fredrik Reuter  
#622007 Jag tror man får sätta sig in i förslagsmakarens situation.

Sex meters vägbredd och under 20 meter mellan vägarna kombinerat med hårt uttag. Skogsbolaget säger att det är "så man gallrar". I sin frustration tänkte han då hur man skulle kunna få hjälp i sitt case. Tanken då (tror jag) var att haka på ett system som i förlängningen skulle kunna göra att Skogsstyrelsen gör en gallringsuppföljning.

Fast å andra sidan, alla andra utom ovanstående kanske har ett avtal på pränt som stipulerar stickvägsareal, uttag, stickvägsbredder, etc?

Bilden ovan har inget med detta att göra, mest för att synliggöra en stickväg.

   TS
Avatar Fallback

Re: Inför avverkningsanmälan för gallring över 2,5 ha

isteskog  
#622010 Bättre att skogsägarna är tydliga när de skriver kontrakt. Görs det för stora uttag i gallringen fast det finns inskrivet i kontraktet hur det ska utföras, så ser jag ingen anledning i att INTE hänga ut bolaget i fråga! 😱

Användarvisningsbild

Re: Inför avverkningsanmälan för gallring över 2,5 ha

Appi1996  
#622012 Jag har fått lära mig att uttag vid gallring inte skall överstiga 30 % av grundtanken.
Med vänliga vinterhälsningar från Bergslagsskogarna

Användarvisningsbild

Re: Inför avverkningsanmälan för gallring över 2,5 ha

Appi1996  
#622013 Grundytan skall det vara

Avatar Fallback

Re: Inför avverkningsanmälan för gallring över 2,5 ha

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#622016 Det den aktuelle skogsägaren borde göra är att gå ut med ett relaskop eller be någon annan göra det. Ta ett antal provytor och jämföra med aktuella gallringsmallar. Då har han ett obestridligt resultat att diskutera. Det är lätt att tycka en massa och bolagen struntar i vad man tycker så länga man inte kan visa på fakta.

Avatar Fallback

Re: Inför avverkningsanmälan för gallring över 2,5 ha

Icegrip  
#622019
Niking skrev:Vi behöver knappast mer krångel i skogsbruket, snarare tvärt om.

Å hur skulle denna anmälningsplikt övervakas i praktiken? Ett hygge syns ju tydligt på ett flygfoto, men en gallring syns ju inte alls på samma sätt.
/Niklas



Gallringar går iaf nu att kartera väldigt bra från satelliten Sentinel 2. Den passerar ca var 3:e dag.

Inte så att hänsyn tagen eller stickvägsbredd syns, men däremot tidpunkt och storlek kommer synas. Förr eller senare kommer denna typ av data användas...

Avatar Fallback

Re: Inför avverkningsanmälan för gallring över 2,5 ha

Norrtälje  
#622026
Fredrik Reuter skrev:Vad skulle hända om man införda krav på avverkningsanmälan till Skogsstyrelsen för gallringar som överstiger 2,5 hektar?


Det som sannolikt skulle hända är att det blir en pappersprodukt som inte skulle fylla större syfte än att det överbelamrar myndigheten och berättigar till en större budget som i sin tur bidrar med ett ökat pappersarbete, ökad inskränkning på äganderätt och allmänt ökade kostnader för alla.
Högst osannolikt att skogsstyrelsen skulle få rätsida på ett systemfel genom att agera på lite enskilda bestånd här och där plus att det blir en sådan oklar bedömningsfråga att de inte kommer klara eller bry sig om uppdraget till slut.

Systemfelet med gallring är för mig uppenbart, makten i köpkraften man har som skogsägare tillika konsument av skogliga tjänster att välja den skötsel man vill ha och den entreprenör som kan leverera det man vill ha lämnar man bort till industrin. Av bekvämlighetsskäl förmodar jag för visst är det bekvämt att avtala med en part som gör allt och både köper in och står för jobbet. Ja har man sen anlitat industrin så får man en liten slutavverkning mer eller mindre, det är ju självklart så då det är mest effektivt.

Nya frågan lyder: Majoriteten av uppdragen för en genomsnittlig skogsentreprenör kommer inte direkt från skogsägare utan från industrin i form av en inköpare el liknande, hur ska vi få till en fungerande marknad mellan Sveriges skogsägare och skogsentreprenörer och ta bort mellanhanden från industrin?

Användarvisningsbild

Re: Inför avverkningsanmälan för gallring över 2,5 ha

hlb  
#622028 Jag säljer bara leveransvirke och kan styra över skördaren, men industrin gillar det inte.

Avatar Fallback

Re: Inför avverkningsanmälan för gallring över 2,5 ha

isteskog  
#622033 Hur då hlb?

Avatar Fallback

Re: Inför avverkningsanmälan för gallring över 2,5 ha

Johan$$on  
#622034 Jag tycker att man ska fundera på varför det blir breda vägar och höga uttag, det kan väl inte finns något samband med den extrema fokuseringen på att pressa ned avverkningskostnaden inom skogsbruket i många år?

Sen ska man ju ha klart för sig att det där med stickvägsbredd inte är riktigt så enkelt som en del vill få det att låta som.

Det är ju inte direkt så att det är praktiskt möjligt att åstadkomma 3,6m eller vad man nu tycker är lagom, terrängen och avståndet mellan träden innan gallring styr väldigt mycket hur breda vägarna blir.
Ofta får du ju välja mellan tex 2,7 vilket inte funkar med konventionella maskiner eller ta ett träd till vilket kanske innebär 5m+ istället.

Sen ska man ju komma ihåg att en konventionell maskin kanske klarar sig på 3,4 eller något liknande om den kör rakt fram på slät mark, men lutar det i sidled och svänger går det åt betydligt mer plats.
Tycker man inte att det är okej får man helt enkelt anlita någon med malwa, atv, häst eller dylikt och acceptera den dyrare avverkningskostnaden istället.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).