Skogsnyheter

Januari 2020 - Gråal blommar, fästingar och stubbehandling

8 inlägg 3411 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Januari 2020 - Gråal blommar, fästingar och stubbehandling

Fredrik Reuter  
#618957 Det milda vädret som varit hittills under januari 2020 har nu gjort att gråal och hassel har börjat blomma och gjort fästingarna aktiva. Det är dygnsmedeltemperaturer över +5 grader som gjort att vintern 2020 hittills mer kan kallas vår.

Rapporterna om att gråal och hassel börjat blomma kommer från Pollenrapporten och avser rapporter från Stockholms län. Det samma gäller för fästingarna där SVT för några dagar sedan intervjuade en biolog som varit ute och samlat krypande fästingar i januari. Normalt finns fästingen nere i marken under vintern men det milda vädret har gjort att den vaknat och söker föda.

Ur ett skogligt perspektiv så innebär detta dåligt med tjäle och riktigt dåliga drivningsförhållanden. Dessutom skulle 2020 kunna bli ett år där stubbehandling vid granavverkning måste användas året om. Gränsen för när rottickans sporer sprids via luften och till nyavverkade stubbar sätts vid just +5 grader Celsius.

Frågan är också vad som händer med granbarkborrarna i det milda vädret?

Vad är dina tankar om vädret nu hittills vintern 2020, skriv gärna några rader!




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Januari 2020 - Gråal blommar, fästingar och stubbehandli

anersimyra  
#618983 Vad som gäller för barkborren vet jag inte, däremot krävs köldgrader för att insekters puppor och ägg ska klara övervintringen. Vid långvariga värmeperioder så ruttnar de eller angrips av skadliga svampar o.dyl.

Användarvisningsbild

Re: Januari 2020 - Gråal blommar, fästingar och stubbehandli

Fredrik Reuter  
#621321 Hej,

Kopplar åter till detta med stubbehandling denna vinter. Med tanke på den uteblivna diskussionen så känns det som att stubbehandling inte används trots att det är över +5 grader. Eller har jag fel?

På videon nedan som ska vara gjord för några dagar sedan i Skåne så ser det ut som att stubbehandling inte används..


   TS
Användarvisningsbild

Re: Januari 2020 - Gråal blommar, fästingar och stubbehandli

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#621325 Medeltemperatur över fem grader har bara varit på få platser under januari. Det är inte bara en dag med medel fem grader utan under en vecka detta tillsammans med hög risk för minus gör att ingen är beredd att ta risken.

Avatar Fallback

Re: Januari 2020 - Gråal blommar, fästingar och stubbehandli

frågande och vetande  
#621608 Det är inte så att jag ifrågasätter någon. Men jag har alltid tyckt att just tiderna då rottickans sporer är i luften har varit lite godtyckliga. Det är ju inte så att bara för att det är 4 grader medel temp så finns det inga sporer och vid 6 grader finns det. Allt har en skala där 5 grader har blivit måttstocken för då man tycker att den lilla mängd sporer i luften är så liten att den är godtagbar. Sedan är en stubbyta att räkna som färsk i ca två veckor, vilket gör att man kanske bör vara försiktig då man ser att medeltemperaturen börjar gå upp. Naturligtvis är även denna regniga väderlek en faktor som spelar in då det i hög grad påverkar rottickans spridning.

Användarvisningsbild

Re: Januari 2020 - Gråal blommar, fästingar och stubbehandli

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#621654
2020 års första snödroppar!
Såg lite snödroppar som kommer i trädgården.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Januari 2020 - Gråal blommar, fästingar och stubbehandli

tallen100  
#621656 Snödroppar i trädgården är bättre än snöflingor i luften :ymparty:

Avatar Fallback

Re: Januari 2020 - Gråal blommar, fästingar och stubbehandli

Ora  
#621666
Dåligt med vinter nere i låglandet å ingen tjäle i backen. Här i Norge. Den kalla novembern gjorde att en kompletering av en tidigare plantering inte kunde genomföras som planerat. Inte ofta man kan plantera i januari... man får pröva att dra nytta av den varma vintern istället för att grämas över den. bifogar en bild från hygget som har en helt okej utsikt

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).